تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۹۲۳۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان:
مراکز فنی و حرفه ای خوزستان مجهز به فیبرنوری می‌شوند
خوزستان تنها استانی است که در حال حاضر 40درصد از برنامه های سال مراکز آموزش فنی و حرفه ای اش به منظور توسعه خدمات مبتنی برشبکه به فیبرنوری مجهز شده است
خوزنیوز: مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان گفت: : خوزستان تنها استانی است که در حال حاضر40درصد از برنامه های سال مراکز آموزش فنی و حرفه ای اش به منظور توسعه خدمات مبتنی برشبکه به فیبرنوری مجهز شده است.

به گزارش خوزنیوز؛ رحمن قلاوند در دومین جلسه شورای هماهنگی مدیران و دستگاه های تابعه وزارت کار با اشاره به موضوع بیکاری به عنوان بزرگترین معضل اجتماعی در کشور گفت: ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری اگر از راه توانمندسازی نیروی انسانی و آموزش های حرفه ای و مهارتی صورت گیرد امیدواری بیشتری به پایداری اشتغال وجود دارد، لذا توجه زیادی به آموزش های فنی و حرفه ای درکشور احساس می شود.

وی افزود: ما به عنوان سازمان رسمی و متولی آموزش های فنی و حرفه ای دو مأموریت اصلی و سنتی داریم که اولین مأموریت گره خورده با نقطه آغازین آموزش های مهارتی در کشور یعنی آموزش نیروهای بیکار و جویای کار است. کسانی که به هرنحوی جدیدا قصد ورود به بازارکار را دارند طبق قانون باید آموزش های لازم را دیده و کافرمایان نیز مکلفند پس از اخذ گواهی مهارت از متقاضیان، آنان را به کار بگیرند.

قلاوند در خصوص دومین مأموریت سنتی فنی و حرفه ای اظهار کرد: دومین ماموریت شامل ارتقاء شاغلینی است که در بخش های متخلف اقتصادی مشغول به کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: در محاسبه شاخص های بهره وری در حوزه اقتصادی و اجتماعی، مهمترین شاخص، بهره وری از نیروی کار است که در مأموریت دوم به دنبال کسب آن هستیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان جامعه انسانی را شامل دو دسته خواند و گفت: دسته ای از افراد، بیکار و جویان کار هستند و دسته دیگر شاغل بوده و قصد ارتقاء مهارت را دارند و اما بسط و گسترش ماموریت های اصلی و سنتی سبب سوق دادن آموزش ها به سمت آموزش های بازارمحور با شعار آموزش، تولید، بازاریابی و فروش شده است و لذا دانشجویان مشغول به تحصیل و یا فارغ التحصیلانی که نتوانستند در رشته مورد نیاز جامعه خود تحصیل کرده و اینک با تحصیلاتی مواجه هستند که برایشان کارآمد نیست، مورد آموزش و مهارت آموزی فنی و حرفه ای قرارمی گیرند.

به گفته قلاوند، جایگاه آموزش مهارت های نرم، فنون سرپرستی و کارآفرینی، آموزش در حوزه مشاغل خانگی و سرپرستان خانوار در زندان ها و پادگان ها و هرجا که نیروی انسانی وجود دارد و مرتبط با اشتغال و کار است، به خوبی در حوزه مأموریت های مهم اداره آموزش فنی و حرفه ای دیده شده است.

وی در ارائه آماری از مراکز آموزشی در استان خوزستان بیان کرد: در حال حاضر در این استان حدود 55مرکز آموزشی ثابت و سیار با حدود 500کارگاه وجود دارد که هم اکنون در 370حرفه مشغول به خدمت رسانی هستند. همچنین در بخش غیردولتی با حدود 800 آموزشگاه و 850 نیروی انسانی شاغل، بحث اجرای آموزش های مهارتی در حال انجام است.

قلاوند ادامه داد: در مرکز علمی کاربردی عالی مهارت در اهواز و دزفول، حدود 730دانشجو در رشته های مکانیک، جوش، ماشین ابزار، ایمنی و حفاظت، طراحی و دوخت مشغول به گذراندن تحصیلات عالیه هستند.

این مقام مسئول در خصوص تعدادساعت های آموزشی اظهارداشت: در بخش دولتی قریب به 8میلیون نفر ساعت و در بخش غیردولتی 14میلیون نفر ساعت اجرای برنامه مهارتی داریم که به طور متوسط هرساله حدود 150هزارنفر در آزمون های مهارتی در حوزه سنجش و مهارت استان خوزستان شرکت می کنند که تعداد قابل توجهی از این افراد موفق به دریافت گواهی مهارت می شوند.

قلاوند برگزاری آزمون مهارتی در حوزه های استان خوزستان را همراه با دقت و سخت گیری بسیاری عنوان کرد و گفت: این امر سبب می شود از یک سو مهارت آموختگان با برخورداری از حداقل استانداردهای لازم مشغول به کار شوند و از سوی دیگر کافرمایان در ادامه کار با کسانی که گواهی مهارت دارند دچار مشکل نشوند.

وی با بیان این که طرح نیازسنجی آموزشی و تدوین سند مهارتی پنج ساله استان خوزستان برای اولین بار در سطح کشور اجرا شده است، تصریح کرد: برای هر شهرستانی با توجه به مشاغل بومی، پتانسیل ها و برنامه های اقتصادی در پنج سال آتی، یک سند آموزش مهارتی در 16جلد تهیه و آماده بهره برداری است که هم اکنون در حوزه آموزش در حال تغییر رویکرد کارگاه ها براساس این سند هستیم و به فراخور پشتیبانی که در استان و کشور از لحاظ مالی و اعتباری از فنی و حرفه ای شود، می توان کارگاه های مهارتی را با این سند تطبیق داده و نیروی انسانی مبتنی بر سند آموزشی استان تربیت کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان یکی دیگر از عملکردهای اداره کل را در حوزه کاریابی استان، ایجاد هماهنگی خروجی آموزش های مهارتی با ورودی مراکز کاریابی و بلعکس خروجی این مراکز به سمت کارگاه های آموزشی دانست و یاداورشد: با این کار می توان تمام کسانی که در مراکز کاریابی ثبت نام کرده و فاقد مهارت هستند، برای فراگیری مهارت های موردنیاز به کارگاه های آموزش فنی و حرفه ای هدایت و در نهایت نیروهای انسانی آموزش دیده مهارتی را به کاریابی معرفی تا در مکان های موردنیاز مشغول به کار شوند.

رحمن قلاوند، معرفی پشتیبان ها به مهارت دیدگان فنی و حرفه ای را با هدف رونق دادن به اشتغال از دیگر فعالیت های اداره کل آموزش فنی و حرفه ای عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: خوزستان تنها استانی است که در حال حاضر40درصد از برنامه های سال مراکز آموزش فنی و حرفه ای اش به منظور توسعه خدمات مبتنی برشبکه به فیبرنوری مجهز شده است.

قلاوند کاهش در زمان پاسخگویی به ارباب رجوع، افزایش در سرعت عمل و کیفیت در ارائه خدمات را از مزایای تجهیزبه فیبرنوری اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به میزآموزشی و مهارتی بودن فنی و حرفه ای خوزستان تأکیدکرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان میز آموزشی و مهارتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است به نحوی که این اداره متولی ماموریت های برون مرزی و هماهنگی میز کشورهای عمارات متحده عربی، قطر، عمان، کویت و عربستان سعودی و بخش جنوبی عراق است و با ارتباطاتی که با بعضی از این کشورها برقرار کردیم امیدواریم زمینه مبادله آموزش ها و نیز محصولات آموزشی کارگاه های محصول محور فراهم شود.
:
:
:
آخرین اخبار