تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۹۵۹۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیت‌الله جزایری: ستاد دیه عامل نجات انسان‌های گرفتار است
خوزنیوز: مدیرعامل ستاد دیه کشور در سفر به استان خوزستان، در دیدارهای جداگانه با آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز  ؛ آیت الله شفیعی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و همچنین رئیس کل دادگستری خوزستان دیدار و اقدامات و سیاست‌های ستاد دیه کشور را تشریح نمود.

به گزارش خوزنیوز؛ در این دیدار که با حضور مدیر کل زندان‌های استان و مدیر عامل ستاد دیه خوزستان همراه بود، آیت الله موسوی جزایری با بیان اینکه چنانکه پیش از این نیز تأکید شده، کار ستاد دیه بسیار خداپسندانه و موجب احیاء کرامت انسان‌هاست گفت: اقدامات این ستاد موجب جبران آسیب های غیر عمد و بدون انگیزه مجرمانه ایست که به طرفین دعوا وارد شده است.

نماینده ولی فقیه در استان همچنین افزود: حمایت و همکاری با ستاد دیه حمایت از اقشار بی پناه و آسیب دیده است و ما برای این امر آماده همکاری با ستاد دیه هستیم و چه در محور جذب کمک‌های نقدی برای آزاد سازی زندانیان غیر عمد خصوصاً سادات و چه پیگیری های لازم برای استفاده از حمایت‌های اجتماعی و معیشتی خانواده های این قشر از زندانیان که سرپرستانشان در زندان هستند و خود در معرض آسیب هستند را داریم.

امام جمعه اهواز در خاتمه با تقدیر از خدمات مدیر عامل جدید ستاد دیه استان وی را فردی پیگیر و دلسوز معرفی کرد و با اشاره به گزارشات ارائه شده از سوی مدیر کل زندان‌های استان و تشکر از اقدامات بیان شده گفت: به زودی برنامه بازدید را از زندان اهواز به انجام خواهد رساند.

آیت الله شفیعی هم در دیدار با این هیأت ، با بیان اینکه در شرع و احادیث و تأکید علمای برجسته و صاحبنظر موارد زندان محدود است، کثرت عناوین مجرمانه و همچنین ختم اکثر رسیدگی های قضائی به زندان را علت تراکم جمعیت کیفری در زندان‌ها دانست و گفت: کاهش جمعیت کیفری که مورد تأکید مقام معظم رهبری و دستگاه قضائی است باید به باور مجریان برسد و همگی تلاش کنند تا بسته به مسئولیت خود، ضمن پیشگیری از علل وقوع جرم در جامعه در فرایند رسیدگی هم مجازاتی متناسب را اعمال کنند و تلاش کنند تا جز در موارد ضروری از زندان استفاده نکنند.

این مقام برجسته دینی  در استان همچنین تأکید کرد: زندان مجازاتی بازدارنده است، به بیان دیگر و برابر متون دینی پیش از مجازات مورد اشاره قرار گرفته تا پیشگیرانه باشد اما با شرایط فعلی و میزان استفاده از آن، جنب بازدارندگی این مجازات به حاشیه کشیده شده است.

آیت ا... شفیعی در خاتمه ضمن تشکر از اقدامات مدیر کل زندان‌های استان در بهبود وضعیت زندان‌ها و ایجاد زیرساخت‌های توسعه در این عرصه و همچنین تقدیر از تلاش‌های مدیر عامل ستاد دیه خوزستان ، بر ضرورت فرهنگسازی رفتارهای درست اجتماعی برای پیشگیری از جرم در مجامع آموزشی و اجتماعی هم تأکید کرد و گفت: اینجانب هم  بسته به حوزه کاری، در تبلیغ و ترویج این فرهنگ تلاش خواهم نمود.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان هم در دیدار مدیر عامل ستاد دیه کشور گفت: اعتقاد این است که جای زندانی جرایم غیر عمد در زندان‌ها نیست و در تلاشیم که ضمن کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری در زندان‌ها، بصورت خاص برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و دیه تصادفات از همه ظرفیت‌های موجود قانونی و اجتماعی و حمایتی استفاده حداکثری نمائیم.

دکتر افشار نیا از مهمترین اقدامات دستگاه قضائی خوزستان را در این راستا ایجاد مجتمع قضائی تصادفات در اهواز معرفی کرد و گفت: در این مجتمع کار پذیرش پرونده ها رسیدگی های مدنی و حمایتی از جمله بیمه ها بصورت ویژه دنبال می شود و قطعاً ارتباط ستاد دیه استان با این مجموع می تواند در دستیابی به اهداف حمایتی این ستاد مؤثر باشد.

به گزارش خوزنیوز؛ جولائی مدیر عامل ستاد دیه کشور در این دیدارها ، با بیان اینکه با تلاش‌های ستاد دیه و از بدو تأسیس آن تاکنون بیش از 85000 زندانی از زندان‌ها آزاد شده اند ، گفت: با همت و اراده این ستاد و حمایت و همکاری بسیار اثر بخش مسئولین قضائی و اجتماعی و نمایندگان مجلس، قانون بیمه نامه شخص ثالث هم در مجلس تصویب و برکات آن به جامعه ارزانی شد.

این مقام حمایتی کشور همچنین بر ضرورت فرهنگسازی جامعه برای پیشگیری از وقوع جرم و قانونگرائی مردم تأکید کرد و گفت: رعایت جدی مقررات راهنمائی و رانندگی، رعایت انعقاد مهریه متناسب در پرتو ازدواج آگاهانه، پرهیز از تعهدات مالی فارغ از توان و بضاعت مالی و ... از مواردی است که همواره باید توسط متولیتن امور اجتماعی و آموزشی و فرهنگی گوشزد و به مردم آموزش داده شود و یاد آوری گردد.

شایان ذکر است در سفر مدیر عامل ستاد دیه کشور به خوزستان وی با رئیس و اعضای شورای شهر اهواز ، خبازیان مدیر کل کمیته امداد امام (ره) استان نیز دیدارهای جداگانه ای به انجام رساند، جولائی همچنین در گفتگوی تلفنی با مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ، از اقدامات وی برای برگزاری محفل گلریزان ویژه آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد جامعه فرهنگیان استان تقدیر نمود و بر ضرورت توسعه آموزی های پیشگیرانه از وقوع جرایم برای دانش آموزان مقاطع مختلف نیز تأکید کرد.
:
:
:
آخرین اخبار