تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۹۳۵۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استخدام کشوری در آموزش و پرورش سَم است
عضو شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: معتقدم استخدام کشوری برای آموزش و پرورش سَم است و اگر استخدامی برگزار می‌شود باید به صورت استانی باشد و هر فرد برای همان استان مورد تقاضا استخدام شود.
استخدام کشوری در آموزش و پرورش سَم است

 
غلامرضا عبدالوند عضو شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص موضوع برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش، اظهار داشت: در این خصوص آموزش و پرورش خیلی وارد تناقض گویی شده و غیر اصولی عمل است.

وی افزود: این ۵ هزار نفری که قرار است از طریق آزمون در آموزش و پرورش استخدام شوند برای مناطق محروم و شهرستان‌ها مورد نیاز است و رشته‌های لیسانس را از طریق آزمون جذب می‌کنند و برای پذیرفته شدگان دوره آموزشی یکساله معلمی برگزار می‌شود.

عبدالوند ادامه داد: تا سال ۱۳۹۵ هیچ معلمی از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش نمی‌شود، زیرا فارغ‌التحصیلان نخست این دانشگاه در سال ۹۵ وارد مدارس خواهند شد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش در خصوص نیروی انسانی در یک سردرگمی و ابهام به سر می‌برد، خاطرنشان کرد: یک زمانی ۱۷ میلیون دانش‌آموز وجود داشت و با یک میلیون معلم آموزش و پرورش اداره می‌شد، اما امروز حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز با همان یک میلیون معلم وجود دارد.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش ادعا می‌کند که با ۸۵۰ هزار نفر هم می‌توان آموزش و پرورش را اداره کرد و حدود ۲۰۰ هزار نیروی مازاد در این وزارتخانه وجود دارد.

وی ادامه داد: این جمعیت ۲۰۰ هزار نفری با بازنشسته شدن سالانه ۲۵ هزار نفر ظرف ۸ سال از آموزش و پرورش خارج می‌شوند، اما این افراد عموماً از جایی خارج می‌شوند که کمبود نیروی انسانی در آنجا وجود دارد.

عبدالوند با اشاره به برخی مشکلات نیروی انسانی آموزش و پرورش، گفت: «نیروهای مازاد عموماً در کلانشهرها و مراکز استان‌ها هستند»، «نیروهای مازاد در تهران اکثراً خانم هستند»، «نیروهای مازاد در جاهای دیگر کشور مورد نیاز هستند» و «نیروهای مازاد دارای مدرک لیسانس شیمی، ریاضی و فیزیک مازاد در تهران حاضر هستند به دوره ابتدایی برای تدریس بروند اما به شهرستان‌های مورد نیاز نروند».

وی افزود: یک تعدادی معلم با مدرک تحصیلی دیپلم در آموزش و پرورش وجود دارد که این تعداد با عنوان سرباز معلم وارد شدند و پس از مدتی هم به استخدام آموزش و پرورش درآمدند که کاربردی ندارند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برای خروج نیروهای ناکارآمد در سال گذشته کار خوبی انجام شد، تصریح کرد: سال گذشته ۵ هزار نفر از افراد بیمار و ناکارآمد به صورت پیش از موعد از آموزش و پرورش بازنشسته شدند و جای نفس کشیدن برای آموزش و پرورش به وجود آمد.

وی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم استخدام ۵ هزار نفر در آموزش و پرورش مشکلی را مرتفع کند، تصریح کرد: برای برطرف کردن مشکل نیروی انسانی در آموزش و پرورش یک عزم ملی نیاز است تا آن ۲۰۰ هزار نفر بازخرید و یا بازنشسته شوند و یا به برخی استان‌ها بروند.

عبدالوند گفت: به نظرم استخدام کشوری برای آموزش و پرورش سم است و اگر استخدامی برگزار می‌شود باید به صورت استانی باشد و هر فرد برای همان استان مورد تقاضا استخدام شود.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار