تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۴۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان از نظر تعداد بیمار هموفیلی رتبه پنجم کشور را دارد
مسوول بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: خوزستان از نظر تعداد بیماران هموفیلی رتبه پنجم کشوری را پس از تهران، شیراز، اصفهان و کرمان دارد.

دکتر خجسته حسینی نژاد چهارشنبه به مناسبت هفته بیماران هموفیلی اظهار کرد: هم اکنون 542 بیمار هموفیلی و بیماری های اختلالات انعقادی خون در خوزستان وجود دارد.

وی افزود: گروه های مصرف کننده فاکتور انعقادی شماره هشت بیشترین تعداد جمعیت را در بیماران هموفیلی به خود اختصاص داده است که پس از آن گروه مصرف کننده فاکتور انعقادی شماره 9 قرار دارد.

حسینی نژاد ادامه داد: طرح سرشماری این بیماران در سال 91-90 با همکاری کانون هموفیلی انجام شد.

مسوول بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هم اکنون دارو برای بیماران اورژانسی هموفیلی در مدت زمان 24 تا 48 ساعت تهیه می شود که از طریق نامه نگاری پزشک متخصص با وزارتخانه انجام می شود.

وی اضافه کرد: از سال 93 برای جبران کمبود فاکتورهای انعقادی خونی، تولید فاکتور به شکل داخلی آغاز و بسیاری از مشکلات این بیماران برطرف شد.

حسینی نژاد گفت: با تولید داخلی فاکتورهای انعقادی خون تا حد زیادی مشکل کمبود فاکتورها برای بیماران هموفیلی برطرف شده است.

وی در خصوص طرح های اجرایی برای بیماران هموفیلی در خوزستان اظهار کرد: طرح پروفلاکسی(پیشگیری از تخریب مفاصل و خونریزی های مکرر) برای بیماران زیر 15 سال از اواخر پارسال با 19 بیمار انجام شد و همچنین طرح مصرف کنندگان داروهای نوترکیب نیز با 13 بیمار برای بیماران مقاوم به درمان در حال انجام است که هر دو طرح کشوری هستند.

وی ادامه داد: آزمایش های غربالگری پیش از ازدواج و در سه ماه نخست بارداری برای تشخیص بیماری هموفیلی انجام می شود.

حسینی نژاد گفت: تمامی خدمات بیماران هموفیلی در بیمارستان شفای اهواز به رایگان انجام می شود.

هموفیلی یک بیماری با عارضه خونریزی است که در حدود یک مورد از هر 10 هزار مورد تولد رخ می دهد.

هموفیلی به دلیل اختلال در فاکتورهای انعقادی هشت(A) و 9 (B) در نتیجه ژن های مرتبط با فاکتورهای پدید می آید.

اول تا هفتم مرداد هفته بیماران هموفیلی است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار