تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۹۳۵۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا نماز جوانان از نماز پیران برتر است؟
هیچ تضمینی برای زنده ماندن انسان‌ها تا یک لحظه بعد وجود ندارد، چه به اینکه بخواهد انسان برای خود وعده رسیدن به دوران پیری تضمین کند. بنابراین موکول‌کردن نمازخواند به پیری، وسوسه از سوی شیطان برای دور کردن انسان از خداست.

چرا نماز جوانان از نماز پیران برتر است؟

نماز بهترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادت‌های دیگر هم قبول می‌شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی‌شود، همان ‌طور که اگر انسان شبانه‌روزی پنج نوبت در نهر آبی شست‌وشو کند، آلودگی در بدنش نمی‌ماند، نمازهای پنج‌گانه هم انسان را از گناهان پاک می‌کند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد مانند کسی است که نماز نمی‌خواند، با این وجود یکی از سؤالاتی که ذهن یک مخاطب جوان را به خود جلب کرده این است که:

بعضی‌ها می‌گویند بگذار تا در دوران جوانی به سر می‌بریم از جوانیمان نهایت لذت را ببریم و به اصطلاح عشق دنیایمان را بکنیم، بعد که پیر شدیم توبه می‌کنیم و آن موقع نماز می‌خوانیم؟ واحد پاسخگویی مرکز تخصصی نماز در جواب این پرسش می‌گوید:

اولاً: هیچ تضمینی برای زنده ماندن انسان‌ها تا یک لحظه بعد وجود ندارد، چه به اینکه بخواهد انسان برای خود وعده رسیدن به دوران پیری و کهنسالی تضمین کند،بهترین دلیل این مدعا هم تصاویر جوانان و نوجوانانی است که به بهانه‌های مختلف از دنیا رفته‌اند و دوران پیری را درک نکرده‌اند و ما هر روزه در گوشه و کنار خیابان نظاره‌گر تصاویر آن‌ها هستیم، بنابراین این سخن تنها وسوسه از سوی شیطان برای دور کردن انسان‌ها از خداوند متعال است.

ثانیاً: از کجا معلوم که انسان موفق به توبه شود، چرا که بعد از اینکه انسان به گناه عادت کرد دلش سخت شده و دیگر هیچ گونه رغبتی به توبه و بازگشت پیدا نمی‌کند و اگر بر فرض هم موفق به توبه شد، باز هیچ تضمینی بر پذیرش توبه از سوی خداوند وجود ندارد.

ثالثاً: روایات نقل شده گویای آن است که خداوند متعال عبادت جوانان را بیش هر چیزی دوست دارد و عبادت در این دوران به هیچ عنوان قابل قیاس با دوران کهنسالی نیست، برخی این روایات از قرار ذیل است:

- مباهات خداوند به عبادت جوان

رسول خدا(ص): «خداوند به وجود جوان اهل عبادت بر فرشتگان مباهات می‌کند و می‌فرماید: بنده مرا ببینید! به خاطر من چگونه از لذت جسمانی خویش گذشته است».(۱)

- برابری با عبادت ۷۲ صدیق

رسول خدا(ص) در توصیه به اباذر فرمودند: «ای ابوذر! هیچ جوانی ترک دنیا و لذایذ دنیا آن را نمی‌کند و جوانی خویش را در اطاعت و عبادت پروردگار بزرگ صرف نمی‌کند، مگر آنکه خداوند اجر و پاداش هفتاد و دو صدیق به او اعطاء می‌فرماید».(۲)

- قرار گرفتن در سایه رحمت الهی

رسول خدا(ص): «خداوند هفت گروه را در سایه رحمت خود جای می‌دهد، روزی که سایه‌ای جز سایه او نیست: اول زمامداران دادگر و دوم جوانی که در عبادت خداوند پرورش یافته باشند».(۳)

- نماز در دوران جوانی

امام باقر(ع) به جوانان توصیه کردند: «ای طالب علم! نماز را به پادار، قبل از آنکه پیری و سستی فرا رسد که آن وقت قدرت نمازگزاردن را نداری و برای تو میسر نیست (و شاید اشاره به پس از مرگ باشد)».(۴)


پی‌نوشت‌ها:
[۱] - نهج الفصاحة مجموعه کلمات قصار حضرت رسول ص، ص ۳۰۳

[۲] - بحار الأنوار، ج‏۷۴، ص ۸۶

[۳] - نهج الفصاحة مجموعه کلمات قصار حضرت رسول ص، ص ۵۲۱

[۴] - بحار الأنوار، ج‏۷۵، ص۴۵۱
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار