تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۹۶۳۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دنیا در انتظار نخستین واکسن مالاریا
دنیا و به خصوص قاره آفریقا برای دریافت واکسن بیماری که حداقل ۲۷۰۰ سال با زندگی بشر همراه بوده و قربانیان بیشماری هم گرفته لحظه شماری می کند: نخستین واکسن مالاریا.

آژانس پزشکی اروپا به عنوان بازوی تنظیم کننده دارویی این قاره که معادل سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به شمار می آید نظر مثبت خود نسبت به نخستین واکسن مالاریا در جهان را اعلام کرد تا گامی بلند به سوی نجات بخشهایی از جهان از جمله قاره سیاه که گرفتار این انگل مرگبار شده اند برداشته شود.

البته اعلام نظر مثبت اروپا نسبت به واکسنی که توسط GlaxoSmithKline تولید شده به معنای صدور مجوز جهانی برای استفاده از آن نیست با این حال در اتخاذ تصمیم نهایی از سوی سازمان بهداشت جهانی برای تولید انبوه و استفاده از آن تأثیر بسزایی خواهد داشت.

اگر این سازمان موافقت خود با استفاده از این واکسن را اعلام کند، شرکت سازنده به سرعت کار تولید انبوه و انتقال آن به کشورهای آفریقایی را آغاز خواهد کرد.

گفته می شود این واکسن که Mosquirix نام دارد، برای تزریق به نوزادان ۶ تا ۱۷ ماهه بی خطر است.

این واکسن بدن را در برابر نوعی از انگل مالاریا موسوم به Plasmodium falciparum محافظت می کند. گفته می شود این نوع از انگل مالاریا یکی از ۴ نوع شدیدا مرگبار این بیماری به شمار می آید.

البته واکسن مشابه دیگری موسوم به PfSPZنیز تولید شده که همچنان مطالعات مربوط به تأیید اولیه آن توسط آژانس پزشکی اروپا در حال انجام است.

۱۳۵ سال پس از کشف انگل مالاریا که جایزه نوبل پزشکی را نیز نصیب کاشف آن کرد این بیماری همچنان قربانی می گیرد.

تنها در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۶۲۷ هزار تن در سراسر جهان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

همچنین گفته می شود ۹۱ درصد از قربانیان این بیماری در سال ۲۰۱۰ ساکن آفریقا بودند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار