تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۹۶۱۲۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا جاده‌های خوزستان حادثه‌خیزند؟
شرایط جاده‌ها، یکی از عوامل وقوع تصادف‌ها است و متاسفانه کشور ایران از حیث آمار مرگبارترین حوادث جاده ای، جزو رتبه‌های اول در سطح جهان است.

جاده یکی از عوامل مهم در وقوع تصادفات است؛ وجود مشکل در جاده موجب افزایش آمار تصادفات و با رفع مشکل نیز آمار وقوع تصادفات کاهش می‌یابد، چنانچه در سال‌های اخیر با بهبود جاده‌ها و رفع نواقص خودروها، آمار تصادفات تا حدودی کاهش یافته است.

تاثیر رویه راه بر ایمنی جاده‌ها

مراد مهری، معاون راه‌سازی اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به تاثیر وضعیت آسفالت بر وقوع حوادث جاده‌ای بیان کرد: هرچه وضعيت رويه آسفالت نامناسب‌تر باشد بر ميزان تصادفات افزوده مي​شود.

وی گفت: طبق تحقيقات انجام شده، بالا بودن کیفیت رويه راه، تاثير زيادي در ايمني راه​ها خواهد داشت.

مهری عنوان كرد: استان خوزستان از نظر حمل بار و كالا و همچنين حمل مسافر رتبه دوم را در كشور دارد، و در این شرایط وسايل نقليه نقليه عموما سنگين تردد زيادي در محورهاي خوزستان دارند. عبور وسايل نقليه سنگين موجب مي​شود رويه​ها خيلي زود به مرز خستگي برسد كه در اثر اين خستگي قطعا جاده دچار شكست​هايي مي​شود و در نهايت شرایط نامطلوب جاده منجر به افزايش تصادفات خواهد شد.

وی اظهار کرد: در محورهايي مانند اهواز – انديمشك كه از نوع ترانزيتي بوده و از جنوب به شمال و مركز استان خوزستان امتداد دارد، روزانه حدود 11 تا 12 هزار وسيله نقليه تردد می‌کنند. در این محور با انجام اقداماتی مانند لكه​گيري و روكش، سعي شده از ميزان تصادفات كاسته شود كه خوشبختانه این اقدامات موفق بوده است.

معاون راه‌سازی اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان افزود: دومين محور پراهميت در استان خوزستان، محور اهواز – هفتگل – باغملك – ايذه به استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان است كه از لحاظ ترافيكي بسيار مهم است. متاسفانه این مسیر، يك محور دوخطي است و ترافيك سنگين در آن وجود دارد. اين محور در اثر ترافيك سنگين دچار مشكلات رويي آسفالت شده كه این شرایط، نقش پررنگي در وقوع تصادفات در این محور دارد.

وي گفت: يكي ديگر از محورهاي مهم، محور رامهرمز به بهبهان به استان‌های كهگيلويه و بوير احمد و بوشهر است كه شرايط آن مشابه محورهاي قبلي است.

مهری اظهار كرد: در آسفالت در مناطق گرمی مانند خوزستان با توجه به بالا بودن درجه حرارت بايد از قيرهاي 50/40 استفاده شود؛ این نوع قیر در مقابل گرما مقاومت بيشتري دارد و درجه نفوذ آن كمتر است و لايه​هاي آسفالتي که با اين نوع قير درست شده‌اند، كمتر دچار قيرزدگي مي​شوند ولي متأسفانه قیر 50/40 نه در پالايشگاه آبادان و نه در جاي ديگری از خوزستان توليد نمي​شود. در چند سال گذشته فقط پالايشگاه اصفهان این قیر را تولید کرده داشته كه از آن به ما نمي​داده است. به این ترتیب در جاده‌های خوزستان به اجبار از قير 70/60 استفاده شده كه در مقابل گرما درجه نفوذ بيشتري دارد.

وي عنوان كرد: اين نوع قير در مقابل گرما درجه نفوذ و نقطه رواني بيشتري دارد و عموما در فصل تابستان درجه حرارت آسفالت در برخی مواقع به بالاي 70 درجه سانتی‌گراد نیز مي​رسد. این افزایش حرارت، موجب مي​شود آسفالت حالت شل​شدگي به خود گرفته و در اثر ترافيك و ترمزهاي ايجاد شده معمولا خرابي​هاي از نوع قوسي يا هلالي و قيرزدگي به وجود آید.

مهري گفت: در مناطق سردسير كشور بهتر است براي​ آسفالت از قير 100/80 استفاده شود كه این نوع قیر در کشور توليد مي​شود ولي قير 50/40 كه براي مناطق گرم بهتر است، متاسفانه توليد نمي​شود و مجبوريم از يك رده پايين​تر يعني 70/60 استفاده كنيم.

وي افزود: نوع رويه آسفالت استفاده شده با توجه به منابع مالي حداقل 5 سال كارايي دارد و بعد از آن اقدام به ترميم و بازسازي مجدد مي​شود.

آسفالت نامرغوب و تصادفات رانندگی

سرهنگ عادل مجدمی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان نیز در این زمینه اظهار کرد: مناسب نبودن زيرساخت آسفالت جاده​ها منجر به ترك​خوردگي يا كندگي آسفالت مي​شود و همين ترك​خوردگي، موجب انحراف خودروها به چپ يا راست و وقوع تصادفات مي​شود.

وی با اشاره به نحوه وقوع تصادفات در اثر کندگی آسفالت بیان کرد: طبيعتا زمانی که رانندگان به كندگي آسفالت مي​رسند، صرفا به خاطر اين‌كه خودروي آنها دچار مشكلي نشود، به چپ يا راست منحرف مي​شوند كه در اين شرايط اگر خودروي ديگري كنار آنها يا روبه‌روي آنها باشد احتمال برخورد و وقوع تصادف وجود خواهد داشت.

مجدمی گفت: اگر آسفالت نامرغوب باشد به خصوص در فصل تابستان دچار مشكل خواهد شد؛ به اين صورت كه خودرو در صورت مواجهه با مشكل، به جاي اين‌كه در فاصله 10 متری خط ترمز، متوقف شود با توجه به لغزنده بودن سطح جاده​ها و عدم ايجاد اصطكاك لازم بين لاستيك و سطح جاده، مسافت بيشتري را براي توقف طي خواهد كرد که منجر به وقوع تصادف مي​شود.

وی افزود: نامرغوب بودن آسفالت همچنين موجب مي​شود عمر خط​كشي​ها و علامت​هاي موجود بر سطح آسفالت كاهش پيدا كند و پس از مدت كمي محو شده و تغيير رنگ دهد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان با بیان این که در برخی از مناطق خوزستان، آسفالت جاده​ها بايد هر سال تجديد شود، اظهار كرد: اخيرا تجديد آسفالت كمتر اتفاق مي​افتد و بيشتر ترميم مي​شود.

لزوم استفاده از سیستم‌های کنترل و مدیریت سرعت

سرهنگ قاسم قدرتی، رییس پلیس راه خوزستان نیز بیان کرد: با توجه به تاثير جاده‌ها در كاهش تصادفات، لازم است اقداماتي در قالب استفاده از سيستم‌هاي كنترل و مديريت سرعت انجام شود.

وي افزود: متاسفانه 2 بزرگراه در خوزستان از میان شهرها و شهرك‌هايي در محور اهواز تا انديمشك می‌گذرند كه حتما باید اقداماتی جهت تغيير مسير اين بزرگراه‌ها و تبديل آن به آزادراه و خارج كردن آن از حوزه منطقه مسكوني و شهري انجام شود. در غیر این صورت افزايش ترافيك و ترددهاي شهري، موجب افزایش تصادفات عابران، موتورسوارها و دوچرخه‌سوارها می‌شود.

قدرتی گفت: مسير ديگر ورودي و خروجي خوزستان در محور اهواز به هفتكل، باغملك، ايذه، و دهدز با توجه به دو طرفه بودن و عدم تفكيك مسير رفت و برگشت این جاده، خطرات بالقوه و تصادفات شاخ به شاخ زيادي را موجب مي‌شود كه تجارب ساليان گذشته نشان داده اين تصادفات با فوت و جرح بالا همراه بوده است. در اين مسيرها علاوه بر تقويت تيم‌هاي گشت و اعزام تيم‌هاي نامحسوس، از ظرفيت‌هاي مردمي نیز در قالب گشت‌هاي مردمي استفاده مي‌شود.

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان نیز پیش از این در نشست شورای ایمنی راه‌های خوزستان با بیان این که باید با ایمن سازی جاده های استان میزان مرگ و میر جاده ای در این استان به صفر برسد، گفته بود: براساس آمارها و اطلاعات موجود، کمبودهایی در خصوص تعداد کم ایستگاه‌های اورژانس بین‌راهی و پاسگاه‌ها در جاده‌های استان وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم عمل دستگاه‌های مربوطه به تعهدات خود در زمینه ارتقا ایمنی و استاندارد جاده‌های استان بیان کرده بود: در این راستا اداره‌کل راه و شهرسازی باید به خوبی بر روند اجرایی شدن این تعهدات نظارت دقیق داشته و کمی‌ها و کاستی‌ها را شناسایی کند.

استاندار خوزستان گفته بود: وضعیت جاده‌ها و آمار تصادفات به فرهنگ عمومی مردم، میهمانان و فرهنگ افراد مختلف بستگی دارد که تعدد فرهنگ‌ها در استان به دلیل مهاجرپذیری قدری کار را دشوار کرده است.

با توجه به آثار زیان‌بار تصادفات ترافیکی بر پیکره جوامع، لازم است توجه بسیاری در حوزه ایمنی جاده‌ها اعمال شود. متاسفانه سالانه رقم قابل توجهی در استان خوزستان جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهند. امید است در این شرایط، با تلاش مسئولان در بهبود وضعیت جاده‌های استان، روزی شاهد به صفر رسیدن میزان مرگ و میر جاده‌ای باشیم.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
2
نه دلیل اصلی عرض جادها نسبت به ترافیکه جاده بین استانمون با اصفهان با وجود تریلی و تمام وانت ها بار باری و مسافران و اتوبوسها تنها 1خط است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
2
متاسفانه فقدان سواد در نزد مسولان فعلی راه و شهرسازی بیداد می کند یکی نیست از مسولان بپرسد مگر جاده اهواز خرمشهر قبل از انقلاب توسط همین قیر ساخته نشده و بعد از 30 سال همچنان در حال خدمت . آنچه در حال حاضر بیش از هرچیز مورد نیاز است نظارت اصولی بر ساخت راه ها می باشد و نه بهانه گیری که یک روز قیر نیست یک روز قیف نیست و....
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
0
2
به نظر من کاهش میزان کشته های جاده ای نیاز به برنامه ریزی جهت رفع نقاط سانحه خیز و افزایش سطح سرویس راههای استان دارد و ارتباطی با قیر ندارد
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
0
2
استان خوزستان به لحاظ برخوردآری از انواع جاده در رتبه بسیار پایینی در کشور قرار دارد و همین میزان اندک راه دارای اشکالات عدیده ای از نظر هندسی و طراحی می باشند که بنده در جریان هستم که این موضوع در طرح پژوهشی که توسط دانشگاه شهید چمران به انجام رسید کاملا یه اثبات رسیده است ولی افسوس که هیچ آثاری از اجرای آن برنامه در استان دیده نمی شود و مسولین مریوطه رسیدگی نمی کنند
:
:
:
آخرین اخبار