تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۹۳۹۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مراقب بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام باشید
بسياري از بيماريها بين انسان و دام مشترك و قابل انتقال هستند كه از جمله این بیماری‌ها مي‌توان به بيماري هاري، تب مالت، سالك، كيست هيداتيك و آنفلوآنزای پرندگان اشاره كرد
خوزنیوز: سرپرست مركز بهداشت خوزستان با اشاره به برگزاری هفته اطلاع رسانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از 13 تا 17 تیر ماه‏، گفت: بسياري از بيماريها بين انسان و دام مشترك و قابل انتقال هستند كه از جمله این بیماری‌ها مي‌توان به بيماري هاري، تب مالت، سالك، كيست هيداتيك و آنفلوآنزای پرندگان اشاره كرد.

دكتر شكراله سلمان​زاده اظهار كرد: هاري از بيماري​هاي شايع بين انسان و دام است‎؛ هاري يك بيماري ويروسي كشنده است و غالبا از طريق گزش ايجاد مي​شود. ابتلا به این بیماری پس از گزش در صورت مراجعه سریع به مرکز درمانی و دریافت واکسن مخصوص، قابل پيشگيري است ولي در صورت ابتلا‏، غيرقابل درمان خواهد بود.

وی ادامه داد: يكي از ديگر بيماري​هاي خطرناك قابل انتقال از حيوان به انسان، كيست هداتيك است. این بيماري توسط نوزاد يك انگل روده​اي سگ كه وارد بدن انسان و دام مي​شود، بروز مي​كند.

سلمان‌زاده اظهار كرد: برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام‏، افرادي كه در روستا زندگي مي​كنند بايد حتما محل زندگي خود را از محل زندگي دام جدا کرده و همچنين با مراجعه به اداره دامپزشكي، احشام خود را واكسينه كنند.

سرپرست مركز بهداشت خوزستان عنوان کرد: در صورت استفاده از لبنيات محلي و غير پاستوريزه، حتما نکات بهداشتی را رعایت کنید و به ویژه شير را به خوبي بجوشانید. حداقل زمان لازم براي جوشاندن شیر 20 دقيقه است ولي با توجه به اينكه در این مدت زمان، بسیاری از مواد مغذي شير از بين مي​رود، توصيه مي​شود افراد از شير پاستوريزه استفاده كنند.

وی گفت: به محض اين كه فردي مورد گزش حيوان قرار گرفت، لازم است حتما و به سرعت به نزديك​ترين مركز بهداشتي مراجعه کند تا اقدامات درمانی لازم برای وی انجام شود. براي پيشگيري از ابتلا به كيست هيداتيك و بيماري​هاي انگلي نیز سبزيجات باید قبل از مصرف؛ به روش بهداشتي، سالم​سازي و شست​وشو شوند.
:
:
:
آخرین اخبار