تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۹۲۹۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پاپی زاده مطرح کرد:
مسئولان فقط به هشدار برای بحران آب می‌پردازند!
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با توجه تازه‌ترین آمار مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، اقدامات و صرفه جویی مردم را موثرتر از برنامه ریزی‌های مسئولان دانست.

عباس پاپی‌زاده گفت: مردم نقش موثری درعبور از بحران آب دارند ولی سوال اینجاست که نقش مسئولان و متولیان امور دراین بین چیست؟ واقعا چه کسی باید برای عبور از بحران خشکسالی و کم آبی برنامه یرزی کند؟ متاسفانه وضعیت به گونه‌ای است که مسئولان این عرصه تنها به اطلاع رسانی بسنده می کنند و فقط نقش هشداردهنده را برای مردم ایفا می کنند.
 
مسئولان فقط به اطلاع رسانی بحران آب می‌پردازند!

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه مسئولان چه بوده که به آن توجه نشده است، تصریح کرد: برای عبور از بحران آب باید در ابتدا به تعریف یه چشم انداز پرداخت و سپس با مطالعه،‌پیش بینی،برنامه ریزی،‌تامین اعتبار و درنهایت اجرای برنامه ها به جنگ بحران آب رفت.اینکه متولیان امر تنها به هشداردادن بسنده می کنند و از مردم تقاضای صرفه جویی دارند مطمئنا راه به جایی نخواهیم برد و فقط و فقط زمان را از دست می دهیم.

مردم در مبارزه با بحران آب یک‌قدم از جلوتر از مسئولان

نماینده مردم دزفول در مجلس ادامه داد: مطمئنا اگر مسئولان برای بحران آب برنامه ریزی داشته باشند؛ می توانند درکنار اقدامات فنی و لازم،‌ برای مردم نیز طرح و برنامه ای تعریف کنند و با یک الگوی مصرف صحیح به عبور از این بحران کمک کنند.از سویی دیگر بحث اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نیز در میان است که به عنوان وظیفه مشترک مردم و مسئولان بسیار موثر بوده اما هنوز به دلیل عدم توجه کافی مسئولان،‌ جایگاه ویژه ای در حل این بحران ندارد.
 
اصلاح الگوی کشت و بازگرداندن فاضلاب به چرخه مصرف ؛جبران کم آبی در بخش کشاورزی

پاپی زاده به انتقاد از عدم دسترسی مردم به وسایل و تجهیزات صرفه جویی ارزان قیمت و قابل تهیه پرداخت و گفت: متاسفانه هنوز شاهد آن هستیم که بحث صرفه جویی مردم باید از طریق اقدامات سنتی و ظاهری صورت گیرد،‌در حالیکه مسئولان باید با اقدامات و تدبیرلازم زمینه تهیه وسایل و تجهیزات صرفه جویی ارزن قیمت را برای مردم مهیا کنند تا با استفاده از این تجهیزات در منازل و اماکن مسکونی، شاهد اتفاقات امیدوارکننده ای باشیم.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی درحوزه کشاورزی به عنوان پرمصرف‌ترین بخش کشور انجام شده،افزود: در بخش کشاورزی هم شاهد اقدامات خاصی نبودیم و این بخش با مشکلات فراوانی روبرو است. البته باید به راهکارهای جبران کم آبی در بخش کشاورزی بیشتر پرداخته شود که از آن جمله می توان به اصلاح الگوی کشت و همچنین بازگرداندن آب‌های فاضلاب به چرخه مصرف اشاره کرد.

راهکار حل بحران آب با راه اندازی کارخانجات آب شیرین‌کن

وی به طرح انتقال آب دریا و اجرای سیستم آب شیرین‌کن اشاره کرد وتصریح کرد:به جای انتقال آب از نقاط مختلف به اقصی نقاط خشک و گرم کشور که به صدمه زدن به منابع زیست محیطی منجر می شود،باید با استفاده بهینه از آب دریا و همچنین راه اندازی کارخانجات آب شیرین‌کن به حل این بحران پرداخت.

نماینده مردم دزفول درمجلس درخاتمه‌ وجود منبع عظیم و بزرگی همچون دریا درکشورمان را یکی از موهبات‌ الهی خواند و تاکید کرد:زمانی که می توان از این منبع بزرگ و مطمئنا بهترین بهره را برد،چرا باید با عدم برنامه ریزی،‌تنها به فکر صرفه‌جویی و اقدامات سنتی بود.ما باید درمواقع بحران به بهترین شکل به این منابع مطمئن متصل شویم و استفاده بهینه ای از این نعمت ببریم.

لازم بذکر است ؛ طبق تازه‌ترین گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، از ابتدای سال آبی جاری تا پایان خرداد میزان بارندگی در کشور ۱۸درصد کاهش داشته و وضعیت بارش در ۹ استان کشور هشداردهنده است. میزان بارش درکل کشور از ابتدای مهرماه ۹۳ تا پایان خردادماه ۱۸۸.۵ میلیمتر بوده که این میزان در مقایسه با میانگین بلندمدت ۱۸ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش نشان می دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
هوچی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
0
0
نمی دونم اگر این مسئله خشکسالی نبود مسئولین اشتباهات خودشون رو گردن چی می انداختن.
به نظر من که بیش از 60 درصد بحران آب تقصیر خودشونه حالا از مردم می خوان تا جورش رو بکشن .
خشکسالی هم بهانه خوبی شده والا!!!!!!!!!!!!!
:
:
:
آخرین اخبار