تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۹۲۴۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هنر آبادان؛ نه جا و مکانی و نه جاه و مقامی!

هنرمندان خوزستانی با انواع فراوانی از مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند که هنوز از سوی مسئولان استان هیچ راه‌حلی برای آن‌ها ارائه نشده است.

هنر در آبادان ریشه دیرینه دارد، تاریخ آبادان به سینما و فرهنگ و هنر گره خورده و بزرگان زیادی در زمینه‌های مختلف هنر سینما در این شهرستان رشد و به کشور معرفی شده‌اند که این موضوع نشان از ظرفیت بسیار خوب در این زمینه در این شهرستان را دارد.

اگر همگی این موضوع که «به‌ وسیله هنر می‌توان با هر انسانی در هر کجای دنیا ارتباط برقرار کرد بدون اینکه کلامی در این میان رد و بدل شود» را درک کنیم، می‌توانیم به ارزش واقعی هنر دست یابیم.

برای اعتلای فرهنگ و هنر در یک شهر، نه تنها هنرمندان بلکه تمام مردم و مسئولان وظیفه دارند تا اولا با فراهم ساختن امکانات و فضای مناسب برای رشد فرهنگی و هنری شهر و ثانیا با حمایت از فعالان عرصه هنر و هنرمندان فاخر، تلاش کنند.

هفته گذشته نشست هنرمندان آبادانی با حضور محمد سعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در محل کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی آبادان برگزار شد که طی آن هنرمندان آبادانی به ویژه تئاتری‌ها به طرح مشکلات و مسائل موجود در هنر آبادان پرداختند.

*عمق فاجعه عدم وجود یک فرهنگسرا در آبادان است

«مهدی پرویش» نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر آبادانی که در این نشست حضور داشته، در خصوص مشکلات اساسی هنر در آبادان اظهار کرد: مشکل اصلی شهر ما فرهنگ است، عمق فاجعه این است که در شهری با این پیشینه فرهنگی یک فرهنگسرا نداریم، حتی کتابخانه و کتاب‌فروشی به اندازه کافی نداریم در حالیکه شهر ما این ظرفیت را دارد که کتاب‌های روز دنیا در آن عرضه شود.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی هنرمندان آبادانی عدم وجود مکانی برای هم‌اندیشی است، گفت: ما یک مجمع نداریم که همه عناصر فرهنگی شهرمان از جمله تئاتر، شعر، ادبیات، موسیقی، هنرهای تجسمی، سینما و غیره در آن گردهم آیند، همدیگر را ببیند و به تبادل نظر بپردازند، در حقیقت یک فرهنگسرا همان جایی است که باید برای چنین کاری در نظر گرفته شود اما در آبادان فرهنگسرایی وجود ندارد.

این کارگردان آبادانی افزود: در بخش تئاتر، در آبادان با تعدد نفرات و گروه‌هایی مواجه هستیم که در این عرصه فعالیت می‌کنند اما همین تعدد باعث ایجاد یک ترافیک سنگین در زمینه دستیابی به سالنی برای تمرین و اجرا شده است، ما با کمبود شدید سالن‌های تئاتر مواجه هستیم، از طرف دیگر در آبادان یک پلاتو نداریم که بتوانیم تئاترهایمان را در آن اجرا کنیم که این امر، فقر به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: تنها سالنی که در آن تمرین و اجرا می‌کنیم، یعنی سالن ثامن‌الائمه، سیستم صوتی و نور بسیار قدیمی دارد که شاید 15 سال قدمت داشته باشد، این امکانات قدیمی و از کار افتاده بسیار تاثیر منفی روی کیفیت کارهایمان می‌گذارد.

*پایان یک زندگی هنری در انزوا و خاموشی!

پرویش در خصوص زندگی سخت هنرمندان آبادانی چنین گفت: مشکل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که هنرمندان آبادانی تأمین شغلی ندارند، برخی از هنرمندان نزدیک 20 سال است که در عرصه تئاتر فعالیت می‌کنند و چنین افرادی بدیهی است که تمام زندگی و عمر خود را وقف تئاتر کرده‌اند بنابراین نمی‌توانند شغل دومی برای خود داشته باشند چون تئاتر این اجازه را نمی‌دهد که بخواهند برای شغل دیگری زمان بگذارند.

این هنرمند آبادانی اظهار کرد: پیشکسوتان ما امروز اجاره‌نشین هستند زیرا در جوانی نتوانستند برای خود مسکنی دست و پا کنند و همین مشکل امروز گریبانگیر هنرمندان جوان است، هیچ‌گونه تسهیلاتی برای خرید مسکن به هنرمندان داده نمی‌شود و هیچ تخفیفی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، در نتیجه باید اجاره‌نشین باقی بمانند.

پرویش خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هنرمندانی که در آبادان فعالیت می‌کنند اگر از دنیا بروند جایی ندارند که به خاک سپرده شوند، ما اگر همانند قطعه شهدا، یک قطعه هنرمندان هم داشته باشیم، بعد از مرگ ناشناخته نمی‌مانیم و نسل جوان با دیدن نام تک‌تک هنرمندان در گذشته به تاریخ فرهنگ و هنر شهر خود پی خواهد برد.

*عدم تعامل و همفکری مسئولان آبادانی با هنرمندان

پرویش تصریح کرد: متاسفانه این مشکلات ناشی از عدم همکاری و ارتباط کافی بین مسئولان و هنرمندان است، ما هنرمندان همه مسئولان شهر خود را می‌شناسیم اما مسئولان به زحمت برخی از هنرمندان شهر خود را می‌شناسند، ما تقریبا برای همه نمایش‌های خود اجرای عموم در نظر می‌گیریم اما هیچ یک از مسئولان برای تماشای کارهای ما نمی‌آیند، طبیعی است که از وجود ما اطلاعی نداشته باشند.

وی افزود: هنر یک شهر، بدنه آن شهر است و اگر به بدنه رسیدگی نشود این شهر کم‌کم رو به افول می‌رود، ما در آبادان یک پاتوق هنری نداریم تا در آن دور هم جمع شویم، تنها چیزی که در شهر ما به وفور یافت می‌شود قلیان سراست، برای همین است که جوانان چاره‌ای جز رفتن به این‌گونه مکان‌ها ندارند.

*تشکیل کمیته تخصصی رسیدگی به مشکلات هنرمندان

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی آبادان نیز به عنوان برگزار کننده این نشست؛ گفت: در جلسه‌ای که با حضور هنرمندان آبادانی و محمدسعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در خصوص تشکیل کمیته فرهنگی و پیگیری مطالبات عده‌ای از هنرمندان آبادان به ویژه هنرمندان تئاتری بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

غلامحسین غلامعلیان تصریح کرد: هنرمندان تئاتر آبادان در این جلسه مسائل متعددی را مطرح کردند از جمله اینکه تئاتری‌ها مکان خاصی برای جلسات هم‌اندیشی خود ندارند و حتی همین نشست‌ها در مکان‌هایی برگزار می‌شود که ارتباطی با حوزه هنر ندارد زیرا هنرمندان جایگاه و نهاد خاصی را ندارند که از آن‌ها حمایت کرده و آنان را تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: در این جلسه، نماینده آبادان به صحبت‌های هنرمندان گوش داده و مشکلاتی را که مطرح کردند، شنید، در نتیجه این نشست قرار بر این شد تا یک کمیته تخصصی برای رسیدگی به مشکلات هنر و هنرمندان در آبادان تشکیل شده و محل‌هایی برای آموزش رشته‌های هنری به علاقه‌مندان اختصاص یابد، تصمیم بر این شد تا از طریق فرماندار ویژه و مدیران پالایشگاه و منطقه آزاد اروند، در این کمیته به پیگیری موضوعات و مسائل مرتبط با هنرمندان آبادانی پرداخته شود.

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی آبادان اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در این نشست به آن پرداخته شد، اختصاص قطعه هنرمندان در آرامستان بهشت رضا(ع) آبادان برای به خاک‌سپاری هنرمندان در گذشته آبادان بود.

*هنرمندان جایی برای فعالیت‌های خود ندارند

غلامعلیان ادامه داد: چندی پیش از سوی رئیس موزه و گردشگری آبادان، محلی برای آموزش تئاتر به هنرمندان در میدان ابوالحسن این شهر تحویل داده شده بود که در حال حاضر دیگر در اختیار آن‌ها نیست و ظاهرا پس گرفته شده است.

وی گفت: هنرمندان نه بیمه هستند و نه حقوقی از جایی دریافت می‌کنند، در حالی‌که ما در آبادان هنرمندانی داریم که فعالیت‌های مداومی در زمینه تئاتر دارند و می‌توان گفت تمام زندگی خود وقف این هنر کرده‌اند، شاهد این مدعا این است که در رشته تئاتر در آبادان کارهای نمایشی بسیار خوبی در حوزه دفاع مقدس، مقاومت، در حوزه بزرگداشت زنان، جانبازان، و کارهای ارزشی و نمایش‌های تعزیه تاکنون ساخته و اجرا شده که جوایز متعددی را هم چه در استان و چه در سطح کشوری دریافت کرده‌اند.

غلامعلیان خاطرنشان کرد: شایسته است که با سازندگان این آثار مهم و قابل توجه، رفتاری درخور و شایسته داشته باشیم و زحمات آن‌ها را قدر بدانیم، هنرمندان آبادانی سرمایه شهر ما هستند و این سرمایه باید حفظ و نگهداری شود تا خدای ناکرده شاهد مهاجرت هنرمندان به شهرهای بزرگ‌تر با امکانات بیشتر نباشیم.

*نهادهای مهم شهر دست هنرمندان را بگیرند

وی بیان کرد: پیشتر از سوی پالایشگاه محلی برای این نشست‌ها و جلسات هنرمندان تعیین شده بود که آن هم دیگر وجود ندارد، پالایشگاه آبادان پیش از این بار فرهنگی بیشتری را نسبت به حالا بر دوش داشت و فعالیت‌های فرهنگی این نهاد بیشتر از حالا به چشم می‌خورد اما از آنجا که در حال حاضر شهر فقیرتر شده و امکانات کمتر، باید این فعالیت‌ها بیشتر و پررنگ‌تر شوند.

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی آبادان بیان کرد: نهادهایی مثل پالایشگاه، پتروشیمی و منطقه آزاد خدمات فرهنگی خاصی به شهروندان ارائه نمی‌دهند در حالی‌که هزینه‌هایی که به شهر تحمیل می‌کنند و امکانات شهری که استفاده می‌کنند، بسیار بیشتر از خدماتی است که ارائه می‌دهند.

غلامعلیان اضافه کرد: پالایشگاه و پتروشیمی در آبادان عامل اصلی آلودگی هوا و زیان‌های محیط زیستی هستند، درخواست ما این است که اگر نمی‌توانند مانع این زیان‌ها شوند، لااقل کاری برای شهر انجام دهند تا جبران این زیان‌ها باشد، یکی از کارهایی که می‌توانند انجام دهند سرمایه‌گذاری فرهنگی و فراهم کردن امکانات برای هنرمندان است.

وی بیان کرد: منطقه آزاد اروند نیز به جز سرمایه‌گذاری برای همایش‌هایی که نه خروجی مناسبی دارند و نه سودی به حال شهر، کار فرهنگی خاصی انجام نداده است درحالی‌که چنین سازمانی با این سطح از بودجه و امکانات، می‌تواند کمک شایانی به اعتلای سطح فرهنگی شهر کند.

* تئاتر یکی از راه‌های کاهش این آسیب‌هاست

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی آبادان گفت: ما در آبادان با آسیب‌های فراوانی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مواجه هستیم، در حال حاضر آمار طلاق، خودکشی، اعتیاد و افسردگی بسیار بالاست و روز به روز بیشتر نیز می‌شود، تئاتر یکی از راه‌های کاهش این آسیب‌هاست، با تئاتر هم می‌توان فرهنگ‌سازی کرد و نشاط اجتماعی را برای مردم فراهم کرد.

وی در پایان بیان کرد: شهرستان آبادان دچار کمبود امکانات شدید فرهنگی است، که از آن جمله می‌توان به تعطیلی سالن‌های سینما و نبود سالن‌های نمایش تئاتر اشاره کرد، اگر اجرای تئاتر هم تعطیل شود دیگر هیچ انگیزه‌ای برای هنرمندان و جوانان نمی‌ماند که به سمت هنر گرایش پیدا کنند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار