تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۹۶۲۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل دامپزشکی خوزستان: به هیچ وجه شیرمحلی نخرید
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: استفاده از شیر محلی به هیچ وجه مورد تایید نیست.

مصطفی کنارکوهی روز دوشنبه اظهار کرد: مصرف کنندگان به دلایلی مانند استفاده از چربی یا حفظ طعم واقعی شیر تمایل به استفاده از شیر محلی یا شیرخام دارند این در حالیست که این نوع شیر به هیچ وجه موردتایید نیست البته این امر مشروط به رعایت موازین بهداشتی از سوی کارخانجات تولید شیر است.

وی اضافه کرد: شیرخام توسط مراکز غیرمجاز به فروش می رسد زیرا مجوز افراد محلی که هم اکنون اقدام به فروش شیرخام می کنند با عنوان 'ماست بندی' است و اجازه فروش شیر خام ندارند.

به گفته وی، در اهواز حداقل 120 واحد ماست بندی وجود دارد که در منطقه گاومیش آباد و پاستوریزه مستقر هستند که در صورت فروش نرفتن شیر به کارخانه ها آن را به سایر مصرف کنندگان می فروشند ولی این کار تخلف به شمار می رود.

کنارکوهی با اشاره به تخلفاتی که توسط فروشندگان شیر خام انجام می شود، اظهار کرد: مواردی از اضافه کردن نشاسته و یا جوش شیرین به شیر پیدا شده که تشخیص آن توسط مصرف کننده غیرممکن است.

وی تاکید کرد: جوشاندن شیر در منزل به تنهایی نمی تواند عوامل بیماری زا را از بین ببرد و علاوه بر این جوشاندن بیش از حد آن نیز پیوندهای پروتیینی و چربی ها را کامل از بین می برد.

کنارکوهی ادامه داد: در کارخانه های تولیدی،کار پاستوریزه کردن شیر با استفاده از تکنیک هایی انجام می شود که علاوه بر تامین بهداشت شیر، شکستگی پیوندهای مفید نیز به حداقل می رسد.

وی درباره اینکه جو بی اعتمادی نسبت به کارخانه های تولید شیر، باعث گرایش مردم به استفاده از شیرمحلی می شود، توضیح داد: مصاحبه های غیرکارشناسانه باعث ایجاد چنین دیدگاه هایی می شود و نباید به خاطر تخلف تعدادی از تولیدکنندگان، اصل موضوع که همان استفاده از شیر بهداشتی است نقض شود.

وی هدف از کاهش بارمیکروبی شیر را استفاده بیشتر از مشتقات آن دانست و افزود: هر چه بار میکروبی شیر کمتر باشد محصول نهایی مانند پنیر یا ماست کیفیت بالاتری خواهد داشت.

وی گفت: بر اساس نمونه گیری انجام شده بارمیکروبی شیر از ابتدای امسال تاکنون 70 میلیون (میکروب در میلی) بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش چشمگیر دارد.

به گفته وی، استاندارد بار میکروبی شیر یک میلیون تا 9 میلیون است.

در ماه های اخیر، انتشار اخباری مبنی بر تخلف برخی کارخانه های تولید شیر مصرف کنندگان را به خرید شیر محلی متمایل کرده است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده از مواد و یا افزودنی های غیرمجاز در مواد لبنی و شیر تولیدی کارخانجات شیر را تایید کرده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار