تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۹۶۰۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از بایدها و نبایدهای ثبت جهانی شوش‌دانیال؛
شهر باستانی شوش؛ میراثی به عمق تاریخ ایران‌ زمین
شهرستان شوش دانیال(ع) یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان با مرکزیت شهر شوش در شمال غرب استان خوزستان واقع شده است و امسال یونسکو در اقدامی مناسب اما دیرهنگام این شهر را به عنوان میراث فرهنگی جهانی ثبت کرد
شهرستان شوش دانیال(ع) یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان با مرکزیت شهر شوش در شمال غرب استان خوزستان واقع شده است و امسال یونسکو در اقدامی مناسب اما دیرهنگام این شهر را به عنوان میراث فرهنگی جهانی ثبت کرد.

شهرستان شوش دانیال(ع)  یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان با مرکزیت شهر شوش در شمال غرب استان خوزستان واقع شده است، بنا بر اسناد تاریخی در دوره قبل از اسلام این شهر شهرت بین‌المللی داشته و با نام های سوس، شوشا، سوسه و دوره اسلامی سویز خوانده می‌شده است.

قرار گرفتن شوش در اتوبان ترانزیتی جنوب به مرکز و عبور خط راه آهن و وجود مراکز دیدنی، تاریخی و طبیعی سبب شده که شوش به عنوان قطب مهم گردشگری در استان مطرح باشد.

حفاری‌های باستان شناسی نشان می‌دهد که این منطقه در 9 هزار سال پیش از میلاد محل سکونت کشاورزان بوده است. آنها از زندگی خود آثاری بر جای گذاشته‌اند که اکنون به صورت تپه‌های گوناگون باستانی کشف شده است.

در 5 هزار سال پیش از میلاد در این مکان مردم در قلعه زندگی می‌کردند و از 4 هزار سال پیش زندگی در شوش به صورت شهری در آمده است.

شهر باستانی شوش؛ میراثی به عمق تاریخ ایران‌ زمین

تاریخ نویسان می‌گویند متأسفانه در زمان اردشیر اول در اثر آتش سوزی بزرگی اکثر بناهای شوش از بین رفتند. بقایای این آثار باستانی در قرن بیستم از زیر خاک بیرون آمدند. قسمت عمده‌ای از آنها در اثر تسطیح دشت خوزستان برای اهداف کشاورزی از بین رفته است و جنگ تحمیلی نیز خسارات زیادی به آثار باستانی وارد کرده است.

به گواه نگاشته‌های تاریخ معاصر ایران باستان شناسان فرانسوی حجم عظیمی از آثار باستانی شوش را از ایران خارج کردند و برای این منظور از راه آهن و تعداد زیادی کشتی و کار شبانه‌روزی هزاران برده و کارگران ایرانی استفاده می‌کردند.

امروز تقریباً موزه‌ای در گوشه‌ای از جهان نیست که آثار متعددی از شوش در آن نباشد و این نشان‌دهنده ابعاد وسیع غارتگری آثار شوش باستان در چند دهه است.

پرونده محوطه تاریخی شوش در سی و نهمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) که تیر ماه 1394 در شهر بن آلمان برگزاری شد با موافقت اعضا به ثبت جهانی رسید و به عنوان هجدهمین اثر میراث جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

پس از بررسی پرونده ثبت جهانی محوطه باستانی شوش،  پرونده میراث فرهنگی شوش شامل کاخ شاوور، آپادانا، دروازه شرقی، هدیش، شهر پانزدهم، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش و مجموعه بناهای دوره اسلامی، تپه‌های آکروپول و قلعه فرانسوی‌ها است.

شهر باستانی شوش؛ میراثی به عمق تاریخ ایران‌ زمین

جهانی شدن امکانات


سعید دیناروند در همین رابطه اظهار داشت: همان‌گونه که شوش ثبت جهانی شد باید امکانات شوش نیز در حد جهانی و مناسب باشد، امسال با در نظر گرفتن چند خانه در شوش، روند اسکان گردشگران داخلی و خارجی را همانند اسکان آن‌ها در روستای خمات توسعه خواهیم بخشید  و از آنجا که تعداد هتل‌ها و مسافرخانه در شوش کافی نیست درصدد تشویق سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای ساخت هتل هستیم.

وی با اشاره به اینکه برای شوش باید جهانی اندیشید، گفت: از مسئولان میراث فرهنگی استان و کشور انتظار داریم به شوش نگاهی ویژه داشته باشند و برای اینکه شوش به واقع جهانی شود نیازمند یک عزم کشوری است.

رئیس میراث فرهنگی شوش عنوان کرد: با ثبت و جهانی شدن شوش اکنون 7 هزار سایت باستانی جهانی شوش را تحت پوشش خود قرار داده‌اند که این موضوع می‌تواند با تردد گردشگران به شوش نوعی فرهنگ سازی برای حفظ آثار شوش شود و نیز براساس تفاهم نامه ای که با آموزش و پرورش منعقد کردیم بازدید رایگان دانش آموزان را از مناطق باستانی شوش با هدف ایجاد فرهنگ حفظ آثار تاریخی از کودکی در بین دانش آموزان مهیا ساختیم.

شهر باستانی شوش؛ میراثی به عمق تاریخ ایران‌ زمین

راه اندازی تفریح‌گاه‌های آبی


رضا نجاتی نیز اظهار داشت: ثبت شوش افتخار بزرگی برای کشور به عنوان تمدنی 7 هزار ساله به شمار می‌رود که به عنوان امانتی از اجداد ما باید در حفظ آن گام برداریم.

وی افزود: امسال با توجه به موقعیت شوش و مبحث زیباسازی شهر افزایش خدمات رفاهی و مبلمان شهری را شاهد خواهیم بود، این خدمات با توجه به نیاز ذائقه امروزی توسعه می‌یابد و نیز یکی از آمادگی های ما برای توسعه زمینه های گردشگری راه اندازی مینی بوس های آبی در رودخانه شاوور است.

فرماندار شوش با بیان اینکه جذب سرمایه گذار و بخش های خصوصی را برای افزایش ساخت هتل‌ها، مجتمع های رفاهی، سرگرمی و فرهنگی را در دستور کار داریم، بیان کرد: این برنامه‌ها را می‌توان  با پشتوانه های سیاسی و مالی محقق ساخت.

وی با بیان اینکه شوش گنجینه ای از ظرفیت‌ها است، عنوان کرد: برای اینکه شوش به واقع جهانی شود عزم ملی در کنار اعتبار ملی نیاز است به همین دلیل مسئولان کشوری و استانی علاوه بر اعتبارات معمول، اعتبار جداگانه‌ای برای عمران شهری و زیرساخت های شوش در نظر بگیرند.

شهر باستانی شوش؛ میراثی به عمق تاریخ ایران‌ زمین

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های تاریخی


سید راضی نوری نیز با تاکید بر اهمیت تاریخی شهر شوش می‌گوید: ثبت جهانی محوطه باستانی شوش رویداد خوبی است به شرطی که از همه ظرفیت‌های آن استفاده شود.

وی افزود: چغازنبیل شوش نخستین اثر ثبت جهانی ایران است اما پس از ثبت جهانی این اثر هیچ تحولی در ساخت زیرساخت‌های گردشگری این شهر ایجاد نشد.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شوش هرساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است اما زیرساخت‌های گردشگری این شهرستان در حد و اندازه شوش نیست.

وی با اشاره به وجود حرم مطهر دانیال نبی(ع) در این شهرستان گفت: امیدوارم مجموعه میراث فرهنگی خوزستان با توجه به فضای فرهنگی و معنوی شهرستان شوش دانیال(ع) زیرساخت‌های گردشگری را در این شهرستان ایجاد کند.

نوری بیان کرد: البته به غیر از زیرساخت‌های گردشگری باید مراکز تفریحی در شهرستان شوش دانیال(ع) ایجاد شود تا گردشگران بتوانند از این ظرفیت‌ها هم استفاده کنند.

جهانی شدن شوش بدون شک یکی از ظرفیت‌هایی است که در خوزستان ایجاد شد اما مرحله مهم‌تر از ثبت جهانی محوطه باستانی شوش ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و افزایش خدمات رفاهی در این شهرستان است.

با توجه به گرم بودن اکثر شهرهای خوزستان از جمله شوش باید برنامه‌ای برای جذب گردشگر در 6 ماه از سال که هوای استان رو به گرمای غیر قابل تحمل می‌رود، محسوس است.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار