تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۹۳۹۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
100 روز جنگ یمن به روایت ارقام
گرچه این حمله و پرتاب موشک‌های مذکور توسط عربستان مورد تایید قرار نگرفت اما منابع خبری یمنی اعلام کردند که در حملات موشکی به پایگاه "السلیل" شماری از فرماندهان عربستانی حاضر در این پایگاه کشته شدند.
صد روز از آغاز حملات جنون آمیز عربستان به یمن گذشت؛ صد روز خونریزی، کشتار و کینه‌توزی سعودی‌ها علیه فقیرترین کشور عربی و ملتی که با دست خالی توانسته‌اند ارتش تا بن دندان مسلح اعراب سرمست از دلارهای نفتی را ناکام بگذارند؛ این را آمار و ارقام صد روز حملات ریاض و همپیمانانش گویاتر از هر چیزی نشان می‌دهد.

  همزمان با صدمین روز حملات ائتلاف موسوم به "طوفان قاطع" به رهبری عربستان سعودی و مشارکت شماری از کشورهای عربی علیه یمن، پایگاه خبری "مصر العربی" در گزارشی به برسی این حمله نابرابر با زبان آمار پرداخته و اوضاع یمن و مرزهای این کشور از آغاز تا به امروز را بررسی کرده است.

در حملاتی که ائتلاف عربی به بهانه بازگرداندن ثبات و امنیت در یمن آغاز کرده تاکنون سه هزار و 114 تن براساس آمارهای مرکز حقوق بشر یمن کشته شده‌اند.

همچنین در این آمارها آمده است که ائتلاف عربی بیش از 8000 حمله به استان‌های مختلف یمن انجام داده‌اند که در پی این حملات بیش از 20 مرکز و ساختمان دولتی و عمومی و بیش از 50 منزل اکثرا مربوط به رهبران انصارالله در صعده، صنعاء و حجه مورد هدف قرار گرفته و تخریب شد.

آمار کشته‌ها و مجروحان حملات

براساس آمارهای مرکز حقوق بشر یمن در 100 روز حملات ائتلاف عربی به یمن بالغ بر 3114 تن از جمله 745 کودک، 564 زن و 1805 مرد کشته و بیش از 7400 تن از جمله 112 کودک، 476 زن و 6412 مرد زخمی شدند که گزارش شده حال 531 تن از این مجروحان وخیم است.

حملات هوایی

براساس این آمارها که از منابع نظامی مختلف در یمن جمع آوری شده ائتلاف عربی در استان صنعاء 1300 حمله هوایی، استان صعده 900 حمله، استان الحدیده 400 حمله، استان مأرب 302 حمله، شهر صنعاء 739 حمله، حجه 205 حمله، تعز 345 حمله، اب 204 حمله،‌ ضالع 196، عمران 387، البیضا 400، ذمار 278، عدن 700، شبوه 248، المحویت 6 و ریمه 3 هوایی انجام داده است.

این در حالی است که بیش از 1300 حمله نیز علیه اهداف مختلف در مسیر بین استان‌های مختلف صورت گرفته است.

وضعیت میدانی استان‌های درگیر یمن

در استان تعز که شاهد درگیری‌هایی میان انصارالله یمن با گروه‌های وابسته به منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن است، نیروهای حامی منصور هادی سه شهرستان را در اختیار دارند این در حالی است که بقیه شهرستان‌های این استان در کنترل کامل انصارالله است.

در بیشتر استان‌های یمن نیز تا حدود 90 درصد در کنترل حوثی‌ها و نیروهای حامی عبدالله صالح است به غیر از استان مأرب که بخش زیادی در اختیار مخالفان انصار الله است گرچه در این استان نیز تا حدودی حوثی‌ها فعالیت دارند.

در استان الجوف اما دست برتر را حوثی‌ها دارند و تقریبا تمامی استان از نیروهای هادی خالی شده است همچنین استان إب که خاستگاه اصلی گروه‌های سیاسی نظامی اهل سنت است نیز در کنترل کامل حوثی‌ها است و این گروه تدابیر شدید امنیتی را در نواحی مختلف این استان اتخاذ کرده است. در استان ساحلی الحدیده نیز مانند دیگر استان‌ها حوثی‌ها کنترل کامل را در دست دارند. استان عدن در جنوب یمن نیز که شاهد درگیری‌های مداوم میان حوثی‌ها و نیروهای حامی منصور هادی است. تقریبا می‌توان گفت در کنترل هیچ یک از طرفین قرار ندارد اما نیروهای علی عبدالله صالح و حوثی‌ها بر بیشتر شهرستان‌های این استان و ورودی‌ها و خروجی‌های آن کنترل دارند.

حضرموت؛ آخرین پایگاه هادی و سایه القاعده

در چند روز گذشته اخباری مبنی بر تصمیم دولت مستعفی یمن که در حال حاضر مجبور به فرار به ریاض شده، برای بازگشت به استان حضرموت در جنوب شرقی یمن و در مرزهای عربستان منتشر شد. این استان بیابانی اگرچه تا به این لحظه از کنترل حوثی‌ها خارج بوده اما در دست نیروهای هادی نیز نیست و القاعده و گروه تندرو انصارالشریعه و داعش بر بیشتر مناطق آن استان سلطه دارند.

اوضاع مرزهای یمن و عربستان

با وجود صد روز حمله بی‌امان عربستان تقریبا یک ماه است که حملات انصارالله اعم از حملات توپخانه‌ای و موشکی به پایگاه‌های نظامی عربستان به شکل جدی آغاز شده که بر استان‌های مرزی نجران و جازان تمرکز داشتهخ است.

با حمله انصارالله به نواحی مرزی عربستان و کشته شدن شماری از نظامیان این کشور در حملات مذکور، عملیات جنگنده‌های سعودی نیز در مرزهای دو کشور و علیه پایگاه‌های انصارالله به ویژه در صعده، حجه و الجوف شدت گرفته است.

بنا به گفته نیروهای انصارالله این جنبش بیش از 16 پایگاه نظامی عربستان را در نجران و جازان هدف قرار داده است که پایگاه الشرفه، الجحله، کوهستان‌ ام بی سی از جمله این پایگاه‌ها هستند.

موشک‌های بالستیک

در سی‌ام ژوئن حوثی‌ها اعلام کردند که یک موشک‌ اسکاد به سوی پایگاه السلیل، یکی از پایگاه‌های نظامی عربستان شلیک کرده‌اند و این عملیات پس از گذشت چند روز از شلیک یک موشک بالستیک به پایگاهی نظامی در منطقه خمیس مشیط صورت گرفت.

گرچه این حمله و پرتاب موشک‌های مذکور توسط عربستان مورد تایید قرار نگرفت اما منابع خبری یمنی اعلام کردند که در حملات موشکی به پایگاه "السلیل" شماری از فرماندهان عربستانی حاضر در این پایگاه کشته شدند.

حوثی‌ها که پایگاه اصلی‌شان در استان شمالی صعدة بود در حال حاضر مناطق گسترده‌ای از یمن را در کنترل دارند و در جنوب نیز به سمت شهر عدن پیشروی می‌کنند و منصور هادی که فوریه گذشته صنعاء را به مقصد عدن ترک کرده بود بلافاصله با نزدیک شدن حوثی‌ها به این شهر برای پیوستن به دیگر مسئولان دولت مستعفی خود به ریاض رفت تا دولت در تبعید یمن را از ریاض سکان داری کند.

در پایان باید گفت عملیاتی که عربستان برای اولین بار رهبری آن را برعهده دارد در 100 روز اول خود نه تنها نتوانسته هیچ هدفی از اهداف تعیین شده را محقق کند بلکه حتی در این برهه زمانی حوثی‌ها موفق شده‌اند علاوه بر ادامه سیر پیشروی‌های خود در یمن، به برخی از مهمترین پایگاه‌های نظامی سعودی‌ها در منطقه نجران و جازان در عمق مرزهای عربستان نیز نفوذ کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار