تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۹۳۷۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک مسوول بهداشت خوزستان:
معرفی متخلفان بهداشتی در ماه رمضان به مراجع قضایی
سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان با تشدید نظارت ها و برخوردهای قانونی در ماه مبارک رمضان گفت: متخلفان بهداشتی در مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی و امکان عمومی به مراجع قضایی معرفی شده و یا محل فعالیت آنها پلمپ خواهد شد.

مهران معلم اظهار کرد: متخلفان اگر بعد از گرفتن تذکر و مهلت قانونی، نواقص خود را برطرف نکردند به دادگاه معرفی می شوند و مرکز فعالیت آنها تعطیل و پلمپ می شوند.

وی افزود: پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، هماهنگی های بین بخشی با دستگاههای تاثیر گذار در حوزه بهداشت از جمله اتاق اصناف، صنعت، معدن و تجارت و شهرداری و همچنین با مقامات قضایی برای برخورد بامتخلفان انجام شده است.

معلم ادامه داد: گروههای خاصی برای کنترل مراکز حساس مانند رستوران ها، اغذیه فروشی ها، کارگاههای شیرینی پزی به ویژه زولبیا و بامیه روزانه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر و روزهای تعطیل و غیر تعطیل فعالیت دارند.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: این مراکز از نظر وضعیت بهداشتی ساختمان، وسایل و ابزار کار و بهداشت و سلامت فردی شاغلین و بهداشت مواد غذایی بررسی شده و گروههای نظارتی به صورت سیار با همراه داشتن تجهیزات آزمایشگاهی سیار به مراکز مراجعه و نسبت به کنترل بهداشتی و آموزش چهره به چهره فروشندگان اقدام می کنند.

وی تصریح کرد: کشیک ثابت نیز در ستاد شهرستان ها وجود دارد و سامانه 1490 نیز برای ثبت شکایت های مردمی و گزارش تخلفات بهداشتی فعال است.

معلم اظهار کرد: مواد اولیه کارگاههای شیرینی پزی باید دارای شناسه بهداشتی و معتبر مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد و محل تهیه مواد غذایی و پروسه عمل آوری و خط تولید بهداشت باشد.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه ماده غذایی باید به صورت کاملا بهداشتی به دست مصرف کننده برسد گفت: شیرینی جات باید در دمای مناسب نگهداری شود و در جعبه های مناسب دارای شناسه استفاده برای ماده غذایی باشد.

وی ادامه داد: در رستوران ها مواد اولیه باید بهداشتی و مجاز باشد و مواد غذایی در شرایط دمایی مناسب و تعریف شده نگهداری شود.

معلم در خصوص نذورات و افطاری در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: مردم حتما این گونه مواد غذایی را از مکان های مطمئن و شناخته شده دریافت کنند و نذر کنندگان نیز نوشیدنی یا ماده غذایی را در ظروف مخصوص مانند گیاهی یا سلولزی توزیع کنند.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: نگهداری ماده غذایی در دمای بین پنج تا 60 درجه سانتیگراد بیش از دو ساعت خطرناک است و احتمال مسومیت غذایی وجود دارد مگر اینکه در دمای یخچالی یا گرمخانه نگهداری شود.

وی خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان مواردی از تذکر، پلمپ و معرفی به دادگاه گزارش شده است.

معلم ادامه داد: در حوزه شهری، 20 هزار و 125 مرکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی، چهار هزار و 299 امکنه عمومی و 24 مرکز و امکنه بین راهی در استان فعال است که 40 هزار شاغل در این مراکز وجود دارد.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان افزود: در حوزه روستایی نیز سه هزار و 300 مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و 315 مکان عمومی فعالیت می کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار