تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۹۳۳۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ثبت جهانی شوش چه سودی برای مردم شهرستان دارد؟
 روح الله پورطالب در سایت شوش24 نوشت:

این روزها در هر محفلی که قدم می گذاری یا هر رسانه ی مکتوب، مجازی و دیداری و شنیداری را می بینی سخن از از ثبت جهانی شوش از طریق سازمان جهانی یونسکو به میان می اید.
میراث جهانی یونسکو در حقیقت نام عهدنامه ای بین المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۷۲ میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به همه انسان های جهان، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص هستند.
بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به عنوان میراث جهانی کنند. حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.
مکان های میراث جهانی ثبت شده در سازمان یونسکو، مکان هایی مانند جنگل، کوه، آبگیر، صحرا، بقعه، ساختمان مجموعه یا شهر هستند. بنابراین اگر یک اثر تاریخی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برسد امکان استفاده از قدرت مالی و تخصصی کشورهای عضو برای حفاظت از آن وجود دارد.
اما این سه سال پس از تصویب کنفرانس عمومی یونسکو در تاریخ چهارشنبه، ۲۶ فوریه سال ۱۹۷۵ به کنوانسیون میراث جهانی یونسکو پیوست و در سال ۱۹۷۹ به طور همزمان سه اثر چغازنبیل، تخت جمشید و میدان نقش جهان را در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رساند و با یک تاخیر ۲۴ ساله چهارمین اثر ایران در سال ۲۰۰۳ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید و از آن به بعد تقریبا به صورت مرتب تری ایران یکی از آثار تاریخی شاخص خود را در این فهرست جهانی به ثبت رساند.
امسال یعنی در سال ۲۰۱۵ تنها اثر راه یافته از ایران به میز نهایی یونسکو محوطه باستانی شوش است که چند سالی می شود در نوبت رای است، به طوری که چند ماه پیش کارشناسان ارشد این سازمان جهت بازدید از محوطه باستانی به شوش سفر کرده بودند و بازیدی گسترده از محوطه ها داشتند.
هنوز چیزی از اینکه آیا این سازمان رای بر جهانی شدن این محوطه باستانی می دهد یاخیر مشخص نیست و باید منتظر رای نهایی این سازمان در چند روز آینده بمانیم.
باید توجه داشته باشیم که قبل از این محوطه باستانی چغازنبیل در سال … ثبت جهانی شده بود و هم اینک در فهرست آثار جهانی ایران و جهان می باشد.
اما سوالی که ذهن مردم شوش را درگیر کرده است این است که ثبت جهانی شوش چه سودی برای شهر و مردم شهرستان دارد؟
در رابطه با این سوال مواردی را به صورت تیتر وار اشاره می کنیم و در پایان یک جمع بندی نهایی از موارد ارائه می دهیم.
ثبت جهانی شوش باعث جذب چند برابری گردشگران داخلی و خارجی و رونق اقتصادی شهر خواهد شد.
ثبت جهانی شوش باعث جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در حوزه های مختلف اقتصادی خواهد شد.
ثبت جهانی شوش افتخاری بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
ثبت جهانی شوش باعث یک نگاه ویژه ملی در رابطه با منطقه خواهد بود
ثبت جهانی شوش باعث رونق بخش فرهنگی و تاریخی و شناسایی شهر در بین دیگر ملل خواهد بود.
ثبت جهانی شوش باعث می شود که موقعیت و مشخصات محوطه باستانی شوش در بیش از ۷ هزار سایت گردشگری جهان قابل مشاهده باشد.
ثبت جهانی شوش باعث می شود که یک خیز ملی و استانی برای معرفی هر چه بهتر دیگر آثار تاریخی شوش صورت گرفته شود.
ثبت جهانی شوش نگاه عمده ای به رونق صنعت گردشگری می تواند بدهد و با استفاده از ایجاد زیر ساختهای این کار بتوانیم صنعت گردشگری را در شوش رونق بخشد.
با این اوصاف آنچه گفته شد، شاید به ذهن مردم خطور کند که سی و چند سال پیش چغازنبیل جهانی شد اما چرا این مواردی که ذکر شد عملی نشد؟
در جواب این پرسش باید عرض کنیم که محوطه باستانی شوش در دخل شهر قرار دارد ولی چغازنبیل در خارج از موقعیت شهری قرار داشت، به همین خاطر موارد ذکر شده می تواند بیشتر اثر گذار باشد، با این اوصاف نباید این نکته رافراموش کنیم که شهر شوش شهر شناخته شده در سطح جهان می باشد به طوری که یکی از اولین سکونت گاه های بشر به شمار می رود و قدمتیحدود ۷ هزار سال دارد و در دوره هخامنشایان پایتخت زمستانی داریوش پادشاه هخامنشی و دیگر پادشاهان ایران بوده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر چراغی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
0
3
همه آن چیزی که گفتید درست اما من می گویم پیشرفت تلاش و همت می خواهد که شک دارم با مدیریت های فعلی به خصوص در استان خوزستان، این امر به راحتی میسر شود!
مدیران استان خوزستان اغلب جسارت انجام تغییرات مثبت و دست زدن به کارهای بزرگ را ندارند...
:
:
:
آخرین اخبار