تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۹۳۹۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیماری کیست هیداتیک چیست؟
بيماري كيست هيداتيك يكي از خطرناكترين بيماريهاي قابل انتقال از حيوان به انسان است. بیماری توسط یک انگل روده ای سگ که وارد بدن  انسان و دام می شود، بروز می کند. ميزبانان اصلي آن، گوشتخواران به ويژه سگ سانان هستند اما انگل در ساير حيوانات اهلي و وحشي از جمله گاو، گوسفند، روباه، خوك و شتر نيز ديده مي شود.

تخمهاي اين انگل از طريق مدفوع سگ به بيرون منتقل مي شود، اگر اين تخمها روي علوفه و سبزيجات پراكنده شوند، از طريق خوردن وارد بدن گاو و گوسفند و همچنين انسان مي شود. انگل از تخم بیرون می آید که از ديواره ی عروق روده عبور کرده، وارد كبد شده و می تواند همراه با گردش خون در بدن حرکت نموده و در اعضای مختلف بدن از جمله کبد، ریه، قلب و ... ایجاد کیست هیداتیک نماید و موجب به وجود آمدن اختلالاتي در عملكرد طبيعي آن عضو شود.

گاهي تعداد اين كيستها به حدي در كبد افزايش مي يابد كه موجب از كار افتادن كبد خواهد شد، در مواردي اين انگل از طريق خون خود را به بافت هاي ديگر مانند ريه، چشم و مغز رسانده و باعث اختلالات جدي در آن اندامها مي شود. اگر در اثر هر عاملي و حتي موقع جراحي، اين كيست ها بتركند، فورا منجر به ايجاد شوك شده و در صورت عدم درمان فوري منجر به مرگ هم مي شوند.

علايم اين بيماري ارتباط مستقیم با محل به وجود آمدن کیست دارد و بسته به اینکه در چه اندامی کیست ایجاد شده باشد، اختلال در عملکرد همان عضو وجود خواهد داشت. علائم بیماری، از درد ساده در محوطه راست شكمي تا اختلالات جدي كبدي متفاوت است كه تشخيص و درمان آن به عهده ی جراحان عمومي است. با افزايش بهداشت عمومي در جامعه انساني و همچنين درمان سگها و معدوم کردن بهداشتي احشا آلوده حیواناتی مانند گاو و گوسفند در كشتارگاه هاي صنعتي، شيوع اين بيماري خطرناك در انسان تا حد خوبي كاسته شده است اما هنوز افراد زيادي به این بیماری مبتلا می شوند.

راههای پيشگيري از اين بيماري

1- رعایت بهداشت فردی از جمله شستن صحیح دستها با آب و صابون به خصوص قبل از غذا خوردن، بعد از توالت و ...

2- با توجه به اينكه سبزيجات و صيفي جات  مثل گوجه فرنگی، کدو، بادمجان، خیار و کاهو از عمده ترين راه های آلودگي به تخم اين انگل هستند؛ حتما بايد قبل از مصرف به دقت سالم سازی شوند.

سالم سازی سبزیجات شامل سه مرحله است:

 -مرحله اول پاکسازی با آب

-مرحله دوم انگل زدایی است که در طی آن  5-3 قطره  مايع ظرفشویی را در هر لیتر آب حل کرده و سبزی را به مدت 5 دقیقه در آن نگهداری میکنیم. بايدتوجه داشت که سبزيجات را از سطح آب برداشته و آب باقيمانده دور ريخته شود.

-مرحله سوم گندزدایی است که در طی آن نصف قاشق چایخوری  پرکلرین را در 4 لیتر آب حل کرده و سبزی را به مدت 5 دقیقه در آن گذاشته و در خاتمه با آب فراوان ابکشی می نمایند.

3- اگر سگ در منزل نگهداری می کنید، حتما نزد دكتر دامپزشك برده تا داروي اختصاصي اين انگل را برای سگ تجويز کند و ضرورت دارد هر 3-2 ماه اين كار تكرار شود. ( نکته: تا 3 روز پس از خوراندن داروی ضد انگل به سگ، مدفوع سگ حتما  باید سوزانده شود.)

4-در هنگام کشتار حیوانات (مثل قرباني كردن و نذري) در صورت مشاهده كيست هاي كبدي در گاو و بخصوص گوسفند هرگز آنها را پاره نكنيد چون موجب بروز كيست هيداتيك چشمي در انسان مي شوند و همچنين كبد حيوان را به طور بهداشتي دفن كنيد زیرا اگر سگي اين احشا آلوده را بخورد، دوباره سيكل انتقال انگل تكرار مي شود.
برچسب ها: کیست هیداتیک
:
:
:
آخرین اخبار