تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۹۳۳۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
آزمایشگاه‌های «تخصصی» یکی از عامل‌های کلیدی قضاوت در کیفیت غذا است
یکی از عامل‌های کلیدی قضاوت در مورد کیفیت غذا و فرآورده‌های بهداشتی وجود آزمایشگاه‌های «تخصصی» است
خوزنیوز: مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: یکی از عامل‌های کلیدی قضاوت در مورد کیفیت غذا و فرآورده‌های بهداشتی وجود آزمایشگاه‌های «تخصصی» است.

به گزارش خوزنیوز؛ رضا زاده‌دباغ اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های مهم در تحقق، رفاه و سلامت جامعه، امنیت غذایی است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی، چرخه گسترده‌ای است که مطابق با شعار سال سازمان بهداشت جهانی «از مزرعه تا سفره» را در بر می‌گیرد، افزود: به همین دلیل وجود رابطه تنگاتنگ با موضوع امنیت ملی، ارتقای شاخصه‌های کیفی مواد غذایی در قوانین و سیاست‌های کلی برنامه توسعه ملی و سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در 1404 مورد توجه خاص و ویژه است.

مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه تاکید کرد: به همین منظور یکی از عامل‌های کلیدی قضاوت در مورد کیفیت غذا و فرآورده‌های بهداشتی وجود آزمایشگاه‌های تخصصی است.

زاده‌دباغ افزود: این آزمایشگاه به دلیل قرار گرفتن در موقعیتی استراتژیک نقش بسزایی در پایش و حفظ امنیت غذایی مردم استان خوزستان ایفا می‌کند.

وی اضافه کرد: این جایگاه با در نظر گرفتن استان به عنوان مبادی ورود کالاهای اساسی همچون روغن، برنج، تولید و صادرات مواد غذایی به کشورهای منطقه پررنگ‌تر می‌شود، زیرا معیار قضاوت در زمینه مطابقت یا عدم مطابقت با استانداردهای موجود بر عهده این آزمایشگاه است.

مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطرنشان کرد: آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی این معاونت با توجه به تدوین برنامه استراتژیک و استقرار سیستم تضمین کیفیت بر مبنای الزامات استانداردهای 17025،GLP در سال‌های اخیر گزارش سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از آزمایشگاه‌های قطب در کشور شناخته شده و در آخرین ارزیابی موفق به کسب رتبه نخست کشوری شده که تا بیش از این در جایگاه سوم کشور قرار داشت.

زاده‌دباغ در ادامه بیان کرد: دغدغه اصلی مدیریت و همکاران در مجموعه آزمایشگاه کنترل ارائه نتایج صحیح و دقیق در زمینه انواع آزمون‌های شیمیایی، میکروبی و سم‌شناسی مواد غذایی بوده و به همین منظور با تلاش مجدانه همکاران مبادرت به انجام محاسبات عملیاتی اعتباربخشی روش‌های آزمون و نیز عدم قطعیت نتایج کرده است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که ردیابی انواع تقلبات و مخاطرات در مواد غذایی مبحثی کاملا علمی و متناسب با سرعت رشد فن‌آوری است این مجموعه درصدد افزایش توان عملیاتی خود بوده و با در نظر گرفتن نوع مخاطره، برنامه‌ریزی دقیقی در زمینه خرید تجهیزات جدید با رویکرد کاهش زمان آنالیز و صدور پاسخ انجام شده که تحقق این مهم در گرو حمایت و اختصاص اعتبارات لازم است.

زاده‌دباغ در پایان عنوان کرد: برای حفظ جایگاه ممتاز آزمایشگاه در کشور و نیز با در نظر گرفتن نقش منطقه‌ای برای تبدیل شدن به آزمایشگاه مرجع در حوزه خلیج فارس، علاوه بر خرید تجهیزات پیشرفته و جدید نیاز مبرم به توسعه فیزیکی فضای آزمایشگاه و افزایش نیروی انسانی متخصص احساس می‌شود.
:
:
:
آخرین اخبار