تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۹۳۷۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتشار خبر «فوت نوزاد ایذه‌ای به دلیل سهل‌انگاری پزشکان»؛ از شایعه تا واقعیت
با وجود خبر منتشر شده «فوت نوزاد ایذه‌ای به دلیل سهل‌انگاری پزشکان» در شبکه‌های مجازی و تلاش برای روشن شدن صحت و سقم این خبر، متاسفانه هیچ‌یک از مسئولان شبکه بهداشت و درمان این شهرستان حاضر به پاسخگویی به خبرنگار فارس نشدند.

در کنار بحث اشتغال، کمبود امکانات و عدم توسعه‌یافتگی شهرهای استان خوزستان، مشکلات پزشکی و درمانی نیز همواره یکی از معضلات اساسی به‌حساب آمده و نبود یا کمبود پزشک متخصص در اکثر شهرهای این استان به‌عنوان اصلی‌ترین عامل مهاجرت‌های روزانه درون استانی و برون استانی بوده است.

در این بین شهرستان ایذه با شرایط خاص جغرافیایی و مسافت بسیار زیاد خود با مرکز استان و استان‌های همجوار همواره درگیر معضلات اساسی و جدی در بخش بهداشت و درمان و... بوده است.

از طرفی، عدم وجود پزشکان متخصص کافی برای یک شهرستان 210 هزار نفری و از سوی دیگر داشتن تنها یک بیمارستان با کمتر از 100 تخت‌خواب جهت بستری بیماران، همواره عاملی برای عدم ارائه خدمات مطلوب و مورد انتظار و رضایت مردم این شهرستان بوده است.

با وجود همین فضای کم و نبود پزشکان متخصص، مسائلی رخ می‌دهد که گاها بسیار اسف‌بار و نا‌بخشودنی بوده و حتی به پایان حیات یک بیمار ختم شده و بیماران زیادی نیز با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند.

عدم پاسخگویی مناسب به بیماران و نشان دادن جلوه خوب از وضعیت نابسامان پزشکی در ایذه تنها کاری بوده که توسط مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان انجام شده و همواره در مصاحبه‌های خود با سرپوش‌گذاری بر نداشته‌ها، قصد بزرگنمایی محدود فعالیت‌های خود را داشته و هیچ‌گاه زیر بار مسئولیت و بیان کمبودها نرفته‌اند.

اطلاع‌رسانی گریزی نیز از دیگر شرایطی بوده که در ادارات بهداشتی و درمانی ایذه دیده شده و عدم همکاری و اطلاع‌رسانی به خبرنگاران در تودیع و معارفه روسای شبکه بهداشت و درمان ایذه و رئیس بیمارستان شهدای این شهرستان به همراه برگزاری سفر دکتر ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خوزستان به همراه هیئت پزشکی همراه خود، از عمده حرکت‌های شبکه بهداشت و درمان ایذه در بحث انتقال اخبار به مردم شهرستان و اطلاع‌رسانی نداشته‌های ایذه از زبان خبرنگاران به مسئولان استانی بوده است.

از شایعه در فضای مجازی تا پیگیری

مبحثی از چند روز گذشته در بسیاری از گروه‌های فضای مجازی شهرستان ایذه در حال انتشار بوده و اخبار زیادی از فوت نامعلوم یک نوزاد ایذه‌ای در بیمارستان این شهرستان به‌هنگام به دنیا آمدن به گوش می‌رسید.

افراد زیادی از شهرستان ایذه با برقراری تماس با خبرگزاری فارس، در پی تایید صحت این خبر بوده و خواستار پیگیری این موضوع توسط این خبرگزاری و منبع امین در انتقال اخبار بوده‌اند و در پی این گزارشات، خانواده به غم نشسته و مورد حادثه شناسایی و با خبرنگار این خبرگزاری وارد گفت‌و‌گو شدند.

آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها وضعیت سالم نوزاد را تائید می‌کند

نجف کاوسی پدر نوزاد متوفی با تائید خبر منتشر شده در فضای مجازی، اظهار کرد: فرزند من در دوران بارداری مادرش، بارها مورد انجام معاینات و آزمایشات مختلف قرار گرفت و پزشک مامای وی با تائید سلامت کودک، از عدم داشتن بیماری خبر داد.

وی با بیان اینکه سهل‌انگاری در بیمارستان ایذه باعث از بین رفتن فرزند من شد، افزود: با توجه به درد روزهای پایانی بارداری همسرم، پزشکان بیمارستان شهدای ایذه با طبیعی دانستن این دردها بدون انجام معاینه در هربار مراجعه وی را به خانه فرستادند.

این شهروند ایذه‌ای با اشاره به اینکه با شدت گرفتن این دردها در روز آخر، بالاخره عمل سزارین انجام شد، خاطرنشان کرد: دو دقیقه بعد از انجام عمل سزارین کودک جان خود را از دست داد و من هنوز دلیل قطعی این مرگ را نمی‌دانم.

کاوسی ادامه داد: ابتدا پزشکان مربوطه دلیل را مشکل در کبد نوزاد دانسته و بعد خفگی عامل فوت گزارش شده که نمی‌دانم دلیل این صحبت‌های متفاوت و عدم قطعیت در جواب چه بوده است.

پدر این نوزاد متوفی با بیان اینکه حاضر هستم تمام آزمایشات و عکس‌برداری‌های انجام شده را برای تشخیص و گزارش صحت کودک در زمان بارداری مادرش به مراکز پزشکی معتبر در کشور ارسال کنم، گفت: با وجود مشکلات زیاد زندگی خود و نداشتن منبع درآمد مناسب، تمام آزمایشات و سونوگرافی‌های انجام شده را در بهترین و مجهزترین مراکز انجام دادم تا در‌صورت وجود داشتن مشکلات احتمالی، قبل از تولد فرزندم آن را برطرف کنم.

وی در پایان با اشاره به اینکه به‌دلیل نداشتن آشنایی با روال قانونی برای ارائه شکایت خود، مجبور به دادن رضایت برای ترخیص همسرم شدم، تصریح کرد: در همان زمان هم اعلام کردم، تمام بانیان و عوامل رخ‌دادن این حادثه را به خدا واگذار می‌کنم و امیدوارم دیگر شاهد بروز چنین اتفاقات ناگواری در هیچ‌جایی نباشیم، هرچند که افراد زیادی تا به امروز قربانی خطاهای بیمارستانی شده‌اند.

متاسفانه هیچ‌ یک از مسئولان شبکه بهداشت و درمان ایذه حاضر به پاسخگویی تماس‌های چندین باره خبرنگار این خبرگزاری و بیان دلایل و روشن کردن این مورد برای عموم نشدند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار