تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۹۳۴۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رفع کم‌خونی با مصرف خرما
خرما میوه‌ای پرخاصیت، سرشار از کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین‌ها است، قطعا برای تامین سلامتی بدن بسیار مفید و ضروری است، همچنین با خوردن 15 گرم آن در روز می‌توان نیازمندی آهن بدن را رفع و کم‌خونی ناشی از کمبود آهن را به این وسیله برطرف کرد.

خرما، علاوه بر قند طبیعی، حاوی مواد مغذی و با ارزشی همچون آهن و منیزیم است، همچنین خرما دارای قند زیادی است که در واقع حدود 70 درصد آن را کربوهیدرات، 25 درصد قند آن ساکاروز و 50 درصد آن گلوکز است.

با توجه به این‌ که این میوه پرخاصیت، سرشار از کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین‌ها است، قطعا برای تامین سلامتی بدن بسیار مفید و ضروری است و به دلیل این که آهن خرما زیاد است، با خوردن 15 گرم آن در روز می‌توان نیازمندی آهن بدن را رفع کرد و کم‌خونی یا عوارض ناشی از کمبود آهن را به این وسیله برطرف کرد.

همچنین خرما را می‌توان جایگزین قند، شکر و مربا کرد، برای مثال یک عدد خرمای مرطوب 20 کالری و یک خرمای خشک 15 کالری دارد که با خوردن آن انرژی بدن تامین می‌شود. به ویژه خرمای ربی با توجه به دارا بودن قند طبیعی از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و جایگزین مناسبی برای قند است.

ناگفته نماند که خرما يكي از مواد مغذي و خوشمزه‌اي است كه معمولا کارشناسان تغذیه مصرف آن را در رژيم غذايي روزانه افراد توصيه مي‌ کنند. باید تاکید کرد که این میوه پرخاصیت حاوي فيبر طبيعي است و به دلیل داشتن پتاسيم براي تقويت سيستم عصبي بدن نيز مفيد است.

متخصصان تغذیه بر این باورند که خوردن خرما خطر ایجاد سكته را نيز كمتر مي‌كند و مصرف مقدار مناسب خرما كلسترول خون را نيز كاهش مي‌دهد. این کارشناسان معتقدند افرادي كه مي‌خواهند وزن‌شان افزايش يابد مي‌توانند از اين ماده غذايي مفيد در رژيم روزانه‌شان كمك بگيرند.

البته خرما براي برخي از افراد زیان‌هایی نيز دارد. به عنوان نمونه كساني كه داخل دهان‌شان زخم و يا تاول وجود دارد بايد از مصرف خرما پرهیز كنند، در ضمن، مصرف خرما با ماست نيز بسيار مضر است.

همچنين افرادي كه ديابت دارند يا اين ‌كه اين بيماري در خانواده آنها وجود دارد، بايد در خوردن خرما احتياط كنند.

افراد چاق يا كساني كه با مشكل اضافه وزن روبه‌رو هستند نيز باید در خوردن خرما دقت کنند و  آن را بيش از حد مصرف نكنند. البته به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه انرژي خرما بسيار كمتر از انرژي قند ساده است و به همين دليل مصرف آن بسيار بهتر و مناسب‌تر از قندهاي ساده است.

با توجه به فوايدي كه از خرما گفته شد، بهتر است اين ماده غذايي را در برنامه غذايي خانواده خود جاي دهيد، اما هنگامي كه مي‌خواهيد خرما بخريد، حتما توجه داشته باشيد خرما تازه باشد و مزه و بوي ترشيدگي ندهد.

استفاده از این میوه در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه شده است. این میوه، قند کاهش یافته در دوران روزه‌داری را جبران می‌کند، به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه‌داری بی تحرک شده است، تحریک می‌کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار