تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۹۳۸۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وضعیت فوق العاده در تونس پس از کشته شدن 38 اروپایی
رئیس جمهوری تونس پس از گذشت یک هفته از حادثه حمله تروریستی به گروهی از گردشگران اروپایی در شهر سوسه ، در این کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد.
 
  حادثه حمله جمعه هفته گذشته یک تروریست به گردشگران اروپایی درهتلی درایالت سیاحتی سوسه تونس 38 کشته و 39 مجروح برجای گذاشت که دست کم 15 نفر از کشته شدگان تبعه انگلیس بودند.

مسوولیت این حمله را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفت.

پس ازحادثه، صدها گردشگر با 13 اتوبوس عازم فرودگاه النفیضه واقع در جاده بین سوسه و شهر تونس شدند تا از انجا با هواپیما به شهرهای خود در لندن، منچستر، آمستردام، بروکسل و سن پترزبورگ بازگردند.

در این بین شرکت سیاحتی تامسون از اعزام 10 هواپیما به تونس برای بازگرداندن حدود 2 هزار و 500 گردشگر انگلیسی به این کشور و لغو تمام پروازهای هفته آینده به تونس خبر داد.

باجی قائد سبسی، رییس جمهوری تونس  حمله تروریستی را ضربه دردناک به اقتصاد کشورش توصیف کرد.

سلوی رقیق، وزیر گردشگری تونس، نیز این حادثه را فاجعه ای برای صنعت گردشگری این کشور که از پایه های اصلی اقتصاد آن است، توصیف کرد.

صنعت گردشگری در تونس برای 400 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است کما این که هفت درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را شامل می شود و سالانه بین 18 تا 20 درصد از درآمدهای ارزی تونس را تأمین می کند.

بخش گردشگری تونس به دنبال تشدید خشونت گروههای مسلح افراطی که پس از براندازی زین العابدین بن علی، رییس جمهوری مخلوع این کشور، در جریان انقلاب 2011 بروز و رشد چشمگیری داشته، آسیب بسیاری دیده است.

حبیب الصید، نخست وزیر تونس، نیز تأکید کرد: "ارتش ذخیره برای تقویت حضور نظامی و امنیتی در مناطق حساس و مکان هایی که در آنجا خطر حمله تروریستی وجود دارد به خدمت فراخوانده شده است."

وی همچنین از تشدید تدابیر امنیتی و اجرای طرحهایی برای تعقیب عناصر مشکوک و گروههای مخفی خبر داد و گفت که 80 مسجد که گروه های تندرو در آن اقدام به تحریک به خشونت و تروریسم می کردند، بسته شده است.

الصید اعلام کرد: از اوایل ژوئیه آینده طرح ویژه ای برای تأمین امنیت بیش از پیش مراکز گردشگری و اماکن تاریخی تونس اجرا می شود و واحدهای مسلح برای امنیت گردشگری در سراسر سواحل این کشور و نیز در داخل هتلها مستقر خواهند شد. وی خاطرنشان کرد واحد امنیتی گردشگری فعلی، غیر مسلح است.

وی گفت: عامل حمله به گردشگران در السوسه یک دانشجو از دانشگاه قیروان است که در سال 1992 در شهر قعفور از ایالت سلیانه واقع در غرب کشور به دنیا آمده و هیچ سوابقی ندارد.

نخست وزیر تونس افزود: این جوان که خود را به عنوان یک گردشگر جا زده بود با یک سلاح کلاشینکف که در زیر چتر آفتابی خود پنهان کرده بود، گردشگران را در مقابل هتل به رگبار بست.

روز 18 مارس سال 2014 نیز 21 گردشگر خارجی و یک مأمور امنیتی تونس در حمله به موزه مشهور باردو کشته شدند. مسوولیت این حمله را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفت و دو فرد مسلح تونسی این حمله را اجرا کردند که هر دو در جریان آن کشته شدند.

مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار