تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۲
کد خبر: ۹۱۴۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در بازدید میدانی رئیس و معاونین دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مراکز بهداشتی و درمانی باغملک، ایذه و دهدز مطرح شد:
رضایت مندی بیمار هدف اصلی ماست / مردم نباید بی احترامی در سیستم ما ببینند
 دکتر ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به همراه دکتر نظری معاون درمان، دکتر برزگر سرپرست معاونت غذا و دارو، دکتر آرزومند رئیس اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات، دکتر احدی قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع، دکتر قائدی مدیر بودجه و تشکیلات، دکتر نظری معاون فنی مرکز بهداشت استان و کارشناسان واحد های ستادی دانشگاه در قالب یک بازدید میدانی به بررسی چالش ها و مشکلات شبکه های بهداشت و درمان ایذه، باغملک و دهدز پرداختند.



دکتر ایدنی ضمن تشکر از مدیران و دست اندرکاران شبکه های باغملک ،ایذه و دهدز که در این بازدید تلاش بسیار زیادی داشتند، اظهار داشت: در  بازدیدهای میدانی، آنچه مد نظر بوده و مبنای قضاوت است خروجی فرآیند های اجرایی است و نه خود برنامه .در فضای تخصصی شاخص های تعریف شده سلامت و در فضای عمومی رضایتمندی مردم  قابل اعتنا بوده و ملاک قضاوت خواهد بود.البته برای رسیدن به مقصد باید مسیر و فرآیند به درستی انتخاب کرد.

وی افزود: در باغملک و ایذه روند رو به رشد داشته ایم اما وضغیت مشاهده شده در حوزه دهدز بسیار رضایت بخش تر و امیدوار کننده تر بود.

ایدنی در ادامه گفت: مشکلی که در تمام ساختار بهداشت و درمان استان ما وجود دارد مسئله تکریم ارباب رجوع است که رعایت نکردن این مورد می تواند تمام تلاش های یک مجموعه را به هدر بدهد و رضایت مندی بیمار را که هدف اصلی ماست از ما سلب کند. مردم نباید بی احترامی در سیستم ما ببینند و برای مداخله لازم است مدیران به این صحنه ها ورود کرده تا مردم برخورد با فرد خاطی را احساس کنند و در صورت ارائه رفتار غیر محترمانه رضایت مندی در بیمار حاصل نمی شود، حتی اگر خدمات تخصصی خوبی دریافت کرده و هزینه های بسیاری برای بهبودی یک بیمار صرف شده باشد. اگر نبپذیریم که سازمان ما در بحث تکریم ارباب رجوع دچار نقصان است، قادر به حل معضلات بزرگ نخواهیم بود.

رئیس دانشگاه، مستند سازی را از اصول بدیهی و اولیه سیستم های بهداشت و درمان خواند و اظهار داشت: مستند سازی برای کلیه اقدامات درمانی از اصول اولیه سیستم های بهداشتی و درمانی بوده و عدم رعایت این اصل باعث متضرر شدن دانشگاه هم به لحاظ مالی و هم به نوعی معنوی است.

ایدنی افزود: اگر خدمتی را انجام دهیم و ثبت نکنیم نه درآمدی حاصل می شود و نه میتوانیم از خودمان دفاع کنیم که کاری صورت گرفته است.

وی افزود: اگر مدیران شبکه در مجموعه های خود حضور فیزیکی مستمر و موثری نداشته باشند، امورات مسیر رو به رشدی را طی نخواهند کرد. لازم است پرسنل شما باید احساس کنند که شما درون مجموعه حضور دارید.

رئیس دانشگاه در ادامه اذعان داشت: پرت منابع مالی ما در سیستم بالاست و اگر بخواهیم بازنگری کنیم متوجه این قضیه خواهیم شد. باید زیر بار فشارها نرویم و تحمل هر گونه سختی را داشته باشیم تا بتوانیم سالم و نظام مند کار کنیم. اگر کسی در سیستم ما وجود ندارد و خدمتی ارائه نمی دهد، نمی تواند هزینه ای از سهم بهداشت و درمان مردم دریافت کند.

ایدنی بیان نمود: در بحث نیروی انسانی میتوانیم با آموزش نیروهای جذب شده خدماتی و بعضا غیر مرتبط آنها را تبدیل به نیروی تخصصی مورد نیاز بکنیم و با بومی گزینی و ایجاد دانشکده ها میتوانیم نیروی مورد نیاز خود را با آموزش تخصص های مختلف بازسازی و تامین کنیم.

رئیس دانشگاه خاطر نشان کرد: حدود 30 پایگاه اورژانس به ما تخصیص داده شده که 24 اورژانس جاده ای و مابقی شهری هستند. در طرح تحول سلامت  نیازهای اساسی نظام سلامت بسیار خوب دیده شده است. آمبولانس هایی از منطقه آزاد اروند توسط وزارت بهداشت برای استان خوزستان خریداری شده است و به زودی در اختیار ما قرار می گیرد.

دکتر ایدنی در خصوص وضعیت بهداشتی  ودرمانی منطقه تاکید کرد: تجهیزات پزشکی برای درمان بستر دهدز، بیمارستان باغملک و درمان بستر صیدون دیده شده و هزینه آن در هیئت امنای ارزی آمده است. مشکل عدم تولیت آب آشامیدنی روستاهای دهدز و سایر مناطق مشابه باید بصورت اساسی و با طرح در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مرتفع گردد.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان خوزستان مسئله انتخابات در ماههای آینده را بسیار مهم دانست و افزود: تقاضا دارم که در این مسئله خارج از تکالیف حاکمیتی  و قانونی ورود نکرده و از منابع شبکه ها برای این کار استفاده نشود. بدیهی است در صورت ورود و موضع گیری له یا علیه یک نفر و یا یک جریان به شما  و سیستم و نهایتا مردم آسیب خواهد رسید.

ایدنی در پایان با بیان اینکه  این سفر تجربه و ابتکار بسیار خوبی است، تاکید کرد: باید  بازخورد این بازدیدها را ببینیم تا با برنامه ریزی دقیق و عالمانه بتوانیم، سطح سلامت آحاد شهروندان  و رضایت آنان را ارتقا بخشیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
1
0
ابتکار بسیار خوبی است اگر تداوم یابد.
:
:
:
آخرین اخبار