تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۹۳۷۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فراز هشدار داد:
كشاورزان نسبت به عواقب آتش زدن مزارع آگاه باشند
کارشناس کشاورزی خوزستان گفت: آتش زدن مزارع گندم پس از برداشت منجر به نابودی عناصر و مواد غذایی موجود در خاک می شود و جهاد کشاورزی باید در این خصوص اطلاع رسانی كنند.

امید فراز اظهار کرد: در حال حاضر شاهد مصرف روز افزون کودهای شیمیایی در مزارع هستیم. متاسفانه این کودها بعضا نمی توانند نیاز گیاه را تامین کنند و کشاورزان باید به جای سوزاندن کاه و کلش اقدام به برگرداندن بقایای گیاهی به خاک کنند تا مواد غذایی به خاک افزوده شده و نیاز گیاه تامین شود.

وی افزود: در صورتی که کشت بذر در بقایای حاصل از برداشت گندم انجام شود نه تنها میزان محصول افزایش می یابد بلکه مواد آلی خاک هم زیاد خواهد شد. این امر در بلند مدت منجر به کاهش مصرف کود شیمیایی هم می شود.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: در مزارعی که کشت بذر در بقایای حاصل از برداشت محصول انجام می شود میزان بهره وری از آب هم افزایش می یابد و با ماندگاری بیشتر آب در مزرعه، بذر به خوبی جوانه می زند زیرا آب در خاک ذخیره می شود و به تدریج در اختیار گیاه قرار می گیرد. این در حالی است که مزارعی که ماده آلی کمتری دارند نیاز به آب بیشتری هم دارند.

فراز بیان کرد: در مزارعی که سوزانده نمی شوند و بقایای حاصل از برداشت محصول به زمین برگردانده می شود پس از چند سال با توجه به تغییر شرایط مزرعه و مصرف کمتر نهاده های شیمیایی شاهد افزایش عملکرد محصول خواهیم بود.

وی عنوان کرد: متاسفانه زمین کشاورزی که سرمایه کشاورز است و هزینه های زیادی برای آن می شود با یک کبریت آتش گرفته، از بین می رود، عملا به طبیعت آسیب رسانده و در نهایت باعث ضرر و زیان برای کشاورز می شود.

این کارشناس کشاورزی در پایان تأکید کرد: متولیان بخش کشاورزی باید در این زمینه فرهنگسازی بیشتری کرده و کشاورزان را از عواقب آتش زدن مزارع پس از برداشت آگاه کنند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار