تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۹۶۲۵۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مقابله با ریزگردها؛ از دانشگاه تا جامعه؛
پراکندگی مهم‌ترین مشکل تحقیقات در زمینه ریزگردها است
عضو مرکز تحقیقات فناوری‌های زیست‌محیطی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی شاپور اهواز مهم‌ترین مشکل تحقیقات در زمینه ریزگردها را پراکندگی این پژوهش‌ها دانست و گفت: لازم است یک نهاد برای تجمیع و مرکزیت‌بخشیدن به این مطالعات تشکیل شود.

دکتر نعمت‌الله جعفرزاده با اشاره به چالش‌های موجود بر راه تحقیقات پیرامون مقابله با ریزگردها، اظهارکرد: در حال حاضر تحقیقات بسیاری از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف در زمینه ریزگردها انجام می‌شود و نه تنها اشکالی بر این امر نیست بلکه بسیار خوب است که سازمان‌های مختلف در این خصوص احساس مسئولیت می‌کنند اما این تحقیقات نیاز به مرکزیت دارند.

وی افزود: تحقیقات انجام‌شده در حوزه ریزگردها باید در ابعاد مختلف سیاست‌گذاری و نیازسنجی شود تا مشخص شود که درمورد چه چیزی باید مطالعه و پژوهش شود؛ همچنین در انجام این مطالعات باید برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم وجود داشته باشد.

عضو مرکز تحقیقات فناوری‌های زیست‌محیطی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این‌که مهم‌ترین امر در انجام تحقیقات مقابله با ریزگردها پشتیبانی از آن است، گفت: لازم است نهادی تشکیل شود تا در نهایت نتایج تحقیقات به آن ارایه شود و این نهاد می‌تواند مسئولیت هم‌افزایی، تجمیع بین سازمان‌ها و اشتراک اطلاعات موردنیاز نهاد را بر عهده بگیرد.

جعفرزاده ادامه‌داد: در زمینه ریزگردها به انجام مطالعات پایه نیاز است و در این تحقیقات باید ارتباط سازمان‌یافته وجود داشته باشد تا این پژوهش‌ها دچار تکرار نشود و جنبه اجرایی پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مسئولیت استانداری به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی در استان و مدیریت آن در بروز ریزگردها، این نهاد می‌تواند زیرنظر استانداری تشکیل شود و تمام سازمان‌ها موظف ‌شوند که تحقیقات خود را از کانال این نهاد انجام و نتایج پژوهش‌ها را نیز در اختیار آن قرار دهند.

عضو مرکز تحقیقات فناوری‌های زیست‌محیطی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اهمیت نقش دانشگاه‌ها در انجام این تحقیقات گفت: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که به طور مثال یک دانشگاه امکانات و ابزارهای لازم برای انجام این تحقیقات را در اختیار دارد اما دانشگاه دیگر برای انجام همین مطالعات باید تجهیزات و ابزار لازم را خریداری کند؛ بنابراین باید امکانات دانشگاه‌های استان در زمینه تحقیقات مقابله با ریزگردها به اشتراک گذاشته شود.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید در کنار یکدیگر این تحقیقات را انجام دهند تا ضمن صرفه‌جویی در استفاده از منابع، از تمام ظرفیت‌های استان به‌درستی بهره‌وری شود.

عضو مرکز تحقیقات فناوری‌های زیست‌محیطی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیشترین آسیب ناشی از ریزگردها در استان خوزستان مشاهده می‌شود که خسارات آن در حوزه‌های کشاورزی و صنعت استان مشهود است اما با توجه به دامنه آثار این پدیده، امروز ریزگردها به یک مسأله منطقه‌ای و ملی تبدیل شده‌است.

جعفرزاده تصریح کرد: باید در کنار تحقیقات ریزگردها در مورد کم‌آبی و خشکسالی به‌عنوان عامل اصلی بروز این پدیده نیز توجه و مطالعاتی در این خصوص انجام شود.

وی در مورد حمایت‌های صورت‌گرفته از پژوهش و تحقیقات در این حوزه اظهارداشت: تاکنون حمایت‌های خوبی از انجام این تحقیقات به عمل آمده‌است اما باید گفت که به هر اندازه پژوهشگران بر اجرایی‌کردن تحقیقات مداومت و اصرار نداشته باشند، به همان میزان نیز حمایت‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ به همین جهت لازم است محققان برای انجام مطالعات در این زمینه و جلب حمایت‌ها پافشاری و پیگیری کنند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر حساسیت‌هایی در مسئولان نسبت به موضوع ریزگردها به وجود آمده و یک تفکر حمایتی در سطح مدیران حاکم شده‌است؛ به همین دلیل پژوهش و تحقیقات در مورد ریزگردها باید همچنان ادامه داشته باشد و چراغ آن نباید خاموش شود.

جعفرزاده با بیان این‌که اطلاعات و نتایج حاصل از تحقیقات ریزگردها باید به گوش مردم و مسئولان برسد، گفت: معتقدم که در مورد ریزگردها و انجام تحقیقات درباره آن، به‌درستی اطلاع‌رسانی نشده‌است؛ سال گذشته هنگام بروز طوفان گرد و خاک صداوسیما چند برنامه با حضور مسئولان در خصوص این پدیده برگزار کرد که بسیار تأثیرگذار بود و مردم احساس کردند که کاری در حال انجام است.

وی ادامه‌داد: حتی اگر امکان اطلاع‌رسانی از طریق رسانه رسمی میسر نباشد می‌توان از طریق آگهی‌ها، کانون‌ها و جلسات مساجد این امر را ترویج کرد؛ همچنین مدارس و معلمان ظرفیت بسیار مناسبی برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است که باید به خوبی از آن استفاده شود؛ هدف این است که این اقدامات تأثیرگذار باشد.

عضو مرکز تحقیقات فناوری‌های زیست‌محیطی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی شاپور اهواز در مورد مشکلات اجرایی شدن تحقیقات مقابله با ریزگردها نیز گفت: روح تحقیقات همواره با زمان و انتظار همراه است. نتیجه‌دهی این مطالعات نیز به طور طبیعی زمان‌بر است؛ مشکلات اجرایی‌شدن این تحقیقات دو بخش درونی و بیرونی دارد؛ به‌طور مثال ممکن است که اعتبارات لازم برای اجرای نتایج تحقیقات یا زیرساخت لازم وجود نداشته باشد و یا آن‌که نتایج تحقیقات اجرایی شود اما اثرات آن 10 تا 15 سال بعد مشاهده شود. تثبیت خاک و مدیریت درست منابع آب به‌عنوان یک کار پایه در مقابله با ریزگردها، زمان‌بر و پر‌هزینه است.

جعفرزاده با اشاره به این‌که به دلیل تحریم‌ها به برخی تکنولوژی‌ها دسترسی نداشتیم و این موضوع روند کار تحقیقات را دشوار کرده‌بود، بیان‌کرد: با توافق انجام‌شده، رفع تحریم‌ها و بهبود فضای اقتصادی کشور، امید می‌رود که تحقیقات و برنامه‌های مقابله با ریزگردها با سرعت بیشتری انجام شود؛ در حال حاضر به تحقیقات انجام‌شده در این حوزه امیدوارم و معتقدم با هم‌افزایی پژوهش‌ها و همفکری محققان می‌توان به حل این مشکل کمک بسیاری کرد.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
0
0
جناب آقای دکتر جعفر زاده
ضمن تشکر از دیدگاه های ارزشمند جنابعالی
واقعا جای تعجب است که با توجه به کارهای موازی و البته بعضا ناقص تا کنونه به یک اشتراک نظر و اشتراک مساعی در این زمینه نرسیده ایم.
به نظر برگذاری سمینار های دوره ای منظم و بدون واسطه و بصورت صریح و چالشی در این خصوص لازم است تا از این رهگذر بتوان یک راهکار و رویکرد منسجم را استخراج و در طول زمان مسیر ها را همگ
را نمود. با توجه به چند وجهی بودن این ماجرا لازم است کلیه دستگاه های استانی و منطقه ای بخصوص در استان خوزستان و با محوریت محیط زیست، منابع طبیعی و دانشگاه علوم پزشکی و استانداری و استفاده از شرکت های مشاور و محققین به این مهم دست پیدا کنیم... انشااله
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
0
0
متاسفانه اکثر این تحقیقات نه برای حل مشکل بلکه فقط برای آن استکه پروزه ای انجام شود و فرد محقق از منافع مادی اجرای آن برخوردار شود . این پروزه هایی که این سالها در باره ریزگردها انجام شده ، واقعا چه تعداد و کدامشان در جهت حل مشکل بوده است ؟
ابوالحسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
0
آخه علت مشکل ریزگردها خشکسالی، نابودی تالابها، ندادن حق آبه تالابها، تغییرات اب و هوایی کره زمین ، سد زدن بی رویه و بدون مطالعه بر روی رودخانه ها ، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و بهم ریختن اکوسیستم نواحی بیابانی ، عدم بیابان زدایی، نابودی جنگلها و مرتع ها ، عدم مالچ پاشی در طی ده های اخیر و ... است . اکثر این مطالعات و تحقیقات در خصوص ریزگردها که در دانشگاه انجام می شود اصولی نیست و بیشتر جنبه مادی آن برای فرد مهم است و اصولا تکراری و آنچنان بدرد بخور نیستند. متاسفانه خیلی کارهای تحقیقاتی نه برای پیشرفت علم و نه برای پیشرفت جامعه است و راندمانی از این تحقیقات در اجتماع هویدا نیست.
پیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
0
0
مهمترین مشکل در تحقیقات ریزگردها عدم توجه به تحقیقات کاربردی در زمینه های محیط زیست ، عدم توجه به دستکاری های محیطی بدون توجه به عواقب آن ، سد سازی های بی رویه ، عدم مدیریت آب در کشاورزی ، عدم استفاده از شیوه های نوین آبیاری کشاورزی ، نابودی جنگل ها و مراتع ، حفر فراوان چاه های غیر مجاز، عدم مراقبت و حفاظت از تالابها، استفاده بی رویه از سموم در مزارع و ... می باشد . انشاالله با برنامه ریزی های دقیق هر چه بیشتر مراقب محیط زیست باشیم.
:
:
:
آخرین اخبار