تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۹۶۳۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبی‌پوشان اهوازی و سلامی دوباره به لیگ برتر
استقلال اهواز با تمام فراز و نشیب های چند سال گذشته اش، به لیگ برتر بازگشته و می خواهد با فرصت کمی که در اختیار داشته است، به جنگ تیم های بزرگ لیگ برتر ایران برود
استقلال اهواز با تمام فراز و نشیب های چند سال گذشته اش، به لیگ برتر بازگشته و می خواهد با فرصت کمی که در اختیار داشته است، به جنگ تیم های بزرگ لیگ برتر ایران برود.

تاج اهواز یكی از تیم‌های قدیمی‌ ایران است كه در سال 1327 تاسیس شد. نام این تیم پس از انقلاب به استقلال تغییر یافت. در زمان جنگ تحمیلی آسیب های زیادی به این باشگاه وارد شد و آن‌ها پس از مدتی غیبت در فوتبال كشور از سال 1370 در لیگ دسته یك كشور شركت كردند. رشد استقلال از سال 1380 سریع تر از قبل شد و آن‌ها با مالكیت علی شفیع زاده جایگاه خود را در لیگ برتر كشور تثبیت و به تدریج خود را به تیمی موفق تبدیل كردند. اوج كار استقلالی ها در فصل 86-1385 بود.

آن‌ها تا هفته های پایانی مدعی قهرمانی لیگ برتر بودند. در دیدار ماقبل پایانی استقلال و مس کرمان، شاگردان آبی پوش فیروز کریمی تا پایان دقیقه 90 با تک گل بیگدلی از میهمان خود پیش بودند اما ضربه بازیکنان مس کرمان درحالی که از خط دروازه رد نشده بود، با اشتباه کمک داور مسابقه، به گل تساوی این بازی منجر شد تا با از دست دادن این دو امتیاز، سایپا و استقلال اهواز همچنان با 53 امتیاز به دنبال قهرمانی باشند اما شانس نارنجی پوشان کرجی با توجه به تفاضل گل بیشتر نسبت به حریف اهوازی برای بالای سر بردن جام بیشتر شد و در نهایت در پایان لیگ، سایپا به مقام قهرمانی رسید و استقلالی ها از رسیدن به عنوان قهرمانی بازماندند. از این فصل به بعد افت استقلال اهواز آغاز شد و در نهایت سه فصل بعد، یعنی در فصل 89-88 به لیگ دسته یك و در فصل بعد از آن به لیگ دسته دو سقوط كرد.

یکی از پرطرفدارترین تیم های ایران پس از رخ دادن این اتفاق كه كمتر كسی فكرش را می كرد، به خود آمد و در فصل بعد با قهرمانی در لیگ دسته دو، به لیگ دسته یك صعود كرد و امید را به هواداران این تیم بازگرداند.

آبی پوشان اهوازی با هدایت داریوش یزدی در ابتدای فصل گذشته عملكرد بسیار خوبی را از خود نشان دادند و هواداران را امیدوارتر كردند. در همین شرایط بود كه خبرهایی مبنی بر اعتصاب بازیكنان و اعضای تیم استقلال اهواز به دلیل عدم پرداخت مبلغ قراردادهایشان به گوش رسید و از آن جا بود که این تیم کم کم از شرایط خوبش دور شد. پس از پایان نیم فصل اول ارسطو جهانداری مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز، داریوش یزدی را از سرمربیگری تیم استقلال اهواز بركنار و هدایت این تیم را به حبیب خدریان سپرد.

شاهکار مسوولان استقلال اهواز در نیم فصل دوم اتفاق افتاد؛ جایی كه در یک نیم فصل چهار مربی هدایت آبی پوشان را یكی پس از دیگری به عهده می گرفتند. در ابتدای نیم فصل دوم حبیب خدریان و سپس به ترتیب فریدون حردانی، حسین سیدصالحی و صابر میرقربانی سرمربیگری این تیم را عهده دار شدند تا عدم ثبات استقلالی ها در پایان فصل باعث سقوط شان به لیگ دسته دو شود. تیمی كه تا نیم فصل اول شانس زیادی برای صعود به لیگ برتر داشت، یك باره رو به نزول رفت و به لیگ دسته دو سقوط كرد.

در حالی که در فصل گذشته لیگ یک، مُهر سقوط پای پرونده استقلال اهواز حک شد، فولادنوین دیگر تیم خوزستانی با عملكرد قابل قبولی که داشت به لیگ برتر صعود كرد که این تیم هم به دلیل منع قانونی حضور دو تیم از یک باشگاه در لیگ، نمی توانست در لیگ برتر شركت كند و مجبور به فروش امتیازش شد.

در ادامه و پس از کش و قوس های فراوان برای فروش امتیاز فولاد نوین خوزستان، استقلال اهواز این امتیاز را در تاریخ 21 تیرماه، رسما خریداری كرد تا این تیم پس از پنج سال بار دیگر مجوز حضور در بالاترین سطح لیگ ایران را به دست آورد. این اتفاق در حالی رخ داد که هواداران استقلال اهواز باتوجه به سقوط این تیم به لیگ دسته دو، حضور در فصل پانزدهم لیگ برتر را تقریبا دور از ذهن می دانستند.

خرید این امتیاز قرار بود با همكاری و كمك مالی شهرام شفیع زاده انجام شود و شفیع زاده قصد بازگشت به استقلال اهواز و لیگ برتر را داشت اما به دلیل اختلافاتی كه بین او و ارسطو جهانداری به وجود آمد، از ادامه همكاری با استقلالی ها انصراف داد و جهانداری برای داشتن یك منبع مالی، 51 درصد سهام باشگاه را به محمد ملكی واگذار كرد.

استقلال اهواز پس از خرید این امتیاز زمان زیادی را برای آغاز تمریناتش نداشت و مسوولان این تیم مذاكرات شان را با مربیان مختلف برای هدایت این تیم آغاز كردند. جهانداری ابتدا محمود یاوری را به عنوان مدیر فنی استقلال اهواز برگزید و یاوری مسوولیت انتخاب سرمربی و پیگیری تمرینات و جذب بازیكنان را بر عهده گرفت.

پس از مطرح شدن نام هایی همچون امیر قلعه نویی، وینگو بگوویچ، كوروش موسوی، بهروز مكوندی و داوود مهابادی در بین گزینه های باشگاه، سكان هدایت این تیم به سیاوش بختیاری زاده سپرده شد. بختیاری زاده چند روز قبل از توافق با باشگاه استقلال اهواز با نفت مسجدسلیمان قرارداد امضا كرده بود و حتی در تمرینات این تیم هم شركت كرد اما در چرخشی عجیب، هدایت آبی پوشان اهوازی را بر عهده گرفت.

تمرینات آبی پوشان با حضور محمود یاوری و سیاووش بختیاری زاده آغاز شد و این دو درصدد جذب بازیكن برآمدند اما در این میان مطرح شدن نام برخی بازیكنان بی کیفیت برای حضور در تیم استقلال اهواز، هواداران این تیم را ناراحت و معترض كرد. آن ها خواهان بركناری یاوری شدند و به دنبال به وجود آمدن برخی حواشی، ملكی، محمود یاوری را از سمتش برکنار کرد و در کنار آن اعلام کرد که جهانداری نیز دیگر مدیرعامل باشگاه استقلال اهواز نیست. ملكی که 51 درصد سهام باشگاه را در اختیار داشت، با تمایل نشان دادن به خرید تمام سهام باشگاه استقلال اهواز، 49 درصد باقی مانده این سهام را از ارسطو جهانداری خرید.

در حالی كه پانزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر از فردا (پنجشنبه) کلید می خورد، آبی پوشان اهوازی تنها دو هفته است که تمریناتشان را آغاز كرده اند و اکنون نیز در اردوی كرج به سر می برند. آن ها باتوجه به از دست دادن زمان و همچنین بودجه باشگاه، با بازیکنان مختلفی که بیشتر آن ها لیگ یکی محسوب می شوند، قرارداد بستند.
 
به هر حال در یك ماه گذشته كمتر كسی فكر می كرد كه در این زمان کوتاه استقلال اهواز بتواند بار دیگر به لیگ برتر بیاید. هواداران اهوازی که این تیم یکی از دلخوشی های آن ها است، همواره حامی این تیم بوده اند و حتی در تمرینات نیز، تیم شان را تنها نمی گذارند و در گذشته بارها در شرایط سخت به عنوان یار دوازدهم، این تیم را كمك كرده اند.

برنامه و هدفی كه بختیاری زاده برای تیمش در نظر دارد، حداقل ماندن استقلال اهواز در لیگ برتر است. او معتقد است در شرایطی که تیمش تنها 10 روز قبل از شروع لیگ كارش را آغاز كرده است، نباید انتظار نابه جایی از آن داشت.

در هر صورت تب فوتبال در اهواز با آمدن استقلال اهواز به لیگ برتر، به زودی به اوج خود می رسد و سه تیم فولاد خوزستان، استقلال خوزستان و استقلال اهواز كارشان را در لیگ برتر آغاز خواهند كرد.

همه‎ی‏ خوزستان امیدوارند استقلال اهواز به همان شرایط گذشته اش برگردد. با توجه به تاخیر در شروع تمرینات و زمان محدود این تیم، مطمئنا در ابتدای لیگ بازیكنان آمادگی کاملی نخواهند داشت و زمان می تواند شرایط استقلالی ها را روز به روز بهتر كند. آبی پوشان اهوازی ابتدا باید به دنبال تثبیت جایگاه و در ادامه به كسب جایگاهی مناسب بیاندیشند.

این باشگاه در گذشته اشتباهات زیادی داشته است كه منجر به سقوط این تیم به دسته های پایین تر شده است و امید می رود که این بار این اشتباهات تکرار نشود تا سهیمه ای که به زحمت و با تلاش نیروهای بومی به دست آمده، بار دیگر از دست نرود.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: استقلال اهواز
:
:
:
آخرین اخبار