تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۹۲۷۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اسکله تاریخی انتقال نفت آبادان تخریب شد
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبادان با انتقاد از تخریب یکی از اسکله های تاریخی این شهرستان به منظور احداث اسکله جدید صیادی گفت: این اسکله تاریخی به صورت غیرقانونی از سوی اداره شیلات شهرستان تخریب شده است.

ساخت بندر صیادی آبادان با نام ثامن الائمه از پروژه های است که در سفر دور سوم رئیس جمهور پیشین به استان خوزستان قرار گفت، ولی به گواه کارشناسان، تاکنون از پیشرفت مطلوبی برخوردار نبوده است.

کار مطالعاتی این پروژه سال ۱۳۸۹ با صدور مجوز از سوی اداره کل مطالعه و احداث بنادر صیادی سازمان شیلات ایران با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد.

عملیات اجرایی ساخت بندر صیادی آبادان با عنوان ثامن الائمه بر روی اسکله های شماره 15، 16 و 17 شرکت نفت موسوم به اسکله های دلفین در حال انجام است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبادان گفت:بخش های تاریخی برخی شهرهای کشور نظیر آبادان می تواند به عنوان جاذبه و موزه تاریخی و صنعتی و میراث گردشگری صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

سیدشمس الدین نوربخش غفاری افزود:اسکله های 15، 16 و 17 شرکت نفت، با دستور وزیر نفت و هماهنگی شرکت پالایش نفت آبادان و سازمان منطقه آزاد اروند قرار بود به عنوان جاذبه تاریخی گردشگری روباز نوسازی شده و به علاقه مندان معرفی شود.

وی گفت:بر اساس هماهنگی انجام شده، این مجموعه از سوی وزارت نفت و سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان گزینه مورد نظر برای نوسازی و راه اندازی موزه تاریخی انتخاب شد.

نوربخش غفاری ادامه داد:اسکله اکوان، کشتیرانی و اسکله های قدیمی شهر آبادان از اماکن مورد نظر برای راه اندازی موزه های تاریخی روباز و رونق گردشگری صنعتی می باشد.

نوربخش غفاری اضافه کرد:این مجموعه اخیرا تخریب شده است و بیم آن می رود که با تخریب انجام شده، نمای کلی آن نیز به لحاظ تاریخی زیر سوال رود.

وی با انتقاد از نحوه کار دستگاه اجرایی در این مجموعه گفت:در تخریب این اسکله و شمع کوبی دوباره اسکله جدید، هیچ گونه هماهنگی با این اداره، سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت نفت انجام نشده است.

وی با بیان اینکه این کار، نمای کلی اسکله را از بین برده و آن را از جنبه تاریخی خارج کرده است، گفت:بر اساس آخرین بازدید، لوله های انتقال نفت در زیر این اسکله نیز برشکاری شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان با انتقاد از دخل و تصرف در این اسکله تاریخی، گفت:توسعه صیادی در آبادان نباید بهانه ای برای تخریب این آثار باشد، زیرا می توان بدون آسیب به این بناها در راستای توسعه اشتغال کشاورزی و صیادی نیز اقدام کرد.

وی اضافه کرد:روند کار در این مجموعه ها به شیوه ای است که حتما باید با دستگاه های مسئول نیز هماهنگی شود، ولی در اجرای یان کار، با میراث فرهنگی، سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت نفت هماهنگی نشده است.

رئیس اداره امور فرهنگی شرکت پالایش نفت آبادان نیز گفت: اعتراض این شرکت در خصوص تخریب این اسکله تاریخی به استانداری خوزستان و فرمانداری ویژه آبادان اعلام شده است.

سیدعلی نوربخش ادامه داد:اداره شیلات مدعی است که این کار با مجوز قانوین انجام شده است، ولی پرسش اینجاست که این مجوز از سوی چه سازمانی صادر شده است.

وی دخل و تصرف در این اسکله و تخریب آن را غیرقانوین خواند و افزود:در نشست های هماهنگی برگزار شده در خصوص تخریب این پروژه، حتی نماینده شرکت نفت و پالایشگاه دعوت نشده است.

نوربخش تاکید کرد:این شرکت، روند تخریب این اسکله را از مجرای قانونی پیگیری می کند.

رئیس اداره شیلات آبادان نیز در گفت و گو با ایرنا با رد این ادعاها، گفت:بر اساس توافق، قرار است این طرح در راستای ساخت و توسعه بندر صیادی آبادان اجرا شود.

سیدصالح هلالات افزود:کار این اداره قانونی است و هیچ گونه تخریبی از سوی اداره شیلات انجام نشده است.

وی گفت:برشکاری لوله های انتقال نفت نیز از سوی این اداره انجام نشده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار