تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۹۱۹۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گفتگو با رئیس دانشگاه شهرداری اهواز
با توجه به اهمیت موضوع و فعالیت های دانشگاه علمی کاربردی شهرداری اهواز ؛ برآن آمدیم تا با ریاست این مرکز اسماعیل احمدی فر مصاحبه ای داشته باشیم.

هدف از تاسیس دانشگاه شهرداری اهواز چه بود ؟

ابتداعرض سلام و تبریک حلول ماه مبارک رمضان خدمت شما و تمامی مردم عزیز استان خوزستان دارم.

و اما در پاسخ به سوال شما ، فلسفه ایجاد دانشگاه علمی کاربردی براساس نیازهای نهادهای موسس این دانشگاه ها و رفع نیازهای علمی و تجربی آنها و برطرف کردن مشکلات موجود در آن نهادها است.

در اصل تفاوتی که میان دانشگاه علمی کاربردی و دیگر دانشگاه ها وجود دارد ، در همین علمی و کاربردی بودن آن است. به این صورت که رشته ها در آن به صورت میان رشته ای و تخصصی هستند.

با این نگاه ، شهرداری اهواز چیزی در حدود ۱۰ الی ۱۱ هزار نیرو (به صورت رسمی ، پیمانی و….) دارد ولی متاسفانه یکی از مشکلات موجود شهرداری اهواز که شهرداری های کشور و خصوصاً کلانشهر ها با آن دست و پنجه نرم می کنند ، سطح پایین تحصیلات اکثر پرسنل است ، به طوری می توان گفت تنها ۲۰ درصد آنها دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و ۸۰ درصد دیپلم و زیردیپلم هستند.

لذا با وجود چنین ضعفی نیاز برآن بود که شهرداری یک دانشگاه تاسیس کند تا سطح علمی پرسنل خود را به صورت تئوری و تجربی ارتقاء دهد و در نهایت این پرسنل پس از ورود مجدد به محیط کار بتوانند با تخصصی که کسب نمودند ، نقص های موجود را که بر اثر عدم وجود تخصص به وجود آمده بود، مرتفع نمایند.

البته این دانشگاه فقط مختص پرسنل شهرداری اهواز نیست بلکه عموم مردم می توانند در آن ثبت نام کنند . جالب است بدانید ما حتی دانشجوی خارجی در دانشگاه شهرداری اهواز داریم.

اما دلیل دیگر راه اندازی دانشگاه توسط شهرداری ، حرکت اکثر شهرداری های کشور در این زمینه بود که عدم وجود چنین دانشگاهی در کلانشهری مثل اهواز ، نقطعه ضعفی محسوب می شد.

شورای چهارم و شهردار اهواز بر این عقیده هستند که هر پروژه ای که در شهر اهواز انجام می شود باید در کنارش یک طرح تحقیقاتی وجو داشته باشد . پس بهتر بود خود شهرداری اهواز به وسیله اساتیدی که خود از مدیران اجرایی شهرداری هستند این کار را انجام دهد.

چرا این دانشگاه پس از گذشت یکسال افتتاح شد؟

در اصل ما برای راه اندازی این دانشگاه دو برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت در نظر گرفته ایم.

در برنامه کوتاه مدت، هدف، راه اندازی اولیه دانشگاه و سنجش میزان استقبال دانشجویان بوده است. اما در برنامه بلندمدت ما در نظر داریم که از این ساختمان که مناسب فعالیت های علمی در سطح دانشگاه نیست به مکانی بزرگتر نقل مکان کنیم و برنامه ها و سطح دانشگاه را گسترده تر کنیم.

در آینده ما برنامه ریزی کرده ایم که کل استان را از نظر پذیرش دانشجو پشتیبانی کنیم و دانشگاه علمی کاربردی شهرداری اهواز را به یک دانشگاه جامع در سطح استان مبدل سازیم.

چه رشته هایی در حال حاضر در دانشگاه ارائه می شود و چه رشته هایی قرار است اضافه شوند؟

ما بر اساس شرایط جغرافیایی شهر اهواز و استان خوزستان رشته های خودمان را تعریف کرده ایم . مثلاً رشته هایی که ممکن است در دانشگاه شهرداری اهواز تدریس شود نیاز تهران یا اصفهان نباشد.

همچنین ما با توجه به شرایط جغرافیای سیاسی استان خوزستان و همجواری با چند کشور حاشیه خلیج فارس رشته هایی را در نظر گرفته ایم.

بعضی رشته های ما به روز هستند ، مثلاً رشته مهندسی برق مترو که به دلایل حرکت کلانشهر های کشور به سمت مترو و تدریس این رشته فقط در دانشگاه تهران و دانشگاه شهرداری اهواز در کل کشور می تواند برای فارغ التحصیلان آن آینده شغلی مناسبی داشته باشد.

مهمترین رشته های ارائه شده در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری اهواز عبارتند از :
مهندسی برق مترو – مهندسی معماری – مهندسی شهرسازی – مهندسی ترافیک – کاردانی کامپیوترو … اشاره کرد که امیدواریم در سال تحصیلی جدید ۱۷ الی ۱۸ رشته به رشته های موجود اضافه شود.
 
تعداد دانشجوهای موجود در دانشگاه چه تعداد است ؟

در حال حاضر بالغ بر ۴۲۰ دانشجو در دانشگاه در حال تحصیل هستند که ۲۰۰ نفر از آنها از پرسنل شهرداری اهواز می باشند.

دانشگاه چه تمهیداتی برای کمک به دانشجویانی که بضاعت مالی مناسبی ندارند، در نظر گرفته است ؟

شهریه در دانشگاه ما چیزی نزدیک به نصف شهریه دانشگاه های دیگر است که این مبلغ به صورت یکجا دریافت نمی شود و دانشجویان می توانند به تدریج و در طول ترم آن را پرداخت کنند.

البته نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهریه دانشجویان زیر نظر خود را به صورت کامل متقبل می شوند.
همچنین دانشگاه برای کارمندان شهرداری اهواز تخفیف ۱۰ الی ۲۰ درصدی نیز در نظر گرفته است.
 
به عنوان حرف آخر ؟

بحث آخر بنده مربوط به اهمیت امر پژوهش است . بودجه پژوهشی شهرداری اهواز چیزی حدود ۲۰ میلیارد تومان است که اگر بتوان میان پژوهش های شهرداری و دانشگاه علمی کاربردی شهرداری اهواز پیوندی صوت گیرد، می توانیم شاهد برنامه ریزی و طراحی پروژه های عظیمی در سطح کلانشهر اهواز باشیم.

بنده در پایان از شما کمال تشکر را دارم و برا شما آرزوی موفقیت می کنم.

مرجع / هورنیوز
:
:
:
آخرین اخبار