تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۹۶۴۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار دشت آزادگان در نشست خبري عنوان كرد:
احياي هورالعظيم در آينده اي نزديك
فرماندار دشت آزادگان با بیان اینکه فعالیت های نفتی در اين شهرستان رونق گرفته است، گفت: فعالیت صنعت نفت و فعالسازی میادین نفتی در تأمین اشتغال منطقه تأثیری مثبتی داشته است و اکنون با توجه به ظرفیت های جدید، آینده خوبی را برای توسعه نفت در اين شهرستان مي بينيم.

جاسم مجیدی پور در نشست خبری که روز سه شنبه ششم مردادماه در اين شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: دشت آزادگان از مناطقی است که جنگ و هجوم دشمن ضربات سنگيني به آن وارد كرد، به طوری كه تعداد زیادی از فرزندان آن فدای خاک خود شدند و تعداد و آمار شهداي  شهرستان گواه این مساله است.

وی افزود: دشت آزادگان بيش از 120 هزار نفر جمعیت دارد که سوسنگرد، کوت، ابوحمیظه و بستان شهرهای آن هستند كه عمده فعالیت مردم این منطقه به لحاظ شرایط جغرافیایی، کشاورزي است و علاوه بر اين، وجود تالاب هورالعظیم در این منطقه تا سالهای گذشته و قبل از خشک شدن، معیشت تعداد زیادی از مردم را تأمین می کرد.

مجيدي پور با اشاره به احیای مجدد هورالعظیم جهت تأمین اشتغال این شهرستان، تصريح کرد: در حال حاضر کارهای اساسی برای احیای هورالعظیم در حال انجام است تا بتوانیم مجددا از این ظرفیت خدادادی بهره مند شویم و معیشت مردم را تأمین کنیم.

وي عنوان کرد: حدود 50 هزار هكتار از اراضي شهرستان تحت پوشش طرح مقام معظم رهبری قرار گرفته و اکنون به مراحل پایانی خود رسیده و  مراحل جزئی آن هنوز تکميل نشده است.
 
فرماندار دشت آزادگان بیان کرد: با توجه به اینکه چذابه به عنوان منطقه آزاد در نظر گرفته شده و هم محل داد و ستد با کشور عراق است، این بازارچه مرزی به عنوان اهرم اقتصادی منطقه به شمار می رود و توانسته بخشی از اشتغال مردم دشت آزادگان را تأمین کند.

مجيدي پور گفت: یکی از دغدغه های استاندار به ویژه در مناطق مرزی، ساماندهی و احداث بازارچه های مرزی است و با توجه به این تأکیدات، توسعه بازارچه مرزی چذابه جهت توسعه صادرات و اشتغال در اولویت کار ما قرار گرفته است.

وي ادامه داد: علاوه بر بهره برداری هاي اقتصادی، این پایانه به عنوان مرزی فعال معرفی شده است و سال گذشته حدود 500 هزار نفر از طريق این پایانه در ماه محرم به عتبات عالیات سفر کردند. با توجه به پذیرا بودن زوار حسینی امسال نیز آمادگی لازم برای تردد یک میلیون زایر از این مرز وجود دارد.

مجیدی پور خاطرنشان کرد: استاندار، دشت آزادگان را به عنوان منطقه سفید برای فعالیت اقتصادی اعلام کرده و وجود بازارچه و فعال سازی بیشتر آن در جهت توسعه اشتغال و رفع بیکاری را مهم برشمرده است.

وی گفت: پدیده ریزگردها نه تنها یک معضل استانی بلکه ملی و بین‌المللی است كه دامن بیشتر مناطق ملی و بین المللی را گرفت كه خشک شدن هورالعظیم در بروز این معضل بی تأثیر نبوده است. با تلاش هایی که اکنون توسط مسئولان در حال انجام است، در آینده اي نزديك احیای تالاب هورالعظيم را شاهد خواهیم بود.

فرماندار دشت آزادگان با تأکید بر اهمیت بازارچه چذابه و لزوم بهره برداری بیشتر از آن بیان کرد: در حال حاضر متأسفانه از این بازارچه فقط کشور عراق سود می برد زيرا ما همه مصالح ساختمانی و خیلی از محصولات دیگر را به این کشور صادر می کنیم در حالی که می توانیم بهره برداری بیشتری از اين بازارچه داشته باشیم.

مجيدي پور از برگزاري نمایشگاه توانمندی‌های کشاورزی در مرز چذابه خبر داد و گفت: این بازارچه به منظور ارائه محصولات تولیدی استان و دستیابی به بازارهای جدید برگزار می شود.

وي بیان کرد: امسال برای تأمین آب کشاورزي با مشکلات زیادی مواجه شدیم به طوری كه به دلیل محدودیت کشت بسیاری از کشاورزان ما نتوانستند تمام اراضی خود را کشت کنند و از این وضعیت ناراضی اند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار