تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۹۳۶۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روزی که خلیج‌فارس خونین شد
۱۲ تیر ماه هرسال یادآور روزی است که آب های نیلگون خلیج فارس با خون ۲۹۰ مسافر پرواز شماره ۶۵۵ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران رنگین شد.
روزی که خلیج‌فارس خونین شد

 ۲۹۰ مسافر پرواز شماره ۶۵۵ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران صبح یکشنبه ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۷ در حالی که نمی‌دانستند چه سرنوشتی در انتظار آنهاست برای پرواز به سمت دبی در فرودگاه بندرعباس حاضر شدند.

ساعت هرچه قدر به ۱۰ نزدیک می‌شد مسافران خود را برای سوار شدن به هواپیما آماده می‌کردند و کودکان به همراه والدین خود پای به هواپیمایی می‌گذاشتند که سفری کوتاه مدت را درپیش داشت.

هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که قرار بود ساعت ۱۰ صبح حرکت خود به سمت دبی را طبق معمول دیگر پروازها آغاز کند، حدود ساعت ۱۰:۱۵ صبح شروع به اوج گیری کرد و آخرین سفر این هواپیما آغاز شد.

در حالیکه هنوز ۱۰ دقیقه از حرکت این هواپیما نمی‌گذشت، هواپیما در ارتفاع ۱۲ هزار پا و در مکانی نزدیک تنگه هرمز بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار داشت، اما در این لحظه دیگر صدایی از مسافران این هواپیما شنیده نشد و ناگهان خون مسافران پرواز شماره ۶۵۵ خلیج فارس را رنگین کرد.

و این همان زمانی بود که هواپیمای مسافری جمهوری اسلامی ایران در حالیکه در کریدور هوایی بین‌المللی و در مسیری مشخص در حال حرکت بود به وسیله دو موشک ناو آمریکایی وینسنس، تکه تکه شد و این آغازی بود بر سفر ابدی ۲۹۰ مسافر بی‌گناه این هواپیما.

۲۹۰ مسافر این هواپیما شامل ۶۶ کودک زیر ۱۲ سال، ۱۷۲ مرد و ۵۲ زن بودند که ۳۶ نفر از آنها از اتباع کشورهای هندوستان، پاکستان، ایتالیا، امارات و یوگسلاوی محسوب می شدند که تمامی آنها در یک لحظه با دستور ویلیام راجرز فرمانده ناو وینسنس نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا تکه تکه شدند و برروی آبهای خلیج فارس قرار گرفتند.

پس از این جنایت هولناک بشری مقامات آمریکایی و فرماندهان ناو وینسنس در ادعایی مضحک مدعی شدند که آنها یک جنگنده اف – ۱۴ را هدف قرار داده‌اند در حالیکه تشخیص این مسئله برای ناو وینسنس که سیستم‌های بسیار پیشرفته ای دارد، بسیار آسان بود و نکته جالب تر اینکه پس از این حادثه آمریکایی‌ها حتی به ویلیایم راجرز که دستور قتل ۲۹۰ انسان بی گناه را صادر کرده بود، مدال افتخار هم دادند.

نوع هواپیما به وضوح برای ناو وینسنس آمریکا قابل تشخیص بوده است

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در این راستا در جمع خبرنگاران جزئیاتی تازه از حادثه حمله ناو «وینسنس» به هواپیمایی ایرباس در ۱۲ تیرماه عنوان کرد.

دریادار دوم حسین آزاد در مورد حادثه حمله آمریکا به هواپیمای ایرباس در خلیج فارس بیان داشت: با آغاز جنگ تحمیلی اولین شکست دشمن بعثی در عرصه دریا رقم خورد و نیروی دریایی متجاوز بعثی تا پایان جنگ هیچ عملکرد موثری در خلیج فارس نداشت.

وی گفت: به همین دلیل کشورهای فرا منطقه ای به سرکردگی شیطان بزرگ برای جلوگیری از حذف کامل رژیم متجاوز بعثی، خود به طور مستقیم در عرصه دریا و در خلیج فارس حضور پیدا کرده و به روش های مختلف به پشتیبانی از رژیم بعثی در دریا پرداخت.

وی عنوان کرد: با ادامه جنگ تحمیلی روز به روز بر سیادت دریایی ایران و حفظ اقتدار در عرصه دریا افزوده شده و این تسلط نه در منطقه بلکه برای کشورهای فرا منطقه ای به اثبات رسید.

وی گفت: به همین دلیل استکبار برای کمرنگ کردن اقتدار و توانمندی دریایی کشورمان در چندین مرحله به طور مستقیم پا به عرصه کارزار گذاشت که از آن جمله می توان به اختلال استخراج منابع نفتی از دریا و سکوهای نفتی و سپس رویارویی مستقیم با ناوشکن همیشه قهرمان سهند و ناو موشک انداز جوشن اشاره کرد.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس خاطرنشان کرد: هنگامی که از این دو اقدام مذبوحانه برایشان سودی حاصل نشد و هیبت و هیمنه استکبار در دریا شکسته شد به یک اقدام رذیلانه و پست دست زدند، یعنی حمله به عده ای از انسان های بی دفاع در دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ که بیشتر آنها را زنان و کودکان شامل می شدند.

وی افزود: اسم آن را جز نقض آشکار حقوق بشر و یک جنایت بی شرمانه چیزی نمی توان گذاشت البته این اعمال فقط از انسان های شیطان صفت و با تفکر شیطانی سر می زند.

دریادار آزاد تصریح کرد: این جنایت در حالی رخ داد که فرمانده ناو آمریکایی ادعا می کند با تصور اینکه این هواپیما یک هواپیمای F۱۴ نظامی است به آن اخطار داده اند در صورتیکه اولاً ناو وینسنس آمریکایی با در اختیار داشتن رادارهای اجیس از پیشرفته ترین سامانه های راداری به وضوح نوع هواپیما برایش قابل تشخیص بوده است و دوم اینکه تمامی پیام هایی که از جانب این ناو ارسال شده همه بر روی فرکانس های نظامی به ثبت رسیده و خلبان هواپیمای مسافربری قادر به دریافت هیچکدام نبوده است.

وی بیان کرد: البته ناگفته نماند که هر کاربر آماتوری در ناو به این مسائل اشراف دارد.

وی افزود: در آن زمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام به حفظ خطوط مواصلاتی و شاهراه های اقتصادی در دریا کرد و امنیت اقتصاد کشور را در طول دفاع مقدس می توان ادعا کرد که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مدیریت و حفظ کرد.

به گفته دریاردار آزاد، حاصل این تلاش برقراری خطوط مواصلاتی خودی و جلوگیری از پشتیبانی دشمن متجاوز در عرصه دریا بوده و محافظت و همیاری ده هزار کشتی تجاری و نفتکش که مستندات تک تک آن در سوابق نیروی دریایی ارتش موجود است و این بیانگر اقتدار و سیادت نیروی دریایی ارتش در عرصه دریاها از آن زمان تاکنون بوده است.

پس از وقوع این حادثه نیروهای نظامی و امداد و نجات جمهوری اسلامی ایران به سمت محل حادثه شتافتند و صحنه‌ای که با آن مواجه شدند چیزی جز اجساد قربانیان حادثه و تکه‌های هواپیما نبود که بر روی خلیج فارس شناور بودند و از وقوع جنایتی دیگر توسط دولت آمریکا خبر می‌دادند.

اجساد قربانیان این حادثه دردناک توسط نیروهای امدادی جمع آوری و به بندرعباس منتقل شد و مردم انقلابی بندرعباس نیز چند روز بعد حضوری باشکوه را در تشییع پیکر شهدای این حادثه رقم زدند.

دولت آمریکا تا چند روز پس از این حادثه همچنان با ادعاهای مضحکی حاضر به پذیرش ساقط کردن یک هواپیمای مسافری ایرانی نبود اما در نهایت پنج روز پس از حادثه وزیر دفاع وقت آمریکا این مسئله را پذیرفت اما مسئولان آمریکایی هربار بهانه ای بی معنا برای این اقدام خود داشتند.

پس از مخابره تصاویر این حادثه دردناک توسط خبرنگاران داخلی و خارجی به تمامی نقاط دنیا میزان انزجار مردم دنیا به خصوص مردم کشورهایی که در این حادثه تعدادی از هموطنان خود را از دست داده بودند از دولت جنایتکار آمریکا باز هم افزایش یافت اما در این میان شاهد موضع گیری های منفعلانه نهادهای بین المللی تحت سلطه آمریکا همچون شورای امنیت سازمان ملل نیز بودیم.

واقعه ۱۲ تیر ثابت کرد حقوق انسان ها برای آمریکا اهمیتی ندارد

استاندار هرمزگان نیز به مناسبت سالگرد حادثه ۱۲ تیر، گفت: واقعه ۱۲ تیر ثابت کرد که حقوق انسان ها برای آمریکا اهمیت و مفهومی ندارد و آنها به دنبال سلطه بر مردم دنیا هستند.

جاسم جادری با گرامیداشت یاد شهدای پرواز ۶۵۵ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: در ۱۲ تیر ماه سال ۶۷ هواپیمای ایرباس پرواز ۶۵۵ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکای جنایتکار مورد اصابت موشک قرار گرفت و ۲۹۰ انسان بی گناه در این حادثه به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: این حرکت ناجوانمردانه آمریکایی ها پس از پیروزی های رزمندگان اسلام که توانسته بودند بر رژیم بعث عراق و حامی آنان یعنی آمریکایی ها پیروز شوند، صورت گرفت که نشان می داد آمریکا از پیروزی رزمندگان ایرانی ناراحت است و برای جبران شکست های خود چنین اقدام وحشیانه ای را انجام داد و یک هواپیمای مسافری را با ۲۹۰ مسافر بر فراز آب های خلیج فارس مورد هدف قرار داد.

استاندار هرمزگان افزود: پس از این اتفاق، آمریکا و استکبار جهانی سعی در توجیه این جنایت داشتند اما هیچ کدام از این توجیهات واقعیت نداشت و آنها مرتکب جنایتی بزرگ شدند.

جادری با بیان اینکه در این جنایت ۶۶ کودک به شهادت رسیدند، تصریح کرد: آمریکای جهانخوار با این کار خود ثابت کرد که حقوق انسان ها برای آنها مفهومی ندارد و آنها به دنبال سلطه بر مردم دنیا هستند.

وی خاطرنشان کرد: حمله به هواپیمای مسافری نشان دهنده عجز و ناتوانی آمریکا در برابر ملت ایران است و این ددمنشان هیچ ارزشی برای حقوق انسان ها قائل نیستند و تحمل آزادی خواهی ملت ها را ندارند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اظهار داشت: واقعیت های حادثه ۱۲ تیر و جنایت آمریكا در به شهادت رساندن ۲۹۰ انسان بی گناه باید به خوبی به دنیا منتقل شده و در سطح بین المللی منعكس شود تا جهانیان با این اقدام جنایتكارانه استكبار جهانی آشنا شوند.

حمله به هواپیمای مسافری ایران یکی از نمونه های بارز نقض قوانین بین المللی از سوی دولت ایالات متحده آمریکا بود به گونه ای که ناو آمریکایی وینسنس با عبور از مرزهای آبی کشورمان در آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران یک هواپیمای مسافری را مورد حمله قرار داد.

آمریکایی‌ها در حالیکه کشورمان در حال جنگ با رژیم بعثی عراق بود با زیرپا گذاشتن تمامی قوانین بین‌المللی یک هواپیمای ایرانی را آن هم در آب‌های کشور خودمان مورد حمله قرار دادند و شورای امنیت سازمان ملل نیز به راحتی از کنار این مسئله گذشت.

دولت آمریکا که از نخستین روزهای تشکیل خود با کشتار سرخپوستان و سپس با جنایتهای خود در جنگ جهانی دوم و کشتن هزاران ژاپنی آن هم طی چند دقیقه با استفاده از بمبهای اتمی همواره به دولتی جنایتکار معروف بوده این بار نیز مهر تاییدی بر تروریست بودن خود کوبید.

تنها همین اقدام دولت آمریکا در کشتن ۲۹۰ انسان بی گناه را می توان دلیل و سندی محکم در جنایتکار و تروریست بودن دولت آمریکا دانست.

این جنایت هولناک بشری که به هیچ وجه قابل توجیه نیست، میزان نفرت مردم مسلمان و انقلابی ایران را از آمریکای جنایتکار افزایش داد و برای همیشه کشتار مردم بی گناه هواپیمای مسافری کشورمان در یاد مردم باقی می ماند و لکه ننگی برای دولت آمریکا در تاریخ خواهد بود.

به هر حال این حادثه پشت پرده مدعیان دروغین حقوق بشر را به خوبی نشان داد و خون شهدای پرواز شماره ۶۵۵ استقامت ملت ایران در مقابل دولت‌های زورگو و جنایتکار بیش از گذشته افزایش داد.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار