تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۹۶۲۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
میزبانی اهواز برای سمینار بین المللی مهندسی رودخانه به ربع قرن رسید
مشاور استاندار خوزستان در امور آب و دبیر دهمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه، از برگزاری این سمینار در روزهای 29دی تا یکم بهمن امسال در دانشگاه شهید چمران اهواز خبر داد و گفت: میزبانی این سمینار امسال به بیست و پنجمین سال خود می رسد.

مهدی قمشی در جمع خبرنگاران از شروع به کار کمیته اجرایی این سمینار خبر داد و افزود: برگزاری سمینار مهندسی رودخانه در خوزستان به جهت شهرت بی نظیر آن، از اهمیت خاصی در این استان برخوردار است.



وی اضافه کرد: این سمینار دو سالانه که برگزاری نخستین دوره آن به 25سال پیش برمی گردد، در پنج دوره به صورت ملی و از دوره ششم به بعد به صورت بین المللی برگزار شده و امسال اهواز میزبان برگزاری پنجمین دوره بین المللی آن خواهد بود.

قمشی، مدیریت رودخانه با رویکرد توسعه پایدار را محور اصلی این دوره از سمینار عنوان و اظهار کرد: با توجه به چالش های رودخانه های خوزستان و کشور، بهره برداری از این منابع با نگاه توسعه پایدار به عنوان محور اصلی سمینار انتخاب شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به برگزاری این سمینار در دانشکده علوم این دانشگاه گفت: دو روز نخست سمینار رودخانه به ارائه مقالات و سخنرانی ها و روز پایانی آن به بازدید حاضران از سدها، سازه های هیدرولیکی و سازه های قدیمی و جدید در کنار رودخانه های استان به منظور آشنایی کارشناسان و میهمانان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود بیش از یک هزار نفر در این سمینار حضور یابند، ادامه داد: در سه هفته اخیر سه شخصیت بین المللی از ایتالیا، آمریکا و دانشگاه برلین آلمان برای حضور در سمینار اعلام آمادگی کرده اند.

قمشی گفت: از شخصیت های بسیاری برای حضور در سمینار دعوت شده که بی شک تعداد حاضران از بین اینها برای ارائه مقاله و نیز سخنرانی کلیدی بیشتر از سه نفر خواهد بود.

وی ادامه داد: این سمینار توسط دانشگاه شهید چمران اهواز، سازمان آب و برق خوزستان، استانداری خوزستان و شرکت مهندسی مشاور دزآب به عنوان مجریان اصلی برگزار می شود و دیگر دستگاه ها هم در برگزاری آن مشارکت دارند.

قمشی افزود: در کنار برگزاری سمینار علاوه بر مقاله و بازدید تشکیل کارگاه های آموزشی و برپایی نمایشگاه هایی نیز پیش بینی شده است.

وی گفت: سمینار رودخانه از نظر جایگاه علمی و به جهت سابقه و دقت نظر در انتخاب مقالات و سخنرانان در کشور و جهان رتبه خوبی دارد و تلاش می شود در این دوره هم با دقت کار را پیش برده و با ظرافت خاصی مقالات بررسی و سخنرانان انتخاب شوند.

دبیر دهمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه گفت: با توجه به وجود 25درصد آب های سطحی کشور در خوزستان و درگیری این استان با مسایلی مانند انتقال آب، سد گتوند، سیلاب ها، آورد رودخانه ها، آلودگی ها و کیفیت آب، برگزاری این سمینار اهمیت بسیاری برای ما دارد و ضرورت دارد این مباحث در نشست های مختلف مورد بررسی موشکافانه قرار گیرد.

پایداری این استان منوط به زنده بودن رودخانه های کارون و کرخه است

همچنین دبیر علمی دهمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه و معاون مطالعات پایه و طرح های جامع سازمان آب و برق خوزستان گفت: پایداری این استان منوط به زنده بودن رودخانه های کارون و کرخه است.

هوشنگ حسونی زاده افزود: این رودخانه ها باید زنده بمانند؛ چرا که زنده ماندن آنها موجب رونق، پایداری و توسعه خوزستان که مهمترین رودخانه های کشور در آن جاری است، خواهد شد.

وی اضافه کرد: با وجود تلاش های بسیار برای انتقال دبیرخانه سمینار از خوزستان به نقطه ای دیگر، خوشبختانه این استان میزبانی آن را همچنان بر عهده دارد و به عنوان یک مثلث علمی و اجرایی عامل ارتباط صنعت و دانشگاه و بین دستگاه های اجرایی و مهندسان مشاور است.

حسونی زاده حاصل برگزاری این سمینار را توسعه رشته مهندسی رودخانه در خوزستان و دانشگاه های کشور دانست و گفت: آخرین مهلت دریافت مقالات به صورت کامل از 30 مهر به مدت یک ماه خواهد بود.

وی از دیگر محورهای سمینار به مورفولوژی رسوب و فرسایش رودخانه، مدل سازی، مهندسی رودخانه، سازه های هیدرولیکی و اثرات انتقال بین حوضه ای اشاره کرد.

دبیر علمی سمینار بین المللی مهندسی رودخانه گفت: در نمایشگاه جانبی سمینار، آخرین دستاوردها و تولیدات علمی و دستاوردهای مرتبط با تولید آب ارائه می شود.

وی تصریح کرد: داوری مقالات ارائه شده به دبیرخانه سمینار توسط یکصد نفر از استادان دانشگاه های کشور و کارشناسان مجرب سازمان ها و مهندسان مشاور آب انجام می گیرد.

دهمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه روزهای 29 دی تا یکم بهمن در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار خواهد شد.
:
:
:
آخرین اخبار