تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۹۶۳۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لوزه​هاي كامي را بشناسیم
يك متخصص گوش و حلق و بيني گفت: لوزه​هاي كامي بر خلاف لوزه سوم مي​توانند تا آخر عمر با فرد باقي بمانند؛ این لوزه‌ها شايد كوچكتر شوند اما از بين نخواهند رفت.

امير آب​آب​زاده اظهار كرد: لوزه​هاي كامي در سمت چپ و راست عقب گلو هستند كه اغلب به صورت توده​هاي سفيدرنگ ديده مي​شوند. لوزه كامي به همراه لوزه سوم از بافت‌هاي لنفاوي تشكيل شده​اند و از پس از تولد در سيستم دفاعی بدن دخالت دارند.

وي با اشاره به مشكلاتي كه لوزه​هاي كامي براي فرد ايجاد مي​كنند، افزود: تورم لوزه​های كامي مي​تواند در تنفس، تغذيه و تكلم آثار منفي بگذارد، به خصوص در سنين كمتر از پنج سال كه فضاي حلق هنوز به تكامل نهايي خود نرسيده، این التهاب موجب مي​شود که كودك نتواند به درستي غذا بخورد.

آب​آب​زاده گفت: در سطح لوزه​هاي كامي، شيارهايي قرار دارند كه در بعضي مواقع بيش از اندازه عميق مي‌شوند؛ گاهي ذرات غذا يا بافت​هاي مرده​اي كه از خود لوزه جدا شده​اند، همراه با ترشحات نواحي مجاور در اين شيارها تجمع كرده و عفونت آنها با باكتري​هاي موجود در دهان و حلق منجر به ايجاد بوي نامطبوع دهان مي​شود.

وي عنوان كرد: هر چند لوزه​ها در عملكرد دستگاه ايمني بدن به ویژه در سنين كودكي داراي نقش هستند ولي مشكلاتي كه تورم يا التهاب مكرر آنها ايجاد مي​كند، در بسياري از مواقع سبب مي​شود از نقش آنها چشم‌پوشي و آنها را با عمل جراحي خارج كنيم.

اين متخصص گوش و حلق و بيني با بیان این‌که بهترين زمان براي عمل لوزه​ها، سنين پنچ تا شش سالگي است، ادامه داد: در صورتي كه این عمل در كودكي انجام نشده و به بزرگسالي واگذار شود، عوارض بيشتري را براي فرد به دنبال خواهد داشت. اين عمل از قديمي​ترين عمل​ها است كه قدمتي تقريبا 5​ هزار ساله دارد و امروز تكامل بسیاری یافته و مي​تواند هم به صورت سنتي و همر ليزري انجام شود.

وي عنوان كرد: در برخي افراد كه به عفونت​هاي ميكروبي شديد لوزه دچار می‌شوند، احتمال ابتلا به مشكلات قلبي و كليوي وجود دارد كه در اين صورت حتما بايد عمل جراحي لوزه​ها انجام شود.

آب​آب​زاده در خصوص اقدامات لازم پس از عمل جراحي لوزه​ها توصیه كرد: پس از برداشتن لوزه​هاي كامي، استفاده از غذاهاي نرم و مايعات در چند روز اول بعد از عمل ضروري است و رعايت نكردن این مورد و خوردن غذاهاي سفت و خشك، منجر به خون‌ريزي خواهد شد.

وي افزود: برخلاف لوزه سوم كه تدريجا و تا حدود ده سالگي كوچك و جمع مي​شود، لوزه​هاي كامي مي​توانند تا آخر عمر باقي بمانند و شايد كوچك​تر شوند اما از بين نخواهند نرفت.

يك متخصص گوش و حلق و بيني اظهار كرد: لوزه​هاي كامي ممكن است در دهه سوم و چهارم عمر فرد به خصوص بالاتر از چهل سال، مشكلاتي مانند خور و پف و خفگي خواب را ايجاد كند. يكي از دلايل عمده بزرگسالاني كه از خور و پف و خفگي در حين خواب رنج مي​برند، بزرگ بودن لوزه​هاي كامي است كه بايد براي رفع مشكلات ناشي از آن عمل شود.

وي گفت: اگر دو طرف لوزه به يك اندازه بزرگ باشد، مشكل بزرگي لوزه​ها مطرح خواهد بود اما در صورتي كه يك طرف لوزه به صورت غيرعادی بزرگ‌تر از طرف ديگر باشد، مي​تواند دلالت بر بدخيمي آن داشته باشد. در این حالت فرد حتما بايد به يك پزشك متخصص مراجعه كند زیرا ممكن است نياز به نمونه​برداري وجود داشته باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار