تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۹۳۳۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قصه تکراری فاضلاب و بودجه در خوزستان/ هویزه به مرز بحران رسید
۳۰۰ خانوار کوی کرمی هویزه با مشکلات بهداشتی ناشی از نبود شبکه فاضلاب دست و پنجه نرم می کنند و این در حالی است که بزرگترین ذخایر نفتی کشور در دل زمین های نفتخیز این شهر وجود دارد.

بر هیچ مسئولی در کشور پوشیده نیست که استان خوزستان، سرشار از منابع طبیعی و ثروت‌های ملی است و به‌عنوان پایتخت اقتصاد ایران محسوب می‌شود اما وضعیت عمرانی، بهداشتی، بهسازی اماکن درمانی، رفاه و خدمات شهری، شبکه‌های فاضلاب و هزاران دغدغه دیگر در آن چندان چنگی به دل نمی‌زند و در برخی شهرستان‌ها نیز بحرانی است.

چرخ اقتصاد بر زمین‌های سرشار از نفت این استان می‌چرخد و کشور در صادرات نفتی و غیرنفتی همچون فولاد، نیشکر، لوله‌سازی و دیگر صنایع ارزشمند وابسته به خوزستان است ولی در مقابل تمام این ظرفیت‌های بی‌نظیر، مشکلات در گوشه گوشه این ستان موج می‌زند.

در حالی که ماشین‌های سنگین شرکت‌های نفتی سال‌هاست جاده‌های این استان را به حادثه‌خیزترین مسیرهای جاده‌ای تبدیل کرده‌اند، وزارت نفت برای جبران این خسارت‌ها، هیچ‌گاه به‌صورت جدی وارد عمل نشده است.

کمترین خدمتی که هر دولت می‌تواند برای این استان محروم انجام دهد، تأمین اعتبارات عمرانی، شهری، ترمیم جاده‌ها و احداث فاضلاب‌های شهری مناطق نفت‌خیز آن است که از این کار هم سر باز می‌زند.

هویزه، یکی از ده‌ها نقطه زرخیز خوزستان است كه با داشتن بزرگ‌ترین ذخایر نفتی و استخراج ۲۷ درصد نفت کشور از میدان‌ها موجود در آن و پتانسیل تأمین ۶۰ درصد از نفت کشور در آینده‌ای نه‌چندان دور، می‌بایست در اوج عمران و آبادانی باشد و موردتوجه وزارت نفت و نیرو در تخصیص اعتبارات عمرانی قرار گیرد در حالی كه تمام این امتیازات و ثروت‌ها هیچ‌گونه حق ویژه‌ای را برای این مناطق ایجاد نکرده است.

نبود شبکه‌ای برای دفع بهداشتی فاضلاب‌های خانگی در برخی نقاط هویزه، مشکلات بهداشتی و محیط زیستی فراوانی را به بار آورده و مردم شهر از کم مهری و بی‌توجهی مسئولان در رسیدگی به وضعیت احداث شبکه فاضلاب به ستوه آمده‌اند. به علت نبود اعتبارات کافی، به‌منظور تکمیل پروژه احداث شبکه فاضلاب شهرستان، بارها پیمانکاران این طرح تغییر کرده و پروژه نیمه‌کاره رهاشده است.

نبود بودجه دلیل توقف پروژه فاضلاب هویزه

عبدالرضا سعیدی‌ نیا، فرماندار هویزه عنوان کرد: اجرای پروژه شبکه فاضلاب هویزه زیر نظر آب و فاضلاب است و اعتبارات آن نیز از محل فروش اوراق مشارکت تأمین می‌شود.

وی افزود: نبود بودجه کافی، استمرار این طرح را در برخی مناطق شهرستان هویزه به‌طور کامل متوقف و از این جهت مردم را در کوی علامه کرمی به‌عنوان بحرانی‌ترین نقطه شهر، شاکی کرده است.

فرماندار هویزه با اشاره به اتمام احداث شبکه فاضلاب در برخی مناطق شهرستان اظهار کرد: بعد از سه سال از آغاز این طرح، قسمتی از کوت، منطقه اهل جرف، ساکیه و نیس به اتمام رسیده و مابقی مناطق نیز به علت نداشتن اعتبارات کافی همچنان در انتظار اجرا شدن این طرح هستند.

فاضلاب شهرک صنعتی اشتهارد

سعیدی نیا تصریح کرد: این مشکلات پیش از این به وزارت نیرو مکاتبه شده و درخواست کردیم که با عنایت ویژه به این موضوع هر چه زودتر اعتبارات تکمیل طرح تأمین شود.

وی در پایان گفت: اعتراضات و شکایت‌های مسئولان این شهر و مردم را به استانداری و وزارت نیرو انتقال دادیم و امیدواریم که راه‌حلی برای این مشکل بیابند و باری از این شهر جنگ‌زده و محروم بردارند.

فاجعه محیط زیستی و بهداشتی در كوی كرمی

جلیل بوعذار پیمانکار طرح احداث فاضلاب هویزه نیز بیان کرد: سالانه بودجه عمرانی برای هر شهرستان مشخص می‌شود که قسمتی از اعتبارات اجرای پروژه‌ها را تأمین می‌کند ولی از اوائل سال گذشته، دولت هیچ‌گونه اعتباری را اختصاص نداده است.

وی افزود: در دو سال گذشته از طریق فروش اوراق مشارکت بودجه قرارداد، احداث شبکه فاضلاب، آسفالت تأمین و این طرح آغاز شدند.

پیمانكار احداث فاضلاب هویزه با اشاره به عدم به‌کارگیری پیمانکاران بومی در پروژه‌های شهری هویزه گفت: نبود مدیریت مناسب و عدم جذب پیمانکاران بومی باعث شد در این مدت بدون مدیریت و کار خالصانه، این طرح نیمه‌کاره رها شود.

بوعذار ادامه داد: کوی علامه کرمی تقریبا با یک فاجعه محیط زیستی روبروست و ۳۰۰ خانوار ساکن در این منطقه با مشکل جدی بهداشتی مواجهند.

وی با اشاره به وجود خدماتی چون برق و گاز عنوان کرد: خدماتی چون برق، گاز و آب در این منطقه وضعیت مطلوبی دارد ولی در نبود شبکه فاضلاب این خدمات رنگ می‌بازند.

مردم هویزه در انتظار عملی شدن وعده‌ها

رحیم صاکی یکی از شهروندان در رابطه با مشکل شبکه فاضلاب هویزه عنوان کرد: معضل دفع فاضلاب یکی از صد مشکل این شهر محروم است و وعده‌های مسئولان برای پیگیری نیز برای هر شهروندی تکراری شده و همه منتظر اقدام جدی و عملی هستند.

وی افزود: سلامت خانواده‌های بسیاری در اثر مجاورت با فاضلاب‌های روان در معابر و خیابان‌ها به خطر افتاده و بهداشت که ابتدایی ترین حق یک شهروند به شمار می‌آید برای آنها تبدیل به آرزو شده است.

صاکی با اشاره به بحرانی‌ترین مناطق این شهر بیان کرد: کوی سلمان فارسی و علامه کرمی، نیاز به توجه و رسیدگی فوری مسئولان دارد كه نباید از این معضل بزرگ به‌سادگی گذشت.

این شهروند افزود: تمام خانوارهای ساکن، حق انشعاب را پرداخت کرده‌اند و منتظرند که مشکل شبکه فاضلاب به‌زودی حل شود.

وی در پایان عنوان کرد: وجود میدان‌های نفتی بزرگ در هویزه مزیت است یا عذاب که مردم آن این‌گونه غرق مشکلات این‌چنین ابتدائی هستند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار