تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۹۵۶۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر نظام صنفی کشاورزی دزفول:
افزایش هزینه کشت و کاهش قیمت محصول بخش کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است
در سال‌های اخیر هزینه های کاشت ، داشت و برداشت و نیز قیمت نهاده های کشاورزی چند برابر شده است این در حالی است که قیمت بسیاری از محصولات در بازار کاهش یافته به طوریکه برداشت برخی محصولات از مزرعه به دلیل افت قیمت مقرون به صرفه نیست
دبیر نظام صنفی کشاورزی شهرستان دزفول افزایش هزینه کشت و کاهش قیمت محصولات در بازار را یکی از مشکلات جدی بخش کشاورزی برشمرد و گفت: فعالیت در بخش کشاورزی به دلیل ضرر و زیان وارده اقتصادی و سود آور نیست.

ناصر نظرزاده روز دوشنبه افزود: در سال‌های اخیر هزینه های کاشت ، داشت و برداشت و نیز قیمت نهاده های کشاورزی چند برابر شده است این در حالی است که قیمت بسیاری از محصولات در بازار کاهش یافته به طوریکه برداشت برخی محصولات از مزرعه به دلیل افت قیمت مقرون به صرفه نیست.

وی واردات برخی محصولات از خارج همزمان با فصل برداشت را از دیگر مشکلات جدی بخش کشاورزی برشمرد و گفت: عدم حمایت از بخش کشاورزی و اجرای برخی سیاست های غلط در این حوزه موجب شده کشاورزان با مشکلات متعددی روبرو شوند و تمایلی برای ادامه فعالیت در این بخش نداشته باشند.

دبیر نظام صنفی کشاورزان شهرستان دزفول گفت: برداشت محصول ذرت دانه ای در سال زراعی گذشته در استان خوزستان در شرایطی انجام شد که همزمان مقادیر زیادی ذرت دانه ای از خارج خریداری شده و در انبار ذخیره سازی شده بود و این امر موجب کاهش این محصول در بازار شد.

نظرزاده افزود: در سال 1383 قیمت هر کیلوگرم محصول گوجه فرنگی دزفول در بازار سه هزار و 500 ریال بود و همین محصول در سال زراعی جاری به رغم چندین برابر شدن هزینه کشت ،این محصول با قیمت یکهزار و 700 ریال به بازار عرضه شد و کشاورزان خسارت زیادی متحمل شدند.

وی اظهار کرد: به دلیل مشکلات و خسارات وارد به بخش کشاورزی ،کشاورزان دزفول نتوانسته اند بدهی خود به بانک ها را پرداخت کنند و نسبت به سال زراعی گذشته بدهکارتر شده اند.

دبیر نظام صنفی کشاورزی دزفول به خسارت وارده به ذرتکاران دزفول اشاره کرد و گفت:مطالبات کشاورزان ذرتکار پارسال به موقع پرداخت نشد و این امر موجب شد تا کشت سایر محصولات نیز به دلیل ناتوانی مالی کشاورزان با مشکل مواجه شود.

نظرزاده قیمت ناچیز ذرت دانه ای در بازار را برابر با قیمت کاه و کلش دانست و گفت: در سال گذشته در حالیکه قیمت تضمینی ذرت دانه ای 9 هزار و 600 ریال تعیین شده بود این محصول به قیمت کیلویی شش هزار ریال در بازار خریداری شد.

وی در خصوص مشکل چغندرکاران خوزستانی نیز گفت: کارخانه های قند اصفهان طرف قرار داد کشاورزان چغندر کار خوزستانی مشکل عدم فروش شکر در بازار را بهانه کرده و طلب کشاورزان را پرداخت نمی کنند این در حالی است که در قرارداد منعقده این کارخانه با کشاورزان چغندرکار خوزستانی پرداخت مطالبات کشاورزان منوط به فروش شکر در بازار نشده و کارخانه ها موظف به پرداخت مطالبات کشاورزان چغندرکار می باشند.

وی افزود: با وضعیت پیش آمده و بر خلاف امکان کشت و تولید چغندرقند با بهترین عیار در دزفول کشاورزان منطقه تمایلی به کشت دوباره این محصول نخواهند داشت لذا برای تشویق کشاورزان چغندرکار خوزستانی راه اندازی کارخانه قند در منطقه شمال خوزستان ضروری است.

سالانه دو میلیون تن محصول کشاورزی از سطح 90 هزار هکتار اراضی کشاورزی دزفول برداشت می شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار