تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۹۳۷۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان:
باورهای غلط مبنی بر تک فرزندی از دلایل کاهش باروری است
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: باورهای غلط مبنی بر تک فرزندی از جمله دلایل کاهش نرخ باروری کلی در جامعه است.

شکرالله سلمان زاده در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز در مصلای مهدیه امام خمینی (ره) این شهر اظهار کرد: این عقیده حتی در بین افراد تحصیلکرده رواج دارد و عوارض اجتماعی و روانی زیادی را به دنبال داشته است ضمن اینکه اشتغال مادر و ازدواج با تاخیر نیز در رواج تک فرزندی و کاهش نرخ باروری کلی جامعه موثر بوده است.

وی به تاخیر در ازدواج و فاصله گذاری نامناسب بین فرزندان از دیگر علل کاهش نرخ باروری کلی اشاره کرد و ادامه داد: 11 میلیون دختر و پسر آماده ازدواج در کشور وجود دارد که سختگیری خانواده، باورهای غلط و وضعیت اقتصادی باعث تاخیر در ازدواج می شود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: در خوزستان نیز ازدواج در سال 92 نسبت به سال 91، 7.9 درصد کاهش یافت که دستگاههای ذیربط باید زمینه ازدواج آسان را هرچه بیشتر فراهم کنند.

وی تاکید کرد: اگر نرخ باروری کلی کمتر از 2.1 باشد خطراتی از جمله به صفر رسیدن و منفی شدن نرخ رشد جمعیت و رو به کاهش و پیری رفتن جمعیت را برای جامعه به دنبال دارد.

سلمان زاده اظهار کرد: در کشور ایران بر اساس سرشماری سال 1385، این خطر جامعه را تهدید می کند و نرخ باروری کلی به کمتر از 1.9 رسیده بود و بر اساس بررسی های انجام شده به 1.7 نیز کاهش یافته است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: اگر این روند ادامه یابد در سال 1479 میزان باروری کلی به 1.38 می رسد.

وی همچنین با اشاره به مقوله ناباروی و اینکه بیش از سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد افزود: هزینه درمان ناباروری در کشور زیاد است و سازمان های بیمه گر نیز این هزینه ها را تقبل نمی کنند.

سلمان زاده همچنین با تکذیب برخی مطالب منتشره در فضای مجازی مبنی بر بروز وبا در استان خوزستان اظهار کرد: هیچ موردی از ابتلا به بیماری وبا در استان خوزستان و کشور گزارش نشده و تنها بیماری های اسهالی زیاد شده است.

وی با اشاره به دو پیک بیماری اسهالی در اواخر بهار و اوایل پاییز گفت: با توصیه ها و آموزش های لازم در خصوص مواد غذایی و آب آشامیدنی پیک اول را پشت سر گذاشتیم.

سلمان زاده با تاکید بر اینکه آب شهر اهواز هیچ آلودگی ندارد اضافه کرد: آموزش های لازم به توزیع کنندگان آب شیرین در خصوص بهداشتی کردن آب ارائه شده است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همچنین بر سالم سازی سبزیجات تاکید کرد و گفت:در صورتی که کسی نمی تواند مراحل سالم سازی سبزیجات را رعایت کند بهتر است سبزی مصرف نکند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار