تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۹۳۶۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تک فرزندی زخم کهنه خانواده های ایرانی
گرایش به تک فرزندی در خانواده‌ها پدیده جدیدی نیست ولی در هیچ برهه‌ای از زمان به این شدت گسترش نیافته است.
رئیس اداره مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی گفت: گرایش به تک فرزندی در خانواده‌ها افزایش یافته است.

سرگرد نقی نقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا افزود: گرایش به تک فرزندی در خانواده‌ها پدیده جدیدی نیست ولی در هیچ برهه‌ای از زمان به این شدت گسترش نیافته است.

وی از آسیب‌های ناگوار تک فرزندی به بلوغ زودرس کودکان، کم شدن روابط اجتماعی، عدم جامعه پذیری، انزوا، افسردگی، ضعف در برقراری ارتباط، توجه بیش از حد به بازی‌های رایانه‌ای و کاهش انسجام خانواده اشاره کرد.

سرگرد نقی‌زاده خاطرنشان کرد: در بعضی خانواده‌های تک فرزند، کودک در میزان وابستگی به خانواده دچار افراط و تفریط می‌شود به طوری که بعضی خانواده‌ها فرزند خود را در کانون توجه بیش از حد و برخی دیگر فرزند خود را مورد بی‌مهری قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های تک فرزندی، فرزند سالاری است، افزود: در خانواده‌های تک فرزند، خانواده‌ها بیش از حد به مطالبات و خواسته‌های غیرمنطقی فرزند خود توجه می‌کنند.

رئیس اداره مشاوره و مددکاری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی افزود: خانواده‌ها برای اینکه مشکلات ناشی از چند فرزندی را نداشته باشند و بتوانند هزینه افراد خانواده خود را راحت‌تر متحمل شوند به تک فرزندی روی می آورند.

وی گفت: والدین افراد تک فرزند سعی کنند فرزندان خود را به سمت خود کشانده و به آنها محبت و با خود هم فکر کنند تا کودکان به بحث‌های دیگر و به انزوا کشیده نشوند.

سرگرد نقی زاده با بیان اینکه خانواده‌های چند فرزندی بانشاط‌تر هستند، افزود: در خانواده‌های چندفرزند، فرزندان در کودکی هم بازی هم و در بزرگسالی یار و یاور یکدیگر هستند و از تفکرات و ایده‌های هم استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در گذشته سیاست فرزند کم تر زندگی بهتر باعث شد تا خانواده ها به سمت تک فرزندی روی بیاورند.

وی افزود: افراد تک فرزند بیشتر به سوی اینترنت و ماهواره کشیده می شوند و با حیوانات خودشان را سرگرم می کنند که این امر می تواند آسیب‌هایی برای خود فرد و خانواده ایجاد کند.

سرگرد نقی زاده خاطر نشان کرد:در آموزه‌های دینی با تک فرزندی مخالفت شده و به ازدیاد نسل به عنوان یکی از مقاصد مهم ازدواج تشویق شده است.

وی تصریح کرد: والدین برای اینکه فرزند خود را به افق‌های بالاتری برسانند و برای اینکه فرزندشان در زندگی مشکل نداشته باشد به سمت تک فرزندی می روند که این مهم اقدامی نادرست است.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار