تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۹۲۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ردپای هیئت مدیره بانک صادرات در پرونده امیر منصور آریا +عکس
خبرگزاری مهر سه نامه از ردپای هیئت مدیره بانک صادرات در پرونده امیر منصور آریا را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، کمیته عالی اعتبارات بانک صادرات با صدور سه نامه جداگانه در 18 مرداد 88، 3 اسفند 88 و 8 تیرماه 90 خواستار اعطای تسهیلات به  گروه ملی فولاد ایران ( تحت مالکیت امیرمنصور آریا)  شد که این روزها پرونده آنها در رابطه با اختلاس 3000 میلیارد تومانی بر سر زبان‌ها افتاده است.

در این نامه‌ها که به تفکیک به امضای اعضای کمیته عالی اعتبارات و از همه مهمتر، سیدمحمد جهرمی مدیرعامل بانک صادرات رسیده است، پرده دیگری از ماجراهای اخیر را روایت می کند.

مسئولان بانک صادرات پیش از این گفته بودند که این موضوع در بیرون بانک اتفاق افتاده است و به این بانک مربوط نمی‌شود، این در حالی است که نامه ها چیز دیگری را نشان می‌دهند.

جزئیات نامه اول

کمیته عالی اعتبارات بانک صادرات در جلسه خود که در تاریخ 18 مردادماه سال 88 تشکیل شده بود، نامه‌ای را به امضای غلامرضا حاجی‌زاده، قدرت‌‎اله شریفی، احمد مظاهری، مهدی فتاحی و ... رسیده است، مقرر شده بود که بانک صادرات خوزستان با استناد به مصوبه ارکان اعتباری و گزارش کارشناسی در خصوص تفویض اختیار به منظور بررسی، تصویب و اعطای تسهیلات به صورت گشایش اعتبارات اسنادی خارجی ارزی به مبلغ 600 میلیون یورو و گشایش اعتبار اسنادی ریالی به مبلغ 500 میلیارد ریال به صورت سقف سالیانه به شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران، موضوع را پیگیری کند. ( 95.5 درصد از سهام این گروه برای گروه امیرمنصور آریا است.)

در این نامه آمده است: این کمیته با عنایت به نظر موافق بانک صادرات خوزستان طی پیشنهاد فوق‌الذکر و در راستای تسریع در ارایه خدمات بانکی به مشتریان با تفویض اختیار به بانک مذکور، به منظور بررسی، تصویب و اعطای تسهیلات موضوع تحت شرایط زیر موافقت دارد:

1- بانک صادرات خوزستان به موجب این مصوبه مجاز خواهد بود ضمن رعایت بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه پس از بررسی‌های معمول کارشناسی و حصول اطمینان از اینکه نیاز متقاضی و احراز توجیهات لازم، نسبت به تصویب و اعطای تسهیلات به صورت گشایش اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی جمعا تا مبلغ 3600 میلیارد به صورت سقف سالانه جهت استفاده شرکت گروه ملی صنایع فولاد ایران اقدام نماید. گشایش اعتبارات مورد نظر فراتر از مبلغ 2400 میلیارد ریال منوط به اخذ مجوز لازم از بانک مرکزی ج.ا.ا خواهد بود.

2- تعیین درصد پیش‌پرداخت و مدت اعتبارات اسنادی مورد نظر، نحوه بازپرداخت تسهیلات ریالی و همچنین اخذ پشتوانه به منظور پوشش تعهدات ریالی و ارزی متقاضی ضمن رعایت کامل سایر ضوابط و مقررات به عهده بانک صادرات خوزستان خواهد بود.

3- متقاضی به هنگام استفاده از تسهیلات موضوع این مصوبه می‌بایست فاقد تجهیزات سررسید گذشته یا معوق (ارزی و ریالی) اعم از سرفصل شده یا نشده و همچنین چک برگشتی باشد.

به گزارش مهر، در ادامه این نامه تاکید شده که بر اساس اطلاعات مندرج در گزارش کارشناسی، فعالیت بانکی و اعتباری آن بشرح جدول زیر جهت مزید استحضار ایفاد می‌گردد: 

فعالیت بانکی: مبلغ
جمع عملیات بستانکاری سالجاری 245534 میلیون ریال
جمع عملیات بستانکاری سال قبل  2043 میلیون ریال
جمع موجودی 3528 میلیون ریال

 

فعالیت اختیاری مبلغ مانده تعهدات وضعیت تسهیلات اعطایی
جعاله بخش صنعت و معدن 146710میلیون ریال استمهالی
فروش اقساطی ماشین‌آلات 459032 میلیون ریال استمهالی 
 ضمانتنامه 2042 میلیون ریال -----  

در هامش این نامه تذکری هم به بانک عامل داده شده است که با احتساب مانده بدهی‌های فعلی، از رقم 3400 میلیارد ریال تجاوز نکند. متن اسکن شده نامه اول به شرح ذیل است:

جزئیات نامه دوم

کمیته اعتبارات در تاریخ 3 اسفندماه سال 88 تشکیل جلسه داده و در مصوبه‌ای که به امضای سیدمحمد جهرمی، قدرت‌اله شریفی، مهدی فتاحی، علیرضا موسوی نسب، بهرام قربانی و احمد مظاهری رسیده است، کمیسیون اعتبارات بانک صادرات خوزستان به درخواست تفویض اختیار به منظور بررسی، تصویب و گشایش اعتبارات اسنادی داخلی ریالی به مبلغ 1000 میلیارد ریال به صورت سقف سالانه به نام شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران (سهامی خاص) رسیدگی کرده است.

در این نامه آمده است: این کمیته با عنایت به نظر موافق بانک صادرات خوزستان طی پیشنهاد فوق‌الذکر و در راستای تسریع در ارایه خدمات بانکی به مشتریان با تفویض اختیار به بانک صادرات مذکور تحت شرایط زیر موافقت دارد:

1- بانک صادرات خوزستان به موجب این مصوبه مجاز خواهد بود ضمن رعایت دقیق بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه پس از انجام بررسی‌های کارشناسی و حصول اطمینان از وجود توجیهات لازم نسبت به تصویب و گشایش اعتبارات اسنادی داخلی ریالی به مبلغ هزار میلیارد ریال به صورت سقف سالانه به نام شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران(سهامی خاص) اقدام نماید.

2- تعیین پیش‌پرداخت و مدت اعتبارات اسنادی گشایش شده، اخذ پشتوانه لازم و کافی و به منظور پوشش تعهدات متقاضی در چارچوب ضوابط و مقررات جاری به تشخیص و عهده بانک صادرات خوزستان خواهد بود.

3- متقاضی هنگام استفاده از تسهیلات این مصوبه، باید فاقد هرگونه تعهدات سررسید شده گذشته یا معوق اعم از سرفصل شده یا نشده از بابت تعهدات ارزی یا ریالی خود بوده و همچنین فاقد چک برگشتی در شبکه بانکی باشد.

4- رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه به منظور حفظ حقوق و منافع بانک الزامی است.

در این نامه آمده است: بر اساس نمونه 70 مورخ 3/12/88 شعبه شرکت ملی فولاد اهواز، فعالیت بانکی و اعتباری شرکت به شرح جدول زیر است:

مانده تسهیلات اعطایی جمع عملیات بستانکاری حسابجاری در سال جاری معدل موجودی حساب جاری
730300 1878404 4982

در هامش این نامه تذکر داده شده که کل مبلغ گشایش اعتبار نباید از میزان وجوه بازپرداختی از جهت اصل، سود و جرائیم تجاوز نماید. متن اسکن شده نامه دوم به شرح ذیل است:

جزئیات نامه سوم

کمیته عالی اعتبارات در تاریخ هشتم تیرماه سال 90 تشکیل جلسه داده و مصوبات آن به امضای سیدمحمد جهرمی، مهدی فتاحی، حجت‌اله صمدی، روح‌اله خدارحمی، ابوالحسنی، علیرضا موسوی‌نسب، جهانگیر میرزایی، اسماعیل حسن‌بیگی و محمدحسین دانشور رسیده است.

در این نامه، وضعیت فعالیتهای اعتباری و بانکی متقاضی بر اساس اطلاعات مندرج در گزارش کارشناسی 4 تیرماه سال 90 نیز در جدولی مندرج شده است. متن اسکن شده نامه سوم به شرح است:

اسناد دیگری در این باره نیز در دفتر خبرگزاری مهر موجود است که در صورت لزوم، آنها را منتشر خواهیم کرد.

:
:
:
آخرین اخبار