تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۹۴۷۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
باحضور معاون رییس جمهوری در شوش؛
جشن ثبت جهانی شوش بزودی برگزار می شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: در روزهای آینده جشن بزرگ ثبت جهانی شوش با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، و مسوولان استانی در شهرستان شوش برگزار خواهد شد.

افشین حیدری شنبه شب در آیین استقبال از افتخار آفرینان ثبت جهانی شوش که با حضور جمعی از مسوولان و عشایر خوزستان در سرسرای شرکت نفت اهواز برگزار شد،با بیان اینکه غیرت و شرف ما در گرو حفظ تمدن و اصالت ماست گفت: بزرگترین اشتباه هر قوم و ملتی فراموش کردن گذشته است.

وی اظهارکرد: برای ثبت جهانی شوش مشکلات عمده ای را پیش رو داشتیم ولی به همت مسوولان استان توانستیم این امر را محقق کنیم.

وی افزود: نخستین جلسه ثبت جهانی شوش را دو سال پیش در منطقه چغازنبیل برگزار کردیم اما برخی ها می گفتند نتیجه ای از این پیگیری نخواهیم گرفت و موضوعی چالشی را دنبال می کنید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: خیلی ها می گفتند ثبت جهانی شوش برای ما مشکل ساز خواهد شد و در این مسیر مشکلات و چالش های زیادی را پیش رو خواهیم داشت اما این افراد از این درّ ارزشمند غافل بودند.

وی گفت: دراجلاس یونسکو آثار مختلفی از کشورهای مطرح جهان با پیشینه تاریخی طولانی ارایه شد ولی بناهای تاریخی آنها در برابر بناهای شوش و تمدن باستانی خوزستان حرفی برای گفتن نداشت.

حیدری با تاکید برحفظ تمدن و بناهای تاریخی در خوزستان و کشور افزود: اگر ما امروز به فرزندان خود یاد دهیم که در سرزمین ما چه بزرگانی زندگی کردند بدون شک تمدن خود را حفظ کرده ایم چرا که در غیر این صورت جوانان ما به افسانه های بیگانه پناه خواهند برد.

وی حفاظت از میراث تاریخی خوزستان را یک ضرورت دانست و گفت: هر کسی که در راه حفاظت از آثار تاریخی و تمدن ایران زمین گام بردارد بی شک یک قهرمان المپیک است.

وی اظهارکرد:ما با تمدن ایرانی اسلامی و با تلاش و همت جوانان این مرز و بوم در سال های آتی نیز پرونده های زیادی را برای ثبت جهانی به یوسکو ارایه می دهیم چرا که هیچ استانی مانند خوزستان تا این اندازه پراکندگی آثار تاریخی ندارد.

وی معرفی خوزستان را برای رشد و رونق گردشگری یک ضرورت دانست و افزود: ازاین پس باید خوزستان را خوب معرفی کنیم چرا که ما ثروت هایی نظیر بناهای تاریخی شوش داریم که اکنون آن را با تمام دنیا قسمت کرده ایم.

حیدری خوزستان را با سه اثر ثبت جهانی پرچمدارجهان دانست و گفت: دور از دسترس نیست که در آینده نیز آثار بعدی هم از خوزستان باشد و باید از این آثار حفاظت شود تا بتوانیم خوزستان را همچنان در سطح دنیا به خوبی معرفی کنیم.

وی تلاش استاندار خوزستان و معاونانش را در ثبت جهانی شوش تاثیرگذار دانست و از آنها برای زحماتشان در طول این دوسال ها قدردانی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: گردشگری امنیت و اقتصاد پویا را به دنبال خواهد داشت و با گردشگری می توانیم مرزهای دنیا را فتح کنیم.

حیدری در ادامه از حسن توجه دکتر سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی به خوزستان و بویژه شوش، فرماندار و انجمن دوستداران میراث فرهنگی این شهرستان و مردم این خطه که تا آخر پای ثبت جهانی شوش ایستادند قدردانی کرد.

وی گفت:با این اتفاق بزرگ چرخ های توسعه در شوش سرعت بیشتری خواهد گرفت و این اداره کل نیز با تمام امکانات خود درجهت توسعه گردشگری شوش تلاش خواهد کرد.

وی همچنین از رسانه های خوزستان که در مسیر ثبت جهانی شوش همراهی کردند تقدیر کرد و حمایت ها و انتقادات سازنده اصحاب رسانه را عاملی موثر در تحقق اهداف اداره کل میراث فرهنگی خوزستان دانست.

محوطه تاریخی شوش به عنوان هجدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران و سومین اثر خوزستان، اوایل هفته گذشته در سی و نهمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر بن آلمان ، با موافقت اعضا به ثبت جهانی رسید.

در پرونده شوش، تپه باستانی آن با در نظر گرفتن معیارهای چهارگانه کمیته میراث جهانی در خصوص حفظ اصالت، یکپارچگی، مدیریت و حفاظت محوطه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

چغازنبیل، تخت جمشید، میدان نقش جهان، تخت سلیمان، بم و فضای فرهنگی آن، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، سنگ نبشته بیستون، مجموعه کلیساهای آذربایجان، سازه های آبی شوشتر، مجموعه تاریخی بازار تبریز، آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی، باغ ایرانی، مسجد جامع اصفهان، برج گنبد قابوس، کاخ گلستان و شهر سوخته، 17 اثر فرهنگی دیگر ایران بوده که پیش از این در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار