تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۹۲۶۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخستین عمل موفق پیوند کبد؛ اعتباری برای پزشکی خوزستان
نشست خبری به مناسبت هفته پیوند عضو با حضور دکتر ایرج نظری معاون درمان دانشگاه و دکتر امین بحرینی مدیر مرکز پیوند و فراهم آوری اعضای دانشگاه در سالن اجتماعات معاونت درمان دانشگاه برگزار گردید.

نخستین عمل موفق پیوند کبد؛ اعتباری برای پزشکی خوزستان

دکتر ایرج نظری در این نشست ضمن اشاره به فرا رسیدن هفته پیوند اعضا گفت: همه ساله از تاریخ 1 الی 7 تیر ماه به همین مناسبت و با هدف ترویج  فرهنگ اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی برنامه های متنوعی از جمله جشن نفس و تقدیر از خانواده های اهدا کننده عضو در کشور برگزار میشود.

نظری ادامه داد: رهایی از درد و رنج بسیاری از بیمارانی که نیازمند پیوند عضو هستند در گرو رضایت خانواده هایی است که بیمار آنها دچار مرگ مغزی شده و امیدی به زنده ماندن آنها نیست. ایثار این خانواده ها در اهدا عضو و یا اعضای بیماران مرگ مغزی سبب میشود تعداد زیادی از افرادی که دچار دردهای شدید کلیوی، قلبی و غیره هستند تسکین یافته و به حیات طبیعی خود برگردند.

معاون درمان دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر در سطح استان خوزستان بیش از 1400 نفر دچار نارسانی کلیه هستند که برای ادامه حیاتشان نیاز به انجام دیالیز و یا پیوندکلیه هستند افزود: سالانه در خوزستان حوادث ترافیکی بسیاری رخ میدهد و افراد زیادی در اثر این حوادث دچار مرگ مغزی میشوند که اگر خانواده های آنها به اهدا عضو رضایت دهند مشکل تمامی بیمارانی که در لیست پیوند عضو قرار دارند برای همیشه حل خواهد شد و دیگر نیازی به پیوند عضو از فرد زنده نمی باشد.

نظری در پایان ضمن اشاره به اینکه هزینه بیمارستانی تمام بیماران دهنده و گیرنده عضو رایگان است و هیچگونه وجهی در بیمارستان از آنها دریافت نمیشود،اظهار داشت: خوزستان قطب پیوند عضو جنوب غرب کشور است که علاوه بر پیوند کلیه، امکان انجام پیوند کبد نیز فراهم شده  است. وی افزود: امروز  افتخار دارم  به نماینگی از هیات رییسه دانشگاه در جمع شما اصحاب رسانه خبر انجام نخستین پیوند موفق کبد در دانشگاه جندی شاپور اهواز را با حضور جناب  دکتر بحرینی رییس تیم پیوند  استان به اطلاع  عموم خوزستانی های سر افراز اعلام دارم.

در ادامه نشست دکتر امین بحرینی مدیر مرکز پیوند و فراهم آوری اعضای دانشگاه  گفت: این پیوند از یک جوان 19 ساله مرگ مغزی به یک زن 42 ساله و توسط یک تیم پزشکی متخصص در هفته گذشته  در بیمارستان گلستان انجام گرفت که فرد گیرنده کبد امروز دوشنبه با حال عمومی رضایت بخش از بیمارستان مرخص گردید. همچنین کلیه های این بیمار مرگ مغزی نیز به دو جوان 32 تا 36 ساله اهدا شد.

مدیر مرکز پیوند و فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در این فرایند یک تیم پنج نفره متشکل از متخصصان رشته های بیهوشی، جراحی اعصاب، مغز و اعصاب، داخلی و پزشک عمومی فرد مرگ مغزی شده را از نظر بالینی معاینه و مرگ وی را تایید می کنند و همچنین نماینده پزشکی قانونی نیز تایید نهایی را انجام می دهد که در این صورت امکان پیوند از فرد مرگ مغزی وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: آمار افراد مرگ مغزی در خوزستان بالا است و از این نظر در ردیف دو تا سه استان نخست کشور قرار داریم اما آمار اهدای عضو پایین است.

وی افزود: بر طبق آمار پزشکی قانونی در سال 91، 500 بیمار مرگ مغزی ناشی از تصادف در این استان گزارش شد که 50 درصد آنها در صحنه تصادف فوت شدند و 50 درصد دیگر به بیمارستان منتقل شدند.

وی ادامه داد: یعنی 250 نفر از این تعداد به صورت بالقوه قابلیت اهدای عضو را داشتند در صورتی که تنها چهار مورد اهدای عضو در سال 91 انجام گرفت.

بحرینی گفت: درسال 92 آمار اهدای عضو در خوزستان به 17 مورد رسید و در سه ماه نخست امسال نیز 11 مورد در اهواز و سه مورد در بهبهان انجام شد.

بحرینی در خصوص علل ایجاد مرگ مغزی گفت: تصادف از شایع ترین دلایل این عارضه است اما خونریزی مغزی و مسمومیت دارویی نیز می تواند مرگ مغزی ایجاد کند.

مدیر مرکز پیوند و فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: مرگ مغزی قطعی و برگشت ناپذیر است و تا 48 ساعت می توان از اعضای بیمار مرگ مغزی برای پیوند استفاده کرد و از نظر شرعی و قانونی و با رضایت ولی فرد از نظر شرعی و قانونی هیچ اشکالی ندارد.
:
:
:
آخرین اخبار