تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۹۶۵۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جنگل های خوزستان، زوال و نابودی خود را به نظاره نشسته است
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:خشکسالی، زوال و نابودی، حیات جنگل های این استان را تهدید می کند.

احمدرضا لاهیجان زاده خشکسالی را مهم ترین تهدید جنگل های خوزستان خواند و گفت:کاهش بارندگی و تنش آبی در رودخانه های استان از تهدید هایی است که عواقب آن، نابودی جنگل ها را در پی دارد.

وی حریق و آتش سوزی را دیگر عامل تهدید کننده حیات جنگل ها عنوان کرد و گفت:بی احتیاطی گردشگران، حریق در جنگل ها و مراتع را به دنبال داشته و شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی ها در توسعه آن نقش دارد.

لاهیجان زاده با بیان کمبود امکانات برای اطفای حریق در جنگل ها، اظهار کرد:امکانات هوایی و بالگرد برای اطفای حریق جنگل ها تقریبا وجود ندارد و بالگردی که اخیرا به صورت آزمایشی به کار گرفته شده است، به دلیل سخت گذر بودن جنگل ها در ارتفاعات، عملیات مهار آتش را با دشواری های همراه می سازد.

وی ادامه ادد:در آتش سوزی جنگل های شیمبار، محیط بانان مجبور بودند بشکه های آب را به صورت کوله پشتی تا ارتفاعات زاگرس حمل کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، مهمترین آسیب های جنگل ها را تغییر کاربری مراتع و جنگل ها به اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت:افزایش جمعیت در برخی روستاها و شهرها، تغییرات آب و هوایی و افزایش جمعیت دام مازاد، عوامل تخریب و آسیب ها را در جنگل ها به وجود آورده است.

لاهیجان زاده بر حفاظت از جنگل های زاگرس در شمال و جنگل های دز و کرخه در جنوب استان تاکید کرد و افزود:جنگل های دز و کرخه بازمانده جنگل های نیمه گرمسیری جهان هستند که این جنگل ها در گذشته از سوریه تا ایران وسعت داشته که بقایای آن اکنون فقط در خوزستان باقی مانده است.

وی اضافه کرد:جنگل های دز و کرخه در گذشته با طغیان رودخانه ها به ویژه کرخه یا در زمان پرآبی رودخانه سیراب می شدند، ولی حداقل 10 سال است که این شرایط اتفاق نمی افتد که باعث کاهش تراکم جنگل ها و تغییر نوع پوشش گیاهی آنها شده است که که نشان می دهد جنگل به سمت بی آبی و خشک شدن می رود.

مساحت منطقه حفاظت شده کرخه 13 هزار و 995 هکتار و منطقه حفاظت شده دز نیز 17 هزار و 533 هکتار است.

*بلوط ها بیمار شده اند

همچنین محدوده زاگرس خوزستان با 35 هزار کیلومتر مربع بخشی از منطقه زاگرس مرکزی ایران بوده که در شمال و شرق خوزستان در محدوده های شهرستان های دزفول، اندیمشک، گتوند، شوشتر، ایذه، مسجد سلیمان، باغملک، هفتگل، رامهرمز و بهبهان قرار گرفته است.

هم اکنون کمتر از 10 درصد منطقه زاگرس به عنوان مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه گفت: وقوع پدیده گرد و خاک و ریزگرد نیز اثر نامطلوبی بر جنگل ها گذاشته است.

به گفته وی، در جنگل های زاگرس علاوه بر خشکسالی و حریق نوعی بیماری نیز اتفاق افتاده است.

وی نسبت به گسترش نوعی آفت در جنگل های زاگرس خوزستان و درختان بلوط هشدار داد و افزود: این آفت نوعی قارچ موسوم به 'زغال بلوط' است که اکنون درختان بلوط در استان های حوزه زاگرس را درگیر کرده است.

لاهیجان زاده با بیان اینکه این آفت باعث خشکیدگی و زوال درختان بلوط می شود، اضافه کرد: بر اساس گزارش ها آفت زغال تاکنون هزاران هکتار از جنگل های بلوط استان های ایلام، لرستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد را درگیر کرده است.

وی بیان کرد:این آفت در بخش کوچکی از جنگل های خوزستان در خارج از مناطق حفاظت شده استان که تحت پوشش اداره کل منابع طبیعی هستند، دیده شده است.

لاهیجان زاده اظهار کرد: برخی کارشناسان بر این باورند که پدیده ریزگردها در به وجود آمدن آفت زغالی تاثیرگذار است.

وی همچنین طرح های توسعه ای ناهماهنگ را از عوامل تهدیدکننده جنگل های زاگرس خوزستان دانست و افزود: احداث سدها در حوزه زاگرس خوزستان تاثیر قابل ملاحظه ای در حوزه های پایین دست موجب شده و باعث غرق شدن هزاران هکتار از پوشش های جنگلی و مرتعی زاگرس در دریاچه های سدها و کوچ اجباری جوامع محلی شده است.

در نشست کارگروه مشترک رسانه ملی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، با توجه به شروع موج سفرهای تابستانی و به منظور اطلاع رسانی و آموزش همگانی برای ارتقاء حفاظت از جنگل ها، هشتم مرداد با عنوان 'روز جنگل' تعیین شد.

«نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد» شعار این روز انتخاب شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار