تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۹۴۷۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روایت ثبت جهانی شوش از زبان مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: اولین جلسه برای ثبت جهانی شوش 2 سال پیش در پایگاه چغازنبیل برگزار شد. خیلی‌ها ما را ترساندند و ‌گفتند شوش موضوعی سنگین و چالشی است اما از این دُر ارزشمند غافل بودند.

افشین حیدری شنبه (20 تیر 94) در آیین استقبال از هیأت میراث فرهنگی خوزستان که برای ثبت جهانی شوش به آلمان رفته بودند در تالار نفت اهواز از زحمات محمدحسین ارسطوزاده، مسؤول پایگاه پژوهشی شوش، تشکر کرد و گفت: ارسطوزاده پیش از این در شوشتر هم موفق به ثبت جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شد.

حیدری توضیح داد: هر چه قدر از حال و هوای سالن اجلاس UN در بن آلمان بگویم کم گفته‌ام. در آن جا پرونده‌هایی از سوی کشورهای مختلف ارایه شده بود که نسبت به تمدن ایران زمین حرفی برای گفتن نداشتند.

او افزود: وقتی به آثار تاریخی کشورهای دیگر نگاه می‌کردیم و آن را با فرهنگ ایران مقایسه می‌کردیم افسوس می‌خوردیم. در کجای دنیا مانند سازه‎های آبی ـ تاریخی شوشتر وجود دارد؟ در کجای دنیا چغازنبیل وجود دارد و در کجای دنیا می‌توان شش هزار سال زندگی را دید؟

حیدری ادامه داد: بعضی اقوام مثالی دارند که می‌گوید هر گاه می‌خواهید کودکی را خوب پرورش دهید به او یاد بدهید که پدرش چه انسان بزرگی و از چه قوم بزرگی بوده است. بزرگ‌ترین اشتباه هر قوم و ملتی فراموش کردن گذشته است. اگر امروز به فرزندان‌مان یاد بدهیم در سرزمین ما چه بزرگانی زندگی می‌کردند مطمئن باشید به افسانه‌های بیگانگان پناه نخواهند برد.

وی تصریح کرد: نترسیم و ایران را به کودکانمان معرفی کنیم. نترسیم همان طور که جوانان شایسته ما زیر پرچم ولایت با عرق ایرانی و اسلامی جنگیدند و از این آب و خاک دفاع کردند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تاکید کرد: امروز مهم‌ترین کاری که باید انجام بدهیم حفاظت از آثار تاریخی است. ما با تمدن ایرانی و اسلامی و با تلاش و همت جوانان در سال‌های آتی پرونده‌های زیادی را ارایه خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر جای جای خوزستان را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که هیچ استانی مانند خوزستان از پراکندگی و تعداد زیاد آثار تاریخی بهره‌مند نیست. ما در بهبهان ارجان می‌بینیم که ثروتی ارزشمند است. در اندیکا به دوره ایلیمایی و نقش برجسته‌های انشان برمی‌خوریم و در حمیدیه و سوسنگرد آثار ارزشمند دوره اسلامی و پیش از تاریخ را شاهد هستیم.

حیدری گفت: باید تلاش کنیم تا بتوانیم استان خوزستان را معرفی کنیم. ثبت جهانی شوش برای ما به این معنا است که ما ثروتی به نام شوش داشتیم و آن را با مردم دنیا تقسیم کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که ای دنیا تو هم بیا در این سرمایه شریک شو. امروز خوزستان پرچمدار ثبت جهانی در کشور است و در آینده آثار بعدی را هم آماده ثبت خواهیم کرد.

او با بیان این که بضاعت ما روی میز است اظهار کرد: باید تلاش کنیم ظرفیت‌های میراثی و گردشگری استان را معرفی کنیم. بنابراین موظف هستیم در امر گردشگری نیز بکوشیم چون گردشگری اقتصاد پویا و امنیت را به دنبال دارد. با گردشگری می‌توانیم مرزهای دنیا را فتح کنیم. با گردشگری می‌توان سفرایی را برای معرفی ایران استخدام کرد که در هیچ کار سیاسی نمی‌توان انجام داد.

حیدری در ادامه از توجه دکتر سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، به خوزستان و به ویژه شوش، فرماندار و انجمن دوستداران میراث فرهنگی این شهرستان و مردم این خطه که تا آخر پای ثبت جهانی شوش ایستادند قدردانی کرد و گفت: با این اتفاق بزرگ چرخ‌های توسعه در شوش سرعت بیشتری خواهند گرفت و این اداره کل نیز با تمام امکانات خود در جهت توسعه گردشگری شوش تلاش خواهد کرد.

وی همچنین از رسانه‌های خوزستان که در مسیر ثبت جهانی شوش همراهی کردند تقدیر کرد و حمایت‌ها و انتقادات سازنده اصحاب رسانه را عاملی موثر در تحقق اهداف اداره کل میراث فرهنگی خوزستان دانست.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان این که میراث فرهنگی مرز نمی‌شناسد گفت: با معرفی آثار تاریخی باید تلاش کنیم در سطح دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

در پایان این مراسم از موسی سلامی، نوازنده موسیقی علوانیه، تقدیر و تشکر شد. همچنین قرار شد در روزهای آینده جشن بزرگ ثبت جهانی شوش با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مسؤولان استانی در شهر شوش برگزار شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار