تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۹۳۸۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گفت و گو با خادم قدیمی ترین مسجد اهواز
نخستین مسجد اهواز جدید در محله ای به نام عامری و نزدیک بقعه علی بن مهزیار توسط فردی به نام شیخ نبهان عامری ساخته شده است؛ مسجدی که از گذشته های دور تاکنون به عنوان یک پایگاه فرهنگی و مذهبی مهم مطرح و منشاء خیری برای بسیاری از مردمان آن دیار و زمان حاضر است.

گفت و گو با خادم قدیمی ترین مسجد اهوازاین مسجد که در میان حدود 40 اثر تاریخی اهواز ثبت ملی شده در کنار رودخانه کارون و در ساحل شرقی آن در منطقه ای به نام عامری واقع شده و در روزهای مهم سال اعم از عزاداری ها مکانی برای گستران حضور مردم اهواز از نقاط مختلف این شهر، دیگر مناطق خوزستان است ، مسجدی که در نزد مردم اهواز اهمیت ویژه ای دارد.

مسجد حاج احمد عامری بافتی بسان بافت قدیمی منطقه عامری که همانا خشتی و آجری است دارد و تاکنون به گفته خادم این مسجد بارها بازسازی شده است.

به گفته منصور عموری، حاج احمد عامری شخصی بنام و قابل احترام نزد مردمان عهد قدیم بود که بنای این مسجد را در 170سال پیش نهاد.

این مسجد هم اینک چهار خادم دارد که قدیمی ترین آنها با 60سال سن، 21 سال است در مقام خادمی مسجد حضور دارد.

در کنار این مسجد حسینیه ای هم دایر شده که پیشینه آن هم به 80سال پیش برمی گردد.

عموری به نقش و اهمیت مسجد در نزد مردم اهواز اشاره می کند و می گوید: مردم اهواز احترام خاصی به این مسجد قایل بوده و از زمان های دور تاکنون به عنوان پایگاهی فرهنگی و مذهبی در نزد این مردمان به شمار می رود.

وی به خادمی مسجد افتخار می کند و می گوید: هر چه دارم از همین خادمی است و زندگانی ام اگر برکتی دارد از همین خدمت است.

عموری افزود: به خاطر احترامی که این مسجد نزد مردم دارد کمک های نقدی و غیرنقدی خود را به مسجد اهدا می کنند تا همانگونه که مسجد منشاء خیرات بسیاری برای آنها بوده دیگران هم از این خدمات و خیرات مردم بهره مند شوند.

وی اظهار کرد: این مسجد 10بار بازسازی شده اما همچنان نمای نخستین آن روی مسجد مشهود است؛ مسجد عامری اهواز جزو آثار تاریخی این شهر است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

عموری ادامه می دهد: بیشتر ساعات شبانه روز در مسجد حضور دارم و در پی این حضور تحولات بسیاری در زندگی ام به چشم دیده ام و لمس کرده ام.

وی گفت: شیخ نبهان عامری فردی بزرگ و خیر بود که نزد مردمان دیار قدیم و عهد خویش برای او احترام خاصی قایل بودند و امروز هم نسل های پس از او همانند جدشان به مردم و مسجد خدمت می کنند.

پلان مسجد به شیوه مساجد شبستانه صدر اسلام است و در آن اثری از گنبدخانه دیده نمی شود.

مسجد دارای ستون های مربع شکل است که بار وارده از طاق ها را به زمین منتقل می کنند.

سقف مسجد از نکات برجسته بناست بویژه ستون های آن که به زیبایی و استواری تمام بنا شده و با ریزه کاری های مناسبی در بدنه دیده می شود.

در بدنه طاق ها تزیینات آجر معلقی با اصالتی به چشم می خورد که در اثر نفوذ رطوبت رو به زوال است و مهمترین کار برای نجات بخشی این بنا رطوبت زدایی و خشکاندن بناست.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار