تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۹۶۴۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک مسوول دامپزشکی خوزستان:
زنبورهای خوزستان با خشکسالی کوچ می کنند
رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی خوزستان نسبت به کاهش جمعیت و مهاجرت زنبورها در اثر وقوع خشکسالی در این استان هشدار داد.

بهمن جوشن با اشاره به تبعات خشکسالی در خوزستان گفت: کاهش پوشش گیاهی و منابع غذایی باعث کاهش تولید عسل می شود؛ از سوی دیگر اختلال در تغذیه، پروتیین بدن زنبور را کم، و زنبورها دچار فقر غذایی می شوند که این مساله آنها را مستعد ابتلا به بیماری می کند.

وی افزود: از آسیب هایی خشکسالی برای زنبورهای خوزستان، پدیده کاهش جمعیت یا سندروم CCE است.

جوشن توضیح داد: این سندروم که در دنیا مطرح است شامل مجموعه عواملی است که باعث بروز تنش و استرس در زنبورها شده و در نتیجه آن زنبورها از کندوها مهاجرت می کنند.

وی گفت: با کاهش منابع غذایی پرنده های زنبورخوار نیز به زنبورها هجوم می آورند و زنبور به غذای اصلی آنها تبدیل می شود که این مساله نیز آنها را تهدید می کند.

جوشن، از دیگر تبعات خشکسالی را وقوع پدیده ریزگردها در خوزستان دانست و افزود: طوفان های گرد و غبار نیز جمعیت و فعالیت زنبورها و در نتیجه تولید عسل را کاهش می دهد.

وی خوزستان را یکی از 10 استان برتر کشور در تولید عسل و پرورش زنبور عنوان کرد و گفت: پایش های دوسال گذشته (در فصول بهار و پاییز) نشان می دهد که بیماری در زنبورهای خوزستان کمتر از حد استاندارد است و به عبارتی خوزستان جزو استان های پاک است.

وی اظهار کرد: زنبورستان های خوزستان در سال 93 به نسبت سال 92 ، 12 درصد و تولید عسل این استان نیز در همین زمان 39 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: مشکل زنبورهای خوزستان بیماری و تلفات در کندوها نیست بلکه کاهش جمعیت و مهاجرت آنها به دلیل خشکسالی است که در شهرستان های شمالی خوزستان مانند مسجدسلیمان، باغملک، ایذه و هفتکل اتفاق افتاده است.

جوشن، تامین نهاده ها و نیاز زنبورداران و مساعدت آنها را در کاهش آسیب های زنبورستان های خوزستان موثر دانست و افزود: توجه به اسکان زنبوردارها و جلوگیری از تراکم آنها در یک منطقه می تواند تهدیدات را کم کند.

وی توصیه کرد: زنبورداران درباره مشکلات با دامپزشکان مشورت کنند تا مراقبت بهتری اعمال کنند؛ به طور مثال در برخی زنبورستان ها با استفاده از مکمل غذایی مشکل کمبود پروتیین بدن زنبورها را حل کنند.

زنبوردارها در دو بخش بومی و غیربومی در خوزستان فعالیت می کنند. در خوزستان دو هزار و 316 زنبورستان با 210 هزار کندوی بومی وجود دارد.

پارسال یک هزار و 595 تن عسل در خوزستان تولید شد.

زنبورداران بومی خوزستان در فصل بهار به استان های سردسیر مجاور کوچ می کنند و در فصل پاییز به استان بازمی گردند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار