تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۹۳۳۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هماهنگ‌کننده جشن آیینی گرگیعان در خوزستان خبر داد:
برگزاری جشن «گرگیعان» همزمان در 10 شهر خوزستان
هماهنگ‌کننده جشن آیینی گرگیعان در خوزستان از برگزاری مراسم آیینی «گرگیعان» همزمان در 10 شهر استان در شب میلاد امام حسن(ع) خبر داد.

قاسم منصور آل‌کثیر امروز اظهار کرد: امسال هم در ادامه دو سال گذشته و برای سومین سال پیاپی، مراسم آیینی «گرگیعان» در موزه هنرهای معاصر اهواز برگزار می‌شود.

وی افزود: این مراسم قرار است با همکاری اداره‌ کل ارشاد استان چهارشنبه شب که شب ولادت امام‌حسن(ع) است، در ساعت 22 برگزار شود.

هماهنگ‌ کننده جشن آیینی گرگیعان در خوزستان، در خصوص نحوه برگزاری این مراسم در رمضان سال جاری تصریح کرد: مراسم امسال با سال‌های گذشته یک تفاوت عمده دارد و آن این است که امسال این مراسم همزمان با اهواز در برخی شهرهای دیگر خوزستان نیز برگزار خواهد شد.

آل‌کثیر ادامه داد: این مراسم قرار است همزمان در شهرهای خرمشهر، شوش، رامهرمز، ملاثانی، حمیدیه، کوت عبدالله، شیبان، ابوحمیظه.... و در مراکز مهم فرهنگی این شهرها که عمومیت بیشتری دارند برگزار شوند.

مشاور مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان خاطرنشان کرد: در این مراسم، کودکان با انداختن کیسه‌های مخصوص به گردن خود و کوبیدن سنگ‌ها به هم، اشعاری را در مدح امام حسن(ع) می‌خوانند و از مقطعی که برای آنها مشخص شده، آغاز به حرکت می‌کنند تا به مقصد مورد نظر برسند.

وی اضافه کرد: در برخی شهرها ممکن است در بین راه مراسم شعرخوانی و مداحی هم به مناسبت ولادت اجرا شود اما در اهواز تنها کودکان به اجرای این آیین می‌پردازند که در این بین هدایایی علاوه بر شیرینی‌ها و تنقلات مخصوص به آنها اهدا می‌شود.

این فعال میراث فرهنگی گفت: هدف از برگزاری این مراسم در مراکز مهم فرهنگی شهرها آشنا ساختن بیشتر مردم با آیین‌ها و آداب و رسوم مذهبی و تاریخی مسلمانان است.

آل‌کثیر، همچنین به آیین سنتی و قدیمی مردم خوزستان با عنوان «فانوس ماه رمضان» نیز اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های ما در این شب این خواهد بود تا آیین فانوس رمضان را نیز که مدت‌هاست به دنبال راه‌اندازی مجدد آن در استان هستیم، به مردم معرفی کنیم.

مشاور مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان افزود: این آیین که از سالیان بسیار دور در بین اعراب و کشورهای مسلمان فراگیر بوده و بسیار به آن اهمیت می‌دادند، متاسفانه سال‌هاست که در کشور ما و در استان خوزستان به دست فراموشی سپرده شده و ما سعی داریم تا این رسم زیبا و سنتی را در بین مردم استان خوزستان مجددا احیا کنیم تا در ماه رمضان سال‌های آینده شاهد برگزاری آن نیز باشیم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار