تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۹۳۷۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گاردین: لندن از ساخت پنهانی سلاح های شیمیایی عراق آگاه بود
روزنامه گاردین روز جمعه فاش کرد: اسناد وزارت خارجه انگلیس متعلق به 1983 میلادی، نشانگر آن است که دیپلمات های این کشور از وجود سموم شیمیایی درعراق پیش از استفاده از آنها علیه ایران، آگاه بودند اما بخاطر دخیل بودن شرکت انگلیسی در این تجارت، اقدامی صورت ندادند.
 این روزنامه افزود: دولت انگلیس با تاخیر مانع از دسترسی عراق به اجزای سلاح های شیمیایی شد، به خاطر اینکه صادرکنندگان انگلیسی درگیر این تجارت بودند. 


گاردین افزود: اسناد جدید منتشر شده مربوط به سال 1983 میلادی، حاکی از آن است حتی قبل از آنکه عراق به طور گسترده از گازهای سمی علیه ایرانی ها استفاده کند، دیپلمات های انگلیسی از برنامه فناوری پنهانی بغداد آگاه بودند.

این روزنامه افزود: در فایل محرمانه ای؛ تحت عنوان کارخانه سلاح شیمیایی در عراق، که در بایگانی ملی 'کیو'در غرب لندن نگهداری می شده و هم اینک انتشار یافته است، نشان می دهد که چگونه مقامات انگلیسی درخصوص چگونگی مداخله شان در این زمینه دچار مشکل بوده اند.

این روزنامه با استناد به اسناد یاد شده، نوشت: در آوریل سال 1983 میلادی، در اوج جنگ عراق و ایران ، 'جان موبرلی ' سفیر وقت انگلیس در بغداد در تلگرافی به وزارت خارجه این کشور و بخش های اطلاعات دفاعی این کشور، به 'ساخت و استفاده از گاز خردل توسط ارتش عراق ' اشاره کرده است.

گاردین اضافه کرد: سفیر وقت انگلیس در این تلگراف می گوید: شرکت انگلیسی 'ویر پمپس' تعدادی پمپ به 'سومدات بولدرز ' پیمانکار هندی که در حال ساخت کارخانه تولید آفت کش در سامرا است، عرضه داشته است. 

این روزنامه نوشت: سفیر انگلیس با اشاره به عدم دسترسی به اطلاعات فنی این پروژه ، می گوید: به نظر می رسد که بخش خاصی از کارخانه تولید آفت کش (سامرا ) ممکن است برای تولید موادی برای ساخت سلاح شیمیایی از جمله ساخت گاز خردل مورد استفاده قرار گیرد.

گاردین افزود: اما بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه انگلیس از اعمال محدودیت های صادراتی در این زمینه طفره رفت و در یک یادداشت طولانی این مساله را مطرح کرد که آیا این دخالت 'مطلوب' و 'عملی ' است. عراق صدام در این مرحله بسیار از ایران انقلابی به غرب نزدیک بود.

این روزنامه نوشت: در یک نامه داخلی ( بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه انگلیس ) با اشاره به اینکه در آنجا ' هیچ رژیم منع گسترش که سلاح های شیمیایی را ممنوع کند'، وجود ندارد، عنوان شده است: 'بریتانیا به تنهایی می تواند اقدامات محدود کننده ای را برای کنترل صادرات بگذارد اما این اندکی خوب خواهد بود. اقدام جهانی ممکن است در نهایت موثر واقع شود اما این کار احتمالا نیازمند ارایه شواهد بوده و روند آن خیلی آهسته خواهد بود. با توجه به اینکه برنامه عراق پیشتر پیشرفت زیادی داشته است. من در مورد موثر بودن این اقدام شک دارم.'

گاردین با اشاره به اینکه وزارت خارجه انگلیس اقدام عراق (برای دستیابی به مواد سلاح شیمیایی) را در'چارچوب حقوق این کشور' توصیف می کند، می افزود: 'عراق تنها زمانی قوانین بین المللی را دراین زمینه نقض می کند که ثابت شود که از سلاح های شیمیایی برای اولین بار استفاده کرده است.'

این روزنامه اضافه کرد: اما در یادداشت مذکور عنوان شده است: 'طرح این مساله از سوی ایران به مراتب آسانتر از ما خواهد بود. موضع ما درخصوص صادرات سلاح های شیمیایی مصون از آسیب پذیری نیست.'

گاردین افزود: در این یادداشت عنوان شده است: ما قادر نیستیم ... در شرایط حاضر فاقد هر گونه ابزار کنترلی تجارت مواد شیمیایی یا تجهیزات شیمیایی هستیم ... وزارت تجارت می گوید ما می توانیم توسط مدیریت اجرایی لیست خود را گسترش دهیم، اما این مساله می تواند اعتراضات تجاری را به دنبال داشته باشد.

این روزنامه نوشت: در ادامه این یادداشت آمده است: احتیاط شاید لازم باشد صورت بگیرد، از زمانی که تجارت ما در زمینه گاز 'سی اس'( گاز اشک آور) مورد انتقاد قرار گرفته است. از سوی دیگر، شرکت انگلیسی 'ویر پمپس ' ظاهرا این پمپ ها را برای کارخانه ای که گمان می رود برای ساخت آفت کش استفاده می شود، عرضه کرده است.

گاردین افزود: در نامه وزارت خارجه انگلیس در آوریل سال 1983 میلادی، یک مقام ارشد می نویسد که انگلیس نبایستی در شورای امنیت سازمان ملل یا دیوان بین المللی دادگستری اقدامی صورت دهد . وزارت خارجه انگلیس به هر حال مذاکراتی را با متحدینش در مورد این مساله شروع کرده است.

گاردین افزود: در تلگراف بعدی به سفارت انگلیس در بغداد عنوان شده است که 'وزارت خارجه انگلیس قصد دارد انگیزه های عراقی ها را در این زمینه، حداقل کند و شاید عقیم سازد'. در جولای آن سال مقامات ( انگلیسی) می گویند از بی میلی دولت آمریکا برای انتشار اطلاعات مربوط به شرکت های فرانسوی و آلمانی درگیر در تهیه مواد شیمیایی برای عراق، احساس سرخوردگی می کنند.

گاردین نوشت: تخمین زده می شود که بیش از 20 هزار ایرانی بر اثر گازهای خردل و اعصاب در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، کشته شده باشند و بسیاری دیگر نیز هنوز از آثار این سموم رنج می برند.

به نوشته این روزنامه، کنوانسیون سلاح های شیمیایی که تولید، ذخیره و نیز استفاده از سلاح های شیمیایی را منع کرده است تا سال 1997 میلادی لازم اجرا نبوده است.

گاردین افزود: خشم جامعه بین المللی از استفاده عراق از گازهای سمی عامل موثری برای تغییر این نگرش بوده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار