تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۹۴۸۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خلف وعده کارخانه های قند؛
طلب چغندرکاران خوزستانی پرداخت نشد
کارخانه های قند اصفهان با گذشت چند ماه از دریافت محصول چغندرقند کشاورزان خوزستانی و تبدیل آن به شکر و عرضه در بازار مصرف با خلف وعده ، مطالبات کشاورزان چغندرکار خوزستانی را پرداخت نمی کنند.

طرح احیای کشت چغندرقند در خوزستان در حالی از سال زراعی گذشته در این استان کلید خورد که کشاورزان چغندرقند کار خوزستانی به دلیل تعطیلی کارخانجات چغندرقندی استان خوزستان از سال های گذشته به ناچار محصول خود را به کارخانجات قند اصفهان و کرمانشاه انتقال دادند.

انتقال محصول چغندرقند تولید شمال استان خوزستان به کارخانه های قند اصفهان در اردیبهشت ماه امسال در حالی صورت گرفت که این کارخانه ها ، پرداخت مطالبات کشاورزان چغندرقندکار را پس از تحویل محصول به کارخانه متعهد شده بودند.

عیسی بساک یکی از چغندرکاران دزفول که محصول 67 هکتار مزرعه خود را تحویل کارخانه قند نقش جهان اصفهان داده به خبرنگار ایرنا گفت:با گذشت سه ماه از زمان تحویل محصول چغندر قند به این کارخانه هنوز طلب خود را دریافت نکرده ام.

کرم پورعبدالهی فر از دیگر کشاورزان چغندرکار دزفول نیز که 110 هکتار چغندرقند کشت نموده و محصول آن را با عملکرد و کیفیت بالا به و پرداخت هزینه از دزفول به اصفهان منتقل کرده نیز بیان داشت: پیگیری صورت گرفته برای وصول طلب کشاورزان چغندرقند کار خوزستانی از کارخانه قند اصفهان تاکنون بی نتیجه بوده است.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول نیز گفت: سال گذشته با تلاش و دانش بومی دو هزارو 100 هکتار از اراضی دزفول زیرکشت چغندرقند رفت و عملکرد قابل توجه و نمونه ای در سطح کشور بر جای گذاشت.

علی کرمی با اشاره به اینکه در سال گذشته از هر هکتار از اراضی چغندر قند دزفول بطور متوسط 170 تن محصول برداشت شده است گفت:تولید بالای این محصول در دزفول نشانه پتانسیل بالای این شهرستان در تولید چغندرقند می باشد که با سرمایه گذاری و حمایت از بخش کشاورزی و راه اندازی کارخانه قند در منطقه می توان کشت این محصول استراتژیک را رونق بخشید.

کرمی در خصوص مشکل کشاورزان چغندرکار دزفول گفت: کشاورزان چغندرکار شمال خوزستان قراردادی با کارخانه های بنیاد و نقش جهان اصفهان امضا کرده و محصول خود را به این کارخانه ها تحویل دادند اما با گذشت سه ماه هنوز طلب چغندرکاران خوزستانی پرداخت نشده است.

معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول گفت:بر اساس پیگیری انجام شده از سوی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول کارخانه های مذکور مدعی شده اند به دلیل به فروش نرفتن محصول شکر در بازار توان مالی پرداخت مطالبات کشاورزان چغندرقند خوزستانی را ندارند.

وی افزود: در این خصوص مکاتبات فراوانی از سوی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول با سازمان و معاونان وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفته و انتظار می رود به سرعت این مشکل حل تا کشاورزان انگیزه بیشتری برای کشت این محصول استراتژیک داشته و از ضرر و زیان کشاورزان جلوگیری شود.

کرمی اظهار کرد:راه اندازی مجدد کارخانه قند دزفول در شمال خوزستان نقش مهمی در افزایش کشت محصول چغندر قند در استان خوزستان دارد که باید مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد.

با خلف وعده کارخانجات تولید شکر اصفهان در تعهدات خود بیم آن می رود کشت محصول چغندر قند در استان خوزستان که پس از یک دهه دوباره احیا شده بار دیگر به فراموشی سپرده شود.

استان خوزستان در دهه 70 با تولید سالانه حدود 500هزار تن چغندر قند، قطب اصلی این محصول در کشور به شمار می رفت که با تعطیلی دو کارخانه قند دزفول و اهواز که خوراک اصلی آنان چغندر قند بود کشت این محصول رو به افول نهاده و سپس متوقف شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار