تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۹۶۰۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ترسناک ترین موتور جستجوی دنیا
این موتور جستجو قادر است چیزهایی را به شما نشان دهد که گوگل توان یافتن آنها را ندارد. نوع عمل و کارکرد این موتور جستجو به گونه ای است که به آن لقب موتور جستجوی هکرها را داده اند. موتور جستجویی که قادر است همه دستگاه های متصل به اینترنت را به راحتی پیدا کند.

به گزارش «تابناک» موتور جستجوی Shodan – اینجا – که در سال 2009 راه اندازی شده است، بیش از آنکه مشغول انجام عملیات معمول جستجوی اینترنتی باشد، مشغول کند و کاو در دنیای IoT یا اینترنت اشیا است. «جان مترلی» سازنده این موتور جستجو نام این موتور جستجو را از رایانه ای شریر در بازی کامپیوتری System Shock اقتباس کرده است.

در حال حاضر، این موتور جستجو همچنان با این نام خوانده میشود، به آن لقب موتور جستجوی هکرها و ترسناک ترین موتور جستجوی دنیا را داده اند:

ترسناک ترین موتور جستجوی دنیا

موتور Shodan چیزهایی را به شما نشان میدهد که گو قادر به یافتن آنها نیست. از آنجایی که کار اصلی این موتور جستجو یافتن همه دستگاه های متصل به اینترنت است، طولی نکشید که به سرعت تبدیل به موتور جستجوی مورد علاقه هکرها شود. در واقع عمل اصلی این موتور جمع آورد و ایندکس کردن همه آدرس های Http متعلق به دستگاه های متصل به اینترنت است. ایندکس کردن این اطلاعات بر اساس نام کشور، سیستم عامل و برند است.

قدرت موتور جستجوی Shodan ناشی از این واقعیت است که این موتور جستجو قادر است تا چراغ های راهنمایی، دوربین های امنیتی، سیستم ها کنترل پمپ های بنزین و گاز، نیروگاه ها و حتی رآکتورهای هسته ای را شناسایی کند. اغلب این خدمات عمومی از امنیت آنلاین اندکی برخوردار هستند و زمانی که به تروریست ها یا هکرها معرفی شوند نتیجه این امر میتواند فاجعه بار باشد.

اگر شما دوربین امنیتی متصل به اینترنت در منزل خود کار گذاشته باشید، هکرها به سادگی با این موتور جستجو قادر به یافتن آن هستند. هرچند کار ساده ای نیست، اما به هیچ وجه غیر ممکن هم نیست.

میلیونها دستگاه متصل به اینترنت همچون دوربین های مدار بسته در حال حاضر وجود دارند که یا عملا از گذرواژه استفاده نمیکنند و یا از گذرواژه های پیش فرض برخوردارند. در واقع Shodan در بین این گونه دستگاه ها میخزد و اگر یک حساب کاربری Shodan داشته باشید، 50 نمونه از آنها را به شما نمایش میدهد.

البته و قطع به یقین استفاده از Shodan تنها به این منظور نبوده و مسلما هدف طراح آن نیز در ابتدا یک چنین موردی نبوده است. اما به مرور زمان استفاده از این موتور جستجو به سوء استفاده تغییر کرده است و آن را تبدیل به موتور جستجوی هکرها و ترسناک ترین موتور جستجوی دنیا کرده است.
:
:
:
آخرین اخبار