تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۹۴۷۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل امور مالیاتی خوزستان تشریح کرد:
وضعیت اجرای طرح جامع مالیات، معافیت‌ها، الزام‌های مالیاتی در خوزستان
مديركل امور مالياتي خوزستان ضمن تشریح وضعیت اجرای طرح جامع مالياتي در استان، به برنامه‌های مختلف این اداره کل از جمله معافیت‌ها، الزام‌ها و فرارهای مالیاتی، استفاده از ظرفیت درآمدهای مالیاتی و... اشاره کرد

مديركل امور مالياتي خوزستان ضمن تشریح وضعیت اجرای طرح جامع مالياتي در استان، به برنامه‌های مختلف این اداره کل از جمله معافیت‌ها، الزام‌ها و فرارهای مالیاتی، استفاده از ظرفیت درآمدهای مالیاتی و... اشاره کرد.

محسن كاوياني اظهار کرد: طرح جامع مالياتي يكي از هدف گذاريهاي سازمان امور مالياتي كشور است که اجرای آن از بهمن ماه سال 91 در خوزستان آغاز شد و اين طرح اكنون توسط يك شركت پيمانكار فرانسوي در حال اجرا و به مراحل پاياني خود رسيده است.

وضعیت اجرای طرح جامع مالیات، معافیت‌ها، الزام‌های مالیاتی در خوزستان

وي افزود:​ در فاز اول، اجراي این طرح در 3 اداره كل امور مالياتي شمال تهران، اصفهان و كرمانشاه به عنوان پايلوت آغاز شد و در فاز دوم 7 استان ديگر از جمله خوزستان در فرايند اجراي طرح قرار گرفتند که اين طرح در قالب 32 پروژه كه هر كدام چندين زير شاخه دارد، اجرا می‌شود.

کاویانی تصریح کرد: طرح جامع مالياتي طرحي است كه تمام فرايندهاي دستگاه‌هاي مالياتي و فعالان اقتصادي را مكانيزه مي‌كند و ديگر ضرورتي براي مراجعه حضوري مردم وجود ندارد. بخش سخت افزاري طرح شامل تخريب و فلت كردن ساختمان‌هاي ادارات ماليات است كه تاكنون 28 نقطه استان فلت شده و خدمات مالياتي در قالب دفاتر پيشخوان دولت ارائه مي‌شود.

مستند شدن ماليات، هدف طرح جامع مالیات

وی عنوان كرد:​ كار اجرايی باقی مانده از طرح جامع مالياتي، شامل بخش نرم افزاري يكپارچه مالياتي (ist) است كه با نصب اين نرم افزار فرايندهاي مالياتي به صورت متحد الشكل، يكسان و استانداردی انجام مي‌شود. با راه اندازی اين نرم‌افزارها تمام فرايندهاي ثبت و شناسايي، رسيدگي و مطالبه، تشخيص، آيين دادرسي و پرداخت ماليات يك فعال اقتصادي به صورت الكترونيكي انجام خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی خوزستان اظهار کرد: پس از پايان اين مرحله از كار، بانك‌ها، بيمه‌ها، گمركات‌، ذي حساب‌ها، ثبت اسناد و املاک به اين طرح ملحق مي‌شوند که هدف كلي اين طرح مستند شدن ماليات است و البته در كنار اين اقدامات، نيروهاي ادارات ماليات استان نيز جهت مطابقت با طرح جامع، آموزش مي‌بينند.

کاویانی گفت: براي آشنايي بيشتر مردم با طرح جامع مالياتي، از دو سال گذشته اظهارنامه‌ها به طور الكترونيكي دريافت شده است و اكنون 2 اداره ماليات در اهواز به طور كاملا الكترونيكي و در دزفول نيز 2 اداره ديگر به اين شكل عمل مي​كنند.

انعقاد تفاهم نامه بین اداره مالیات و اصناف

وی با اشاره به توافقات انجام شده با اصناف خاطرنشان كرد:​ ارایه اظهارنامه مالیاتی سال 93به صورت 100 درصد الکترونیکی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir از شروط اصلی این توافق نامه است. ضمنا ضرورتی به پرینت اظهارنامهنیست و کد رهگیری دریافتی از سامانه در تاریخ ارسال، به عنوان رسید تسلیم اظهار نامه مالیاتی قلمداد می‌شود.

کاویانی با بیان اینکه اظهارنامه باید بر اساس خلاصه وضعیت درآمد و هزینه سالانه تکمیل شده باشد، بیان کرد: به طور كلي اصناف بايدهر ماهخلاصه‌ای از میزان درآمد خود که در سال به 12 عددمی‌رسد را به ما بدهند و طي توافق صورت گرفته 40 درصد از ماليات به صورت نقد و مابقي در 6 قسط اخذ مي‌شود. همچنين براي آن دسته از فعالان اقتصادي كه کد اقتصادي دارند،​ تسهيلات ديگری در سامانه به وجود آورديم تا حتي نياز به حضور در بانك نداشته باشند.

مديركل امور مالياتي خوزستان اظهار كرد: در نظام مالياتي كشور فعالان اقتصادي به چند گروه تقسيم مي شوند. گروه اول که عموما شركت‌ها هستند و فعاليت​هايشان عمده است. گروه دوم كه از گروه اول كمتر اهميت دارند شامل گروه بند ب ماده 95 (مشاغل صنعتي، كارگاههاي صنعتي، وكلا، چاپچانه​داران، بنگاه‌هاي املاك، بنگاه‌هاي خودرو، پزشكان، دندانپزشكان،​ صاحبان دفاتر اسناد رسمي، سازندگان طلا و جواهر و عاملين فروش) هستند. گروه سوم که تعدادشان زياد است و فقط بايد 12 عدد از ميزان درآمدشان در هر12 ماه سال را به ما ارائه دهند که امسال نیز توافق اصلي با اين گروه بوده كه همان گروه بند ج ماده 95 هستند.

2.5 ميليون تومان معافیت مالياتی برای نگهدارندگان صندوق فروش

تقبل هزينه خريداري صندوق توسط اداره مالیات

وي اظهاركرد: برخي گروه‌هاي مالياتي از سال 91 مكلف به نگهداري سامانه فروشگاهي يا دستگاه pos و صندوق شدند. صندوق مي‌تواند لپ تاپ و یا حتی كامپيوتر باشد. اگر كسي صندوق نگهداري نكند، مشمول معافيت مالياتي نخواهد شد و كساني كه صندوق فروش نگهداري كنند از 2.5 ميليون تومان معافیت مالياتی برخوردار مي‌شوند.

کاویانی تصریح كرد:​ اصناف باید صندوق را خريداري و فقط شماره سريال آن را به ما اعلام كنند و از پرداخت ماليات معاف خواهند شد که البته هزينه خريداري صندوق را ما تقبل مي‌كنيم.

وی افزود: در ماده 21 قانون برنامه پنجم آمده كه فعالين اقتصادي تكليف دارند تا مطابق دستور العمل‌هاي سازمان امور مالياتي كشور نسبت به راه‌اندازي و نصب سامانه فروشگاهي اقدام كنند همچنين تمام فعالينی كه فاكتور مي‌دهند و دريافت مي‌كنند، بايد وارد سامانه مالياتي كشور شوند در غير اين صورت طبق قانون مبارزه با پولشويي با آنان برخورد خواهد شد.

کاویانی با اشاره به دليل عدم استفاده صندوق فروش در واحدهاي صنفي گفت: متاسفانه ضعف فرهنگي و دانش علمي دليل اصلي عدم نگهداري صندوق فروش است. برخي واقعا دانش اين كار را ندارند و بي​خودي مقاومت مي‌كنند و تصورشان این است كه با نصب صندوق درآمدهاي آن‌ها محاسبه مي‌شود، در حالي كه ما علاوه بر درآمد، هزينه​هاي يك واحد صنفي را نيز در نظر مي‌گيريم.

درآمدهای مالیاتی می‌روند و باز می‌گردند

وی در خصوص اينكه درآمدهاي مالياتي خوزستان كجا هزينه مي‌شود، گفت: شيوه جمع آوري و واريز ماليات به خزانه مركزي تابع مكانيزم خاصي است. تمام ماليات هايي كه از خوزستان جمع آوري مي شود با توجه به اينكه نظام استان، درآمد ـ هزينه‌ای است اين ماليات​ها مجددا به استان باز مي‌گردد زيرا سهم خوزستان نسبت به استان‌هاي ديگر بالاست و برخي از درآمدهای مالیاتی در قالب اعتبارات ملي به استان بر مي​گردد.

معافیت فعالان اقتصادي منطقه آزاد اروند مشروط به تسليم اظهارنامه

کاویانی تصريح كرد: ​فعالان اقتصادي منطقه آزاد اروند مي‌توانند از معافيت مالياتي بهره​مند شوند که البته اين معافیت، مشروط به تسليم اظهارنامه مالياتي است. فعالان منطقه آزاد اكنون سردرگم هستند و فكر مي​كنند چون در منطقه آزاد مشغول فعاليت​اند، از پرداخت ماليات معاف هستند.

کاویانی عنوان كرد: در بند ماده 139 قانون مالیات، معافيت​هاي مالياتي براي برخي مشاغل ديده شده است که البته بر اساس احكام قانون برنامه پنجم تمام فعالان اقتصادي تحت هر شرايطي چه معاف و چه غير معاف بايد اظهارنامه ارایه دهند. پيش از اين برخي مشاغل مانند نيروهاي نظامي، موسسات خيريه، آستان متبركه و موسسات عام​المنفعه چون از پرداخت ماليات معاف هستند اظهارنامه ارائه نمي‌دادند اما از این پس باید اظهارنامه 12 ماهه 93 را تسليم كنند.

وي با اشاره به وضعیت پرداخت مالیات از سوی فعالان فرهنگی افزود: البته در بند ل ماده 139 يكسري فعالان فرهنگي كه با مجوز اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی كار مي‌كنند، در چارچوب اساس نامه مي‌توانند از پرداخت ماليات معاف شوند و انتشارات و آموزشگاه‌هاي فرهنگي از اين قبيل موارد محسوب مي‌شوند.

کاویانی گفت: به كساني كه معاف از ماليات هستند توصيه مي‌كنيم كه از بایت تسليم اظهارنامه نگرانی نداشته باشند زيرا ما از اطلاعات اظهارنامه‌ها فقط براي موارد خاصي استفاده مي‌كنيم زیرا بايد براي نظم و انضباط مالي، فرآیندهای گردش پول و كالا و خدمات ثبت شود.

موسسات اعتباري غير مجاز هم باید مالیات بدهند

مديركل امور مالياتي خوزستان بيان كرد: موسسات اعتباري غير مجاز هم كه اكنون فعاليت مي‌كنند بايد اظهارنامه مالياتي تسليم و ماليات پرداخت كنند.همچنین ​از صنايع بزرگ استان مانند صنايع فولاد و گروه ملي فولاد ماليات با توجه به فروش كالا اخذ مي‌شود.

وی با بيان اينكه يكي از دقيق‌ترين و با عدالت‌ترين ماليات​ها، ماليات بر حقوق است،به اخذ ماليات از مسكن نیز اشاره و خاطرنشان کرد: از مسكن شخصي هيچ گونه مالياتي اخذ نمي‌شود اما زماني از مسكنی ماليات مي‌گيريم كه به اجاره واگذار شود و ميزان آن معمولا معادل 1.5 تا 2 ماه مبلغ اجاره در هرسال است و از صاحبخانه گرفته مي‌شود.

فوتباليست‌ها هم مالیات پرداخت می‌کنند

حذف بخش زيادي از فرارهاي مالياتي با تكميل طرح جامع

کاویانی با اشاره به اخذ ماليات از فوتباليست‌ها گفت: ماليات از تمام ورزشكاران اخذ مي‌شود و به طور كلي هر كاري كه درآمد داشته باشد، مشمول پرداخت ماليات پرداخت می‌شود. فوتباليست‌ها نيز از اين قانون مستثني نيستند و براساس قرارداد هايشان اظهارنامه تسليم و ماليات پرداخت مي​كنند.

وی درباره فرارهاي مالياتي و راه‌هاي مقابله با آن‌ گفت: براي كشف و شناسايي درآمدهاي مشاغل مختلف كارهاي زيادي انجام شده است. برخي از فرارهاي مالياتي ناشي از معافيت قانوني برخي مشاغل از پرداخت ماليات است. گروه‌هايی نيز که در مناطق آزاد كار مي​كنند و یا گروه‌هايي كه به صورت قاچاق و زير زميني مشغول به كار هستند از این جمله هستند.

کاویانی گفت: ​با تكميل طرح جامع مالياتي بخش زيادي از فرارهاي مالياتي حذف خواهد شد و در كنار آن قانون مالياتي كشور شفاف تر مي‌شود. با اجراي اين طرح، اصلاح قانون ماليات​هاي مستقيم و تبديل قانون ارزش افزوده به قانونی دائمي، قطعا خواهیم توانست كشور را با ماليات اداره كنيم.

سبقت درآمدهای مالیاتی از نفتی، برای اولین بار

مدیرکل امور مالیاتی خوزستان اظهار کرد: با توجه به ظرفيت​هاي درآمد مالیاتی كه در خوزستان ديده مي‌شود، امکان کاهش وابستگي به درامدهاي نفتي وجود دارد و اين مساله اثبات شده است زيرا امسال اولين سالي است كه درآمدهاي مالياتي از درآمدهاي نفتي سبقت گرفت.

وی با اشاره به قانون ماليات​ ير ارزش افزوده تصريح كرد: ​قانون ماليات بر ارزش افزوده يكي از قوانين خوبي است كه واقعا جاي آن در قوانين مالياتي كشور خالي بود. اكنون در حلقه ششم اين قانون قرار داريم اگر هفت مرحله آن اجرا شود، مي تواند كمك خوبي به كشور كند.

کاویانی تصریح كرد:​ قانون ماليات بر ارزش افزوده، در قالب دو بخش درآمدي و عوارض شهرداري اخذ مي‌شود که با اخذ عوارض در قالب اين قانون، از نظر درآمدي خيلي به شهرداري‌ها كمك كرديم. سال گذشته 5.3 درصد ماليات و 2.7 درصد عوارض از فروش كالاها و خدمات اخذ شد امسال نيز اين عدد به 3 درصد عوارض، ​5 درصد ماليات و يك درصد حق بیمه سلامت رسيده است. سال گذشته از محل این قانون 600 ميليارد تومان عوارض به شهرداري‌ها داديم و امسال نیز يك درصد حق بیمه سلامت را به وزارت بهداشت خواهیم داد.

وی خاطرنشان كرد: امسالبراي مشاغلي كه خريد و فروش عمده دارند، ماليات را افزايش داديم امامالیات مشاغلي كه فروش كمتري داشتند را با يك آهنگ ملايم افزايش داديم. به طور كلي ماليات از مشاغل به صورت يكسان اخذ نمي‌شود، بلكه بر اساس منطقه و ميزان درآمد احتساب مي‌شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار