تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۹۳۶۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیین «گرگیعان» برای سومین بار در اهواز برگزار شد
برای سومین سال متوالی و به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) آیین دینی و مذهبی «گرگیعان» در اهواز برگزار شد.

این مراسم شامگاه چهارشنبه همزمان با روز پایانی نمایشگاه قرآن و عترت اهواز در محل موزه هنرهای معاصر این شهرستان برگزار شد.

آیین مذهبی «گرگیعان» در سال های اخیر رنگ و بویی تازه گرفته و با حضور شرکت کنندگان فراوانی در موزه معاصر شهر اهواز برگزار می شود.

در این آیین مذهبی «گرگیعان» کودکان با سرودن اشعار مذهبی کیسه هایی بر گردن می اندازند که برای جمع آوری عیدی و شیرینی دوخته شده و سنگ های کوچکی در دو دست می گیرند و با کوبیدن آنها بر هم، اشعاری از جمله عبارت «گرگیعان و گرگیعان ، الله یعصیکم رضعان» را می خوانند و طلب عیدی و شادباش می کنند.

لغت «گرگیعان یا قرقیعان» برگرفته از واژه قره العین به معنای نور چشم است که گفته می شود در زمان تولد امام حسن مجتبی(ع)، کودکان به درب خانه پیامبر اکرم(ع) می آمدند و از حضرت طلب عیدی و شادباش می کردند.

آموزش بخشش به کودکان در قالب آیین گرگیعان

مدیر کل ارشاد و فرهنگ اسلامی با حضور در این مراسم عنوان کرد: این مراسم مذهبی ریشه در فرهنگ بسیاری از شیعیان دنیا دارد. آیین گرگیعان نه تنها در شهر اهواز بلکه در بسیاری از استانهای کشور و حتی کشور های مسلمان شیعه نشین با عناوین متفاوت برگزار می شود.

همایون قنواتی افزود: توجه به هویت دینی می تواند هوشیاری جوانان و به صورت کلی مقاومت افراد جامعه در برابر فرهنگ های مبتذل بیگانه را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: تقویت آیین های استانی ریشه در وحدت اقوام مختلف در استان دارد. مراسم گرگیعان به مناسبت تولد امام حسن مجتبی( ع) برگزار می شود و  برگزار کنندگان با جشن و سرور ارادت خود را نسبت به کریم اهل بیت ابراز می دارند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه برگزاری چنین مراسم هایی به وحدت بین اقوام استان کمک فراوانی می کند، گفت: در آیین گرگیعان بخشش و جوانمردی را به کودکان آموزش می دهند.

آئین سنتی گرگیعان در اهواز

یکی از شرکت کنندگان در این مراسم نیز به خبرنگار مهر، گفت: این آیین به نوعی گوشه ای از فرهنگ و آداب استان خوزستان را به نمایش می گذارد.

 وی افزود: مسئولان مربوطه باید نسبت به برگزاری چنین مراسم هایی که نشان دهنده فرهنگ هر یک از قومیت های استان هستند اهتمام ویژه ای داشته باشند.

یکی دیگر از شرکت کنندگان در این مراسم با انتقاد از مکان برگزاری اظهار کرد: هر ساله تعداد شرکت کنندگان در این مراسم افزوده می شود اما متاسفانه مکان برگزاری تغییری نمی کند. برگزاری این مراسم در چنین مکان کوچکی از کیفیت آن می کاهد.

این مراسم شامگاه چهارشنبه و در روز پایانی نمایشگاه قرآن و عترت با همکاری علاقمندان میراث فرهنگی و اهل بیت و نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در ده شهر استان همچون اهواز، خرمشهر، حمیدیه، شیبان، شبیشه، ملاثانی، رامهرمز و شوش برگزار شد.

مرجع / مـهـر
برچسب ها: گرگیعان
:
:
:
آخرین اخبار