تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۹۴۱۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخستین بانوی رییس در اتاق بازرگانی تاکید کرد:
لزوم مطابقت کالاهای صادراتی با سلیقه بازارهای مصرف
بر اساس قانون، هر استان باید یک اتاق بازرگانی داشته باشد اما خوزستان به دلیل وجود ظرفیت‌های فراوان همچون بنادر تجاری در آبادان و خرمشهر دارای سه اتاق است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز از برنامه‌ها و اهداف مهم این اتاق در دوره جدید گفت.

شهلا عموری نخستین بانوی سکاندار ریاست اتاق بازرگانی در اهواز و در کشور در هشتمین دوره فعالیت اتاق‌ها با اشاره به اینکه فعالیت دوره جدید خود را در این اتاق از 25 فروردین ماه امسال آغاز کرده است، در گفت و گو با خبرنگاران این رسانه اظهارکرد: همزمان با شروع فعالیت، درباره ساختار سال‌های گذشته اتاق مطالعاتی انجام و نقاط ضعف جهت برطرف کردن شناسایی شد.

قدم اول، افزایش کمیسیون‌های تخصصی اتاق اهواز

لزوم مطابقت کالاهای صادراتی با سلیقه بازارهای مصرفوی افزود: در دوره‌های قبلی وجود 6 کمیسیون پاسخگوی نیازهای اعضای اتاق نبود و در این دوره با توجه به ظرفیت اتاق تعداد کمسیون‌ها را افزایش دادیم.

عموری تصریح کرد: اکنون کمیسیون‌های مختلفی از جمله صنعت، انرژی و نفت، توسعه و تجارت، گردشگری و خدمات، مسولیت اجتماعی و اخلاق کسب و کار، کارآفرینی، بانوان، سلامت و امور اجتماعی، کشاورزی و صنایع غذایی، سرمایه گذاری، بورس، بانک و بیمه، عمران و خدمات فنی مهندسی و معدن و صنایع معدنی در این اتاق فعال هستند.

عدم وجود تعامل بین اتاق‌های بازرگانی خوزستان

رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به لزوم وجود هماهنگی بین 3 اتاق خوزستان خاطرنشان کرد: هر 3 اتاق تصمیم‌گیری‌های خاص خود را دارند و هیچ‌گونه هم‌افزایی بین آن‌ها دیده نمی‌شود اما وقتی فعالیت‌های اتاق‌های استان در یک جهت باشد، قطعا نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به عدم وجود تعامل بین اتاق‌های خوزستان بیان کرد: هیچگونه هماهنگی و تعاملی بین اتاق‌های استان وجود ندارد و اگرچه از نظر ساختاری یک ساختار را دارند اما به دلیل نبود تعامل، همیشه با مشکلاتی مواجه‌اند.

عموری خاطرنشان کرد: با توجه به این مشکلات و پراکندگی بین 3 اتاق استان، تصمیم گرفتیم تا از این پس طوری عمل کنیم که فعالیت‌های اتاق‌ها در یک راستا باشد و بتوانیم در تصمیم گیری‌ها به نتایج خوبی برسیم.

راه‌اندازی دفاتر نمایندگی اتاق در شهرستان‌ها

رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: از آنجایی که اتاق اهواز شهرستان‌های اطراف را پوشش می‌دهد و اعضا برای انجام کارهای خود به اتاق اهواز مراجعه می‌کنند، لازم دیدیم تا در شهرستان‌های استان، دفتر نمایندگی ایجاد کنیم که از این طریق انجام برخی امور اعضا تسهیل شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه زمینه فعالیت اعضای ما در دزفول کشاورزی است و این افراد صادراتی به کشورهای خارجی از جمله روسیه داشته‌اند، کمسیون کشاورزی را در دفتر نمایندگی اتاق این شهرستان برگزار کردیم.

عموری تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این چند ماه، جهت تسهیل امور اعضا در شهرستان‌ها درصدد هستیم دفاتر نمایندگی در شهرستان‌های شوش و سوسنگرد به دلیل تجارت با عراق راه اندازی کنیم.

خوزستان، تنها استان دارای سه اتاق بازرگانی

رییس اتاق بازرگانی اهواز افزود: بر اساس قانون، هر استان باید یک اتاق بازرگانی داشته باشد اما خوزستان به دلیل وجود ظرفیت‌های فراوان همچون بنادر تجاری در آبادان و خرمشهر دارای سه اتاق است.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از اعضا الزامی به گرفتن کارت بازرگانی ندارند زیرا بسیاری از صادرکنندگان کالاهای خود را از درب کارخانه تحویل می‌گیرد و پروانه گمرکی به نام تولیدکننده صادر می‌شود، بنابراین الزامی نیست که تاجر، کارت بازرگانی داشته باشد.

وی بیان کرد: بر اساس آیین نامه اتاق بازرگانی، 15نفر به عنوان هیئت نمایندگان هر چهار سال یکبار انتخاب می‌شوند که 5 نفر در بخش بازرگانی، 5 نفر صنعت، 3 نفر کشاورزی و 2 نفر معدن فعالیت خواهند کرد. از این تعداد 5 نفر به عنوان هیئت رئیسه اتاق انتخاب می‌شوند و در این دوره اتاق اهواز 11 نفر، اتاق خرمشهر 8 نفر و اتاق آبادان 5 نماینده در اتاق ایران دارند که پس از تهران، خوزستان بیشترین نمایندگان را در اتاق مرکزی دارد.

عموری خاطرنشان کرد: علاوه بر فعالیت‌های اتاق، اتحادیه صادرکنندگان اهواز را تشکیل دادیم که تمام مرزهای استان را پوشش می‌دهد اما فعالیت‌های آن در راستای اهداف اتاق است.

در مرز چذابه مدیریت واحدی وجود ندارد

وی اظهار کرد: اولین میز تخصصی ما با موضوع بررسی مشکلات و راهکارهای صادرات از خوزستان به عراق با حضور رایزن بازرگانی ایران در عراق، در اهواز برگزار شد که خوشبختانه مصوبات خوبی را در این زمینه داشتیم. همچنین جهت حل مشکلات اعضا در مرزها، چندین جلسه با مسئولین مرزی داشتیم که با طرح کردن مشکلات توانستیم هماهنگی خوبی بین اعضا و فرمانداری‌ها، شهرداری و پایانه‌های مرزی ایجاد کنیم.

رییس اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: با توجه به اینکه در مرز چذابه مدیریت واحدی وجود ندارد و به صورت جزیره‌ای عمل می شود، سعی کردیم تا جایی که ممکن است وضعیت تجارت در این مرز را ساماندهی کنیم.

حضور خوزستان در نمایشگاه بین المللی اکسپو

لزوم ورود به بازارهای جدید

عموری خاطرنشان کرد: برای ارائه توانمندی‌های خوزستان در بازارهای بین المللی، تجار ما از دوم مردادماه امسال به نمایشگاه بین المللی اکسپو در ایتالیا اعزام می‌شوند و این نمایشگاه جزو نمایشگاه‌های بین المللی معتبر است که هر 5 سال یکبار برگزار می‌شود.

رییس اتاق بازرگاني اهواز تصریح کرد: در حال حاضر یک هزار و 200 نفر در اتاق بازرگانی اهواز عضو هستند که در دو بخش حقیقی و حقوقی فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر دست یابی به بازارهای جهانی گفت: علاوه بر عراق باید به بازارهای کویت، قطر و روسیه نیز راه پیدا کنیم؛ هر چند اعضای ما کم و بیش به این کشورها صادرات دارند اما باید بیشتر شود و راه یابی و حضور مستمر در این بازارها با شناسایی سلیقه بازار این کشورها امکان پذیر است.

عموری با اشاره به تولید انبوه برخی محصولات کشاورزی در خوزستان اظهار کرد: متاسفانه تولیدکنندگان بخش کشاورزی بدون توجه به بازار هدف و نیازهای آن محصولی را به میزان زیاد تولید می‌کنند به طوری که بیش از نیاز استان بوده و محصول روی دست آن‌ها می‌ماند و این مساله موجب متضرر شدن آن‌ها می‌شود؛ اگر تولیدکننده از بازار اطلاع داشته باشد، به ميزان نياز و سليقه مورد نظر، كالایی را توليد مي​كند.

لزوم مطابقت کالاهای صادراتی با سلیقه بازارهای مصرف

رییس اتاق بازرگاني اهواز عنوان كرد: كشورهاي حوزه خليج فارس عمدتا مصرف كننده هستند و به توليدات ما نياز دارند، بنابراين اگر بتوانيم توليدات داخلي را به شكل كارشناسانه‌ای برنامه​ريزي و مديريت كنيم قطعا در صادرات نيز مي​توانيم حرفي براي گفتن داشته باشيم؛ هر بازار سليقه​اي دارد كه بايد مطابق با آن پيش برويم.

وی با بیان اینکه توريسم درماني ظرفيت بسيار خوبي است، خاطرنشان کرد: اگر بتوانيم بيماران عراقی را از مرزها وارد استان و خدمات مناسبی را در طول دوره سكونت و درمان آن‌ها ارائه کنیم، قطعا ديگر براي انجام كارهاي درماني به استان​هاي ديگر نمي​روند زیرا معتقدیم توريسم درماني مي​تواند ارزآوري خوبي براي استان ما داشته باشد.

تشکیل کمیسیون کارآفرینی برای اعضای اتاق

وي با اشاره به فعاليت​هاي كميسيون كارآفريني بيان كرد: تعداد زيادي از اعضاي ما كارت بازرگاني مي​گيرند اما روش استفاده از آن را نمي​دانند. در اين كميسيون طرح​هايی ارئه و تعريف مي​شود كه افراد را به اجراي طرح​ها ترغيب مي​كند تا بتوانند فعاليت تجاري و بازرگاني داشته باشند.

رییس اتاق بازرگاني اهواز خاطرنشان كرد: در حال برنامه​ريزي براي رتبه​بندي اعضاي اتاق هستيم تا با توجه به فعاليت​هايي که دارند در جایگاه‌های طلایی، نقره‌ای و برنز دسته​بندي کنیم و اعضايی كه كارت طلايي مي​گيرند، جهت اخذ تسهيلات از طرف ما به بانك​ها معرفي مي​شوند.

عموري يادآور شد: سال گذشته يك ميليون و 400 هزار دلار صادرات داشتيم و امسال با فعاليت​هايي كه در حال انجام است، قطعا ارزش صادرات خوزستان بيش از اين عدد خواهد شد.

مشکلات تجارت با عراق به دلیل کمبود زیرساخت‌های مرزی

وی با اشاره به مشکلات تجارت با عراق به دلیل کمبود زیرساخت ها گفت: وضعیت بارانداز مرزی یکی از معضلاتی است که تجار با آن روبه رو هستند، به طوری که در تخلیه و بارگیری کالاها هیچ گونه نظم و ترتیبی جهت جداسازی کامیون‌ها و کالاها وجود ندارد. تره‌بار، ماهی و سایر مواد غذایی در میان سیمان و دیگر مصالح ساختمانی تخلیه و بارگیری و در بسیاری موارد این بی‌نظمی موجب ایجاد ترافیک شدید و اختلال درخروج و ورود کامیون‌های ایرانی و عراقی می‌شود.

عموری ادامه داد: با توجه به افزایش روز به روز ذرات سیمان و گرد و خاک ریخته شده روی کف بارانداز، جهت جلوگیری از پراکنده شدن این ذرات و حفظ سلامت افراد در بارانداز، شهرداری بستان اقدام به جارو کردن و جمع آوری ضایعات سیمان و یا حداقل آب پاشی آن نمی‌کند و زباله‌ها و ضایعات سیمان و آجر در بارانداز به خصوص بارانداز خاکی دوم به صورت ناقص جمع آوری شده و یا به طور کلی جمع آوری نمی‌شود.

وی در خصوص وضعیت نابسامان کارگران در بارانداز اظهار کرد: کارگران هیچ گونه برنامه خاصی جهت نظم و ساماندهی کارگران از سوی شهرداری بستان وجود ندارد و در بیشتر مواقع و در هنگام اوج تخلیه و بارگیری کارمندان شهرداری با ترک محل کار خودف تقسیم کارگران بدون نظم و بصورت هرج و مرج انجام می گیرد که این امر باعث مشکلات فراوانی برای صادرات و حتی بازگشت کالاها بدون تخلیه شده است.

عموری افزود: دور بودن پارکینگ از محل بارانداز یکی دیگر از مشکلات است که موجب خروج با تاخیر کامیون‌ها از پارکینگ می‌شود که خروج معمولا از ساعت 9 و حتی 10 صبح آغاز و با طی مسافت 25 کیلومتری با ایجاد ترافیک شدید در باسکول‌ها از ساعت 11 صبح وارد باراندازی می‌شوند.

وی افزود: این مشکل با توجه به گرمای شدید تابستان و از دست رفتن ساعات اولیه روز، منجر به انجام تخلیه و بارگیری در گرمای طاقت فرسا توسط کارگران شده است که در هنگام ازدیاد کامیون‌ها این مشکل بیشتر نمایان می‌شود و کامیون‌ها بدون تخلیه به پارکینگ عودت داده می‌شوند.

رییس اتاق بازرگاني اهواز خاطرنشان کرد: بازرگانان و نمایندگان شرکت‌ها متاسفانه از برخورد ناشایست هنگ مرزی و سختگیری‌ها در امر تردد در بارانداز و مرزها بسیار ناراضی هستند.

عموری تصریح کرد: با توجه به نياز مبرم وجود تلفن ثابت، اينترنت و دريافت و ارسال فكس در بارانداز، متأسفانه با وجود اعتراض و مراجعات مكرر بازرگانان و نمايندگان به مديريت مخابرات شهرستان دشت آزادگان و بستان، بيش از يكسال تلفن​هاي ثابت بارانداز قطع هستند و بازرگانان جهت دريافت و ارسال فكس خود مسير 25 كيلومتري تا شهر بستان را طي مي​کنند.

وی با تاکید بر ضرروت و لزوم تشكيل جلسات بين مسئولين طرف ايراني و عراقي و پيگيري​ و رفع مشكلات صادرات طرفین گفت: در 2 سال اخیر هيچ​ جلسه​اي در این خصوص بین طرفین تشكيل نشده است و يكي از نتايج اين عدم هماهنگي، مشكلات پيش آمده در خصوص اجراي بدون هماهنگي افزايش تعرفه​هاي گمركي عراق و نگه داشتن كاميون​ها در گمرك عراق بوده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار