تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۹۲۶۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قنواتی در افتتاحیه نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان:
سعی کردیم همه ظرفیت هایی که در حوزه قرآن وجود دارد را در این نمایشگاه عرضه کنیم
نهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان، دوشنبه یکم تیرماه همزمان با پنجمین روز از ماه مبارک رمضان با حضور آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ، همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و ... در موزه هنرهای معاصراهواز گشایش یافت.

قنواتی در این مراسم گفت: در سال گذشته برنامه های متعددی از جمله مسابقات سراسری مدهامتان ، اجلاس سراسری نماز و فعالیت های گسترده دیگری در حوزه مفاهیم و مضامین دین و قرآن برگزار شد و در این نمایشگاه هم سعی ما بر این است که آثاری ارزشمند در حوزه های مختلف قرآنی ارائه دهیم.

سعی کردیم همه ظرفیت هایی که در حوزه قرآن وجود دارد را در این نمایشگاه عرضه کنیم


 وی با بیان اینکه در جشنواره قرآنی مدهامتان که به همت دبیرخانه کانون های مساجد خوزستان برگزار شد بیش از 300 قاری برجسته از سراسر کشور حضور داشتند و یک اتفاق قرآنی بسیار خوب بود، افزود: 130 مؤسسه قرآنی در خوزستان ثبت و ساماندهی شده و استعدادهای خوبی در این زمینه وجود دارد.

 قنواتی، با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی در حوزه های قرآنی و بر اساس مضامین قرآن فعالیت هایی را در بخش های کودک، تفسیر و نشر قرآن انجام می دهند ابراز امیدواری کرد: بتوانیم به کمک این معاونت اقدامات مؤثری در زمینه افزایش فعالیت ‌های قرآنی و حمایت از مؤسسات قرآنی انجام دهیم.

 وی افزود: برای اولین بار با همکاری معاونت قرآن اداره کل سعی کردیم همه ظرفیت هایی که در حوزه قرآن وجود دارد را در این نمایشگاه عرضه کنیم و آثاری که هنرمندان هنرهای تجسمی، خوشنویسی، سینماگران و فعالان قرآنی تولید کردند را نمایش دهیم و آثار صنایع دستی با موضوعات قرآنی در اختیار مردم قرار گیرد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: سعی کردیم فضایی به وجود آوریم که اهل دانش، بزرگان و محققانی که در حوزه های مختلف قرآنی کارهای برجسته انجام دادند در برگزاری جلسات علمی در نمایشگاه حضور یابند و علاوه بر آن مراسمی تحت عنوان تقدیر از قاریان و حافظان قرآن استان نیز در نمایشگاه قرآن و عترت برگزار می‌ شود.

 این نمایشگاه با حضور 140 ناشر در بخش مکتوب و 154 ناشر در حوزه نرم افزارهای مجازی در قالب 140 غرفه شامل کتب و نرم افزارهای قرآنی، تابلوهای نفیس قرآنی، هنرهای تجسمی با مضامین قرآنی، خوشنویسی، بخش کودک و نوجوان و... برپا شده است.

 در ادامه آیت الله دکتر محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این نمایشگاه و فعالان عرصه فرهنگی قرآن و عترت گفت: قرآن از ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن یاد کرده و رمضان ماهی است که در پیشانی آن این افتخار نقش بسته که قرآن در این ظرف زمانی از ملکوت اعلی به حیات انسانی تنزل یافته است.

 وی تصریح کرد: قرآن دو نوع نزول دارد که یکی از آنها نزول تدریجی است که طی 23 سال از 27 رجب آغاز شد و تا واپسین روزهای حیات طیبه پیامبر(ص) ادامه یافت و این نشان می دهد که نزول تدریجی قرآن تنها در ماه رمضان نبوده است.

 وی با اشاره به اینکه آن چیزی که در رمضان اتفاق افتاده نزول دفعی قرآن است افزود: در این ماه مبارک قرآن کریم به یکباره از لوح محفوظ بر آسمان دنیا تنزل یافت و از آنجا بر سینه فراخ رسول اکرم(ص) به صورت سربسته و اجمالی نزول پیدا کرد و نورانیت، عظمت و قداست و معنویت ماه رمضان از این پدیده الهی وام گرفته است.

 آیت الله حیدری، با بیان اینکه نزول قرآن در ماه رمضان به قرآن ارزش و موقعیتی خاص داد و به همین دلیل است که ثواب و ارزش تلاوت هر آیه از قرآن در این ماه برابر با تلاوت یک ختم قرآن است اضافه کرد: ما باید از این فرصت که به برکت جمهوری اسلامی ایجاد شده، حداکثر استفاده را ببریم.

 وی با اشاره به اینکه دنیا ایران را به عنوان پرچمدار اسلام ناب محمدی(ص) می داند از این رو ملت ایران به برکت قرآن زیر بار ذلت و ظلم نمی رود و این مسیر را تا آخر طی خواهد کرد اذعان داشت: ما به آینده و پیروزی و افتخار آفرینی ملت ایران امیدواریم.

 حیدری با تاکید بر اینکه این امید فوق العاده به نیروهای فعال جامعه حرکت، پویایی و انگیزه می دهد و از این رو نباید از مشکلات پیش آمده در منطقه هراسی به دل راه داد بلکه باید راه پرافتخار شهدا را طی کنیم یاد آور شد: 270 شهید گمنام وقتی وارد کشور شدند همه ما دیدیم چه تلاطم و موجی در میان مردم ایجاد شد.

 امام جمعه موقت اهواز، عنوان کرد: علاوه بر این شهدای مدافع حرم که هر چند وقت یک بار یکی از آنها به شهادت می رسد که حرکت تازه ای در نهضت جهانی خود اوج گرفته است؛ در دوران دفاع مقدس شهدای ما از آب و خاک کشور دفاع می کردند اما امروز از حرم ائمه اظهار(ع) دفاع می کنند.

وی خاطر نشان کرد: اگر مرزهای برخورد ما در گذشته شلمچه و چزابه بود امروز مرزهای ما در عراق، شام، لبنان، فلسطین، سوریه و یمن و جاهای دیگر است و این نشان می دهند که ایران ابرقدرت است و ایران پشتوانه فرهنگی و سیاسی برخی ملت ‌هاست.

 نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: نباید احساس کمبود به ما دست بدهد چرا که ما قدرت برتر دنیا هستیم و خدا را بر این نعمت و قدرت باید شکرگزار باشیم که پرچمدار اسلام هستیم و در یک دست خود قرآن و در دست دیگر خود عترت را داریم.
:
:
:
آخرین اخبار