تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۹۱۹۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا بلاتکلیفی دو ساله تعیین مرز اهواز و کارون پایان می گیرد؟
مرز بین اهواز و کارون پس از گذشت بیش از دو سال از تبدیل کارون به شهرستان مستقل، و جدا شدن از اهواز، قرار است تا یک ماه آینده ابلاغ شود.

منطقه پنج شهرداری اهواز ، بهمن سال 91 در سفر یک روزه رییس دولت دهم به خوزستان از شهر اهواز تفکیک و به شهرستان کارون تبدیل شد.

کوت عبداله و روستاهای استیشن، خزامی، درویش آباد، شریعتی یک، کوت نواصر، کوی منتظری، گاومیش آباد، گندمکار و هادی آباد، شهرستان کوت عبداله را تشکیل می دهند. 

شهرستان کارون با مساحتی بالغ بر پنج هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از 200 هزار نفر بر اساس مصوبه، قرار شد با مرکزیت 'کوت عبداله' و دو شهر 'کنعان' و 'ربیع' و بخش های مرکزی و 'سویسه' تاسیس شود.

اما مشکل اینجاست که  محدوده این شهرستان با اهواز با گذشت بیش از دو سال هنوز مورد ابهام و اختلاف است. علاوه بر این، مصوبه تاسیس دو شهر «کنعان» و «ربیع» نیز هنوز از سوی وزارت کشور ابلاغ نشده است.

به این مشکل باید این مساله را اضافه کرد که شهرستان کارون تا پیش از استقلال، بخش بزرگی از حاشیه شهر اهواز و یک منطقه محروم و بدون زیرساخت عمرانی کافی در حوزه آب و برق و فاضلاب و بهداشت بود. 


مصوبه مبهم نیست

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان در این باره می گوید: از نظر ما محدوده شهرستان کارون و شهرهای کوت عبداله و اهواز بر اساس مصوبه وزارت کشور و تقسیمات کشوری، بطور کامل مشخص است و هیچ ابهامی در این زمینه نداریم ولی شورای شهر کارون درخواست تجدیدنظر در محدوده این دو شهر و الحاق مناطقی را به شهر کوت عبداله دارد.

فرج اله خبیر اظهار می کند: در زمان استاندار سابق اظهار نظرهایی درباره تغییر مرز دو شهرستان طرح شد که به ظاهر مبنای عمل قرار گرفته، و هم اکنون مناطقی در اختیار شهرداری کوت عبداله هست که طبق مصوبه دولت جزو شهرستان کارون نیست و تقاضای الحاق آن به کارون را مطرح کرده اند.

وی با بیان اینکه تکلیف مرز این دو شهرستان تا یک ماه آینده مشخص می شود می افزاید: وزارت کشور پس از بررسی کارشناسی درخواست ها آن را تصویب و در هیات دولت طرح می کند که در صورت پذیرش قابل اجرا خواهد بود.

خبیر همچنین شایعه لغو مصوبه وزارت کشور درباره جداسازی و تاسیس شهرستان کارون را رد می کند و می گوید: مشکلی از بابت تاسیس این شهرستان وجود ندارد و این شهرستان با شهر کوت عبداله و بخش های مرکزی و سویسه تاسیس شده که البته مجوز تاسیس شهرهای 'کنعان' و 'ربیع' در این شهرستان هنوز از سوی وزارت کشور صادر نشده، زیرا از مدتی قبل، پیشنهادات تقسیمات کشوری تا زمان اصلاح قانون متوقف مانده اند.


مهدیس نصف می شود

معاون عمرانی فرماندار اهواز نیز می گوید: بر اساس مصوبه دولت امتداد پل ششم اهواز مرز دو شهرستان اهواز و کارون تعیین شده است.

هدایت اله زارع زاده با بیان اینکه مهلت اصلاحیه مصوبه تا یک ماه پس از تصویب بوده، می افزاید: شهرستان کارون از 9 روستا تشکیل شده که در اصلاحیه، الحاق شکاره یک و دو و اسلام آباد شرق و غرب نیز درخواست شده است؛ همچنین قرار بود که بخش های ساخته شده و مسکونی کوی مهدیس جزو اهواز و بخش کشاورزی و نخیلات این منطقه جزو شهرستان کارون در نظر گرفته شود.

به گفته وی، ملاک عمل شهرداری ها هم اکنون اصلاحیه و ابلاغ شفاهی استاندار سابق است.


ابهام شورای شهر اهواز در مورد مرز تعیین شده 

شهرداری و شوراهای اسلامی دو شهر اما در مورد مرز تعیین شده در مصوبه اتفاق نظر ندارند.

رییس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر اهواز می گوید: شورای اهواز هنوز درباره این مصوبه ابهام دارد به همین دلیل از وزارت کشور استعلام و درخواست کرده که نقشه ها را ارسال کند. بین شهرداری های اهواز و کوت عبداله درباره محدوده این شهرها اختلاف نظرهایی هم در شرق و هم در غرب اتوبان آیت اله بهبهانی وجود دارد به طور مثال شهرداری کوت عبداله مناطق بیشتری را طلب کرده و هم اکنون نیز تابلوی ورودی این شهر را بیش از محدوده تعیین شده و در پیچ بهشت آباد قرار داده است.

وی اظهار می کند: اختلاف در مرز این دو شهرستان هم در خدمات رسانی به شهروندان و هم در اخذ عوارض ایجاد مشکل کرده است.


همه مشکلات کارون 

سخنگوی شورای شهر کارون نیز معتقد است: تعیین نشدن محدوده این شهرستان، مشکلات بسیاری را بوجود آورده که مهمترین آنها نحوه خدمات دهی به شهروندان است.

حمید نواصر با بیان اینکه دستگاه های خدمات رسان هنوز نمی دانند که تا چه مناطقی را باید پاسخگو باشند، می افزاید: به طور مثال اداره بهداشت شهرستان کارون به دلیل بلاتکلیفی نمی تواند تمام محدوده شهرستان را خدمات بدهد و تعدادی از مناطق از خدمات بهداشتی محروم هستند.

وی تعیین محدوده کارون را به نفع همه به ویژه شهرداری های اهواز و کوت عبداله می داند و اظهار می کند: اکنون شهرداری کوت عبداله به کوی مهدیس خدمات می دهد اما تا زمان نهایی نشدن محدوده مشخص نخواهد شد که مسوولیت کدام محلات به عهده این شهرداری است، علاوه بر خدمات دهی، مالکیت املاک و صدور مجوز ساخت و ساز و عوارض نیز از جمله مواردی است که اکنون بلاتکلیف است و تنها با تعیین محدوده مشکل شان حل می شود.


کوت عبداله یکسان با منطقه شش اهواز

شهردار کوت عبداله تنها مسوولی است که معتقد است مشخص نشدن مرز دو شهرستان مشکل خاصی در این شهرستان و خدمات رسانی ایجاد نکرده است.

محمد عبیاوی با بیان اینکه شهرداری کوت عبداله در حد و اندازه منطقه شش اهواز به شهروندانش خدمات می دهد، می افزاید: تفکیک نشدن حریم اهواز و کوت عبداله اگر هم مشکلی ایجاد کرده برای شهرداری نبوده بلکه سایر دستگاه های خدمات رسان مانند آب و فاضلاب، مخابرات و گاز با مشکلاتی روبه روهستند.

وی با بیان اینکه طرح جامع شهر در حال تدوین است، اظهار می کند: مصوبه دولت، پیشنهادی بوده که هم اکنون در حال بررسی و کارشناسی توسط چند مشاور است که قرار است تا ماه آینده تعیین تکلیف شود.

به گفته وی، کوی مهدیس هم اکنون زیر پوشش شهرداری کوت عبداله است اما در آینده نیمی از این منطقه زیر پوشش ما و بقیه به اهواز ملحق می شود.

عبیاوی با بیان اینکه پارسال 35 خیابان این شهرستان را آسفالت کرده ایم، می افزاید: این مناطق فرقی ندارد که زیرپوشش شهرداری کوت عبداله باشند یا اهواز و در هر صورت شهروندانی که عوارض می دهند، خدمات خود را از شهرداری دریافت می کنند.

شهردار کوت عبداله همچنین درباره انتقادها نسبت به نحوه محاسبه و دریافت عوارض از شهروندان کوت عبداله می گوید: شهر کوت عبداله یک شهر درجه سه است که اتوبوس، تاکسی، پارک و جمع آوری مکانیزه زباله ندارد و شهرداری نیز بر همین اساس عوارض سالانه را نه تنها افزایش نداده بلکه تخفیفاتی نیز در بخش های مختلف قایل شده است.


شهروندان کوی مهدیس شاکی از نبود خدمات

رضا یکی از ساکنان کوی مهدیس اما اظهارات شهردار را تایید نمی کند.

وی در این باره می گوید: اهالی این منطقه حتی قیمت واقعی املاک و خانه های خود را هم نمی دانند؛ چون هنوز معلوم نیست جزو اهواز هستند و یا بخشی از شهرستان کارون.

این شهروند اظهار می کند: با وجود اینکه منازل سازمانی آب و فاضلاب، نیروی انتظامی، نورد، شرکت نفت، آموزش و پرورش، امور زندان ها و جانبازان در کوی مهدیس قرار دارند اما هنوز پاسخ مشخصی در این چند سال دریافت نکردیم و هنوز بلاتکلیف هستیم.

رضا با انتقاد از خدمات شهری کوی مهدیس می افزاید: این منطقه هیچ خدماتی از شهرداری نمی گیرد؛ خیابان ها نظافت نمی شود و زباله های خانه ها نیز در زمین های خالی تخلیه می شود؛ هنوز معلوم نیست شهرداری اهواز باید به ما خدمات بدهد و یا کارون.

به گفته وی، حیوانات موذی و گله های سگ های ولگرد نیز تمام منطقه را پر کرده اند و تاکنون بارها برای اهالی مشکل ساز شده اند.

رضا تصریح می کند: بلاتکلیفی در حد و مرز اهواز و کارون باعث شده سایر دستگاه های خدمات رسان هم از تعهد خود نسبت به این منطقه شانه خالی کنند به طور مثال این منطقه از لوله کشی گاز محروم است، شرکت برق شبکه ها را تقویت نکرده که باعث انفجار ترانس ها و قطع برق طولانی مدت در منطقه و رواج پدیده برق غیرمجاز شود؛ شرکت آب و فاضلاب نیز شبکه فاضلاب را احداث نکرده که باعث سرریز شدن فاضلاب آلوده در خیابان ها و نفوذ آن به منازل مسکونی شده است.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
2
متاسفانه در مهدیس ، فاضلاب ، آسفالت اصلا وجود ندارد
در فاز یک مهدیس دقیقا روبری دیوار بهشت آباد خیابان شهدای نیروی انتظامی وضعیت آسفالت و خیابان و کوچه ها مثل منطقه جنگی میمونه
چرا کسی به فکر این منطقه نیست
:
:
:
آخرین اخبار